سالانه در جهان حدود 9 میلیون نفر به بیماری سل مبتلا شده که حدود ۵‏/۱ میلیون نفر از مبتلایان فوت می کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : سالانه در جهان حدود 9 میلیون نفر به بیماری سل مبتلا شده که حدود ۵‏/۱ میلیون نفر از مبتلایان فوت می کنند.

23مهرماه روز ملی سل و شعار امسال این روز «هم پیمان تا پایان سل - UNITE TO END» نامگذاری شده است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : سالانه در جهان حدود 9 میلیون نفر به بیماری سل مبتلا شده که حدود ۵‏/۱ میلیون نفر از مبتلایان فوت می کنند.

دکتر محمد جعفر صادقی اظهار داشت : بیش از 90 درصد بیماری سل و مرگ و میر ناشی از آن در کشورهای در حال توسعه رخ داده که فارغ از لطمات اقتصادی، اثرات منفی غیر مستقیم دیگری را بر کیفیت زندگی بیماران و خانواده های آنها نظیر طرد شدن از اجتماع را در بر دارد.

وی افزود: در حال حاضر یک سوم جمعیت جهان یعنی چیزی حدود 2 میلیارد نفر به میکروب سل آلوده می باشند که در صورت ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، به بیماری سل مبتلا می شوند.

دکتر صادقی خاطرنشان کرد: آلودگی همزمان به ویروس ایدز خطر ابتلا به بیماری سل را به طور معناداری افزایش می دهد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت در ادامه ضمن اشاره به اینکه مقاومت دارویی بیماران مشکل جدی و رو به افزایشی را در بسیاری از کشورهای جهان در پی دارد گفت: اگر چه در کشور ایران طی 55 سال اخیر شاهد کاهش چشمگیر بروز بیماری بوده ایم و اگر چه سل یک بیماری شناخته شده با درمان مشخص کوتاه مدت شش ماهه است، اما متاسفانه به دلیل تشخیص دیررس و مقاومت دارویی که به دلیل درمان ناقص بیماری بوجود می آید، سل همچنان دارای رتبه 10 از نظر بار بیماریها محسوب می شود.

دکتر صادقی سرفه بیش از 2 هفته، وجود خلط، کاهش وزن، عرق شبانه و تب طولانی را از علائم بیماری سل برشمرد و گفت : فرد مبتلا به سل می تواند سالانه 17 نفر را به این بیماری آلوده کند.

وی شناسایی بیماران در مراحل اولیه و درمان کامل مبتلایان را از مهمترین اقدامات کنترل بیماری برشمرد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت خاطر نشان کرد : در حال حاضر خدمات تشخیصی و درمانی سل به صورت رایگان در تمامی واحدهای بهداشتی و درمانی تحت پوشش دانشگاه در دسترس عموم مراجعین قرار دارد.

دکتر صادقی افزود : بیماری سل فراتر از یک بیماری عفونی، یک پدیده اجتماعی است، لذا دستیابی به هدف حذف بیماری تا سال 2050 به جز از طریق ایجاد یک عزم ملی، برنامه ریزی و مشارکت همه جانبه امکان پذیر نخواهد بود.

وی گفت: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی تحت عنوان «هم پیمان تا پایان سل» لزوم استفاده از همه امکانات و ظرفیت های درون بخشی و برون بخشی جهت حذف بیماری سل را مورد تاکید قرار داده است.