معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای تکمیل چهارخطه سازی محور هراز 500 میلیارد تومان اعتبار لازم داریم، از اجرای 55 کیلومتر چهار خطه در این مسیر خبر داد و گفت: برای تکمیل قطعه اول آزادراه تهران ‌ شمال که 15 درصد مانده است، حدود 450 تا 600 میلیارد تومان اعتبار لازم است که تفاوت این دو رقم موارد غیرقابل پیش‌بینی است.

آخرین اخبار آزادراه شمال و جاده هراز/تکمیل چهارخطه هراز 500 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد/ 600 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل قطعه اول تهران-‌شمال
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 ، مراسم بازدید خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به همراه معاونان وی و نمایندگان برخی از شهرهای شمالی در مجلس شورای اسلامی و اصحاب رسانه، از محور هراز در استان‌های تهران و مازندران در حال انجام است.

بنا بر این گزارش، در حاشیه این بازدید، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: از برنامه‌های مهمی که در چهار سال اخیر سرعت بیشتری گرفت، ساماندهی محورهای منتهی به شمال کشور در راستای رفع گره‌های ترافیکی، افزایش ایمنی عبور و مرور و کاهش سوانح رانندگی است.

* تکمیل دو خطه محور فیروزکوه 110 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد/ اجرا تا پایان امسال

خیرالله خادمی اظهار داشت: در این راستا تکمیل 6 پروژه در دستورکار قرار گرفت که اولین پروژه چهار خطه شدن محور فیروزکوه قائم‌شهر بود.

وی ادامه داد: این مسیر تهران را به مازندران متصل می‌کرد و در ادامه به گرگان و مشهد مقدس متصل می‌شود؛ اجرای دو بانده‌سازی محور فیروزکوه در مراحل پایانی است و فقط 3.5 کیلومتر باقی مانده است که شامل بخش‌های شهری و تعدادی مغازه است.

خادمی ادامه داد: در سال 94 رقم 100 میلیارد تومان و در سال 95 رقم 120 میلیارد تومان برای دو خطه سازی محور فیروزکوه هزینه شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: این محور 185 کیلومتر از رودهن تا ساری طول دارد و فقط بخشی در شیرگاه و زیرآب مانده است؛ برای تملک اراضی این بخش 35 میلیارد تومان اعتبار لازم داریم که 10 میلیارد تومان آن سازمان برنامه تخصیص داده است و 20 میلیارد تومان دیگر نیز باید تخصیص بدهد.

خادمی افزود: برای تکمیل کل این 3.5 کیلومتر 110 میلیارد تومان بابت تملک و اجرا نیازمندیم و تلاش می‌کنیم تا پایان امسال به پایان برسد.

* دوخطه‌سازی 55 کیلومتر از مسیر 101 کیلومتری هراز

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: محور هراز از سال 89 برای دو خطه‌سازی مورد توجه قرار گرفت که از سمت مازندران این دوخطه‌سازی آغاز شد؛ سال قبل 15 کیلومتر و سال 94 میزان 14 کیلومتر مسیر دوخطه در این محور افتتاح شد و جمعاً 55 کیلومتر به صورت منقطع در این محور 101 کیلومتری چهارخطه شده است شامل دو خط رفت و دو خط برگشت.

خادمی جاده هراز را از نظر گردشگری و استراتژیک مهم ارزیابی کرد و گفت: تلاش کرده‌ایم سازه‌ها، پل‌ها و تونل‌های این مسیر نسبت به دیگر سازه‌ها منحصر به فرد باشد، انتخاب نوع پل نیز در شورای معاونان برای این پروژه به رأی گذاشته شده است.

وی ادامه داد: محور هراز 18 کیلومتر تونل، 33 کیلومتر دیوار حائل و 3 کیلومتر پل‌های خاص دارد.

وی پیشرفت عملیات چهار خطه‌سازی شامل دو خط رفت و دو خط برگشت در این پروژه را 60 درصد ارزیابی کرد و گفت: حدود 46 کیلومتر از این پروژه باقی مانده است که برای تکمیل آن 500 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهیم زیرا اغلب شامل تونل و پل است.

خادمی اظهار داشت: اگر تزریق مالی به این پروژه افزایش یابد، تلاش می‌کنیم ظرف دو سال این مسیر چهارخطه شود.

* هزینه‌کرد 2500 میلیارد تومان در کل پروژه آزادراه تهران شمال تاکنون/ تکمیل قطعه یک 450 میلیارد تومان می‌خواهد

وی همچنین درباره آزادراه تهران شمال گفت: قطعه یک این پروژه در 3 سال گذشته پیشرفت فیزیکی مناسبی داشت و از 30 درصد به 85 درصد رسید.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: در قطعه یک، عملیات روسازی بتونی و تأسیسات تونل و روشنایی‌ها هنوز اجرا نشده است؛ طبق ضابطه جدید، اجرای دو پوسته در تونل‌های جدید مدنظر قرار گرفت که این در راستای جلوگیری از آتش‌سوزی جت‌فن‌ها است.

وی اظهار داشت: البرز سخت‌ترین سازند زمین‌شناسی را دارد و موارد غیرقابل پیش‌بینی در سازند تهران شمال زیاد است، زیرا ساختار یکنواختی از نظر زمین‌شناسی در آن وجود ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: قطعه دوم آزادراه تهران شمال نیز آغاز شده است که در قالب 5 قطعه به طول 22 کیلومتر اجرا خواهد شد.

وی افزود: تونل 6 کیلومتری البرز نیز در قطعه دوم در حال تکمیل است و 1.6 کیلومتر دیگر آن بابت حفر باقی مانده است.

وی هزینه اجرای آزادراه تهران شمال را تاکنون 2500 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: برای تکمیل قطعه یک طبق بررسی دولت 450 میلیارد تومان و طبق بررسی مجری 600 میلیارد تومان اعتبار لازم است که این تفاوت رقم به دلیل موارد غیرقابل پیش‌بینی است.

* تکمیل محور جدید قزوین الموت تنکابن با اعتبار 1000 میلیارد تومان

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: از دیگر محورهای جدید منتهی به شمال کشور، جاده اصلی قزوین الموت تنکابن است که می‌تواند ارتباط قزوین به شمال کشور و انتهای مازندران را برقرار کند.

خادمی ادامه داد: این محور 20 کیلومتر تونل دارد و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی آن 45 درصد برآورد می‌شود.

خادمی تکمیل محور اصلی قزوین تنکابن را با تأمین اعتبار 1000 میلیارد تومانی مثبت ارزیابی کرد و گفت: 14 کیلومتر تونل در این پروژه مانده است و اجرای پروژه در قالب راه اصلی استاندارد بالا با سرعت 90 کیلومتر خواهد بود.

* تکمیل 8 کیلومتر باقی‌مانده آزادراه قزوین رشت با اعتبار 480 میلیارد تومان

خادمی آزادراه قزوین رشت را از دیگر محورهای منتهی به شمال کشور دانست و گفت: 127 کیلومتر از این آزادراه 138 کیلومتری تکمیل شد و محور زیر بار ترافیک رفت، اما 11 کیلومتر دیگر باقی ماند که از نظر اجرایی بسیار سخت و کوهستانی بود که در محدوده سد منجیل قرار داشت و هزینه اجرای آن به اندازه هزینه کل پروژه ارزیابی می‌شود؛ این مسیر گلوگاه ترافیکی آزادراه قزوین رشت در ایام پیک سفرها بود که تلاش کردیم آن را در دو مرحله اجرایی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این راستا 3.2 کیلومتر مسیر که تونل‌های خاص بود، در سال‌های 94 و 95 با 200 میلیارد تومان اعتبار ساخته شد و پروژه در انتهای 95 زیر بار عبور رفت.

وی افزود: 40 درصد دیگر در قالب مرحله دوم شامل 8 کیلومتر باقی مانده است که ما و سازمان راهداری تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذار (بانک تجارت) به امضا رساندیم تا در قالب 480 میلیارد تومان هزینه‌کرد این پروژه تکمیل شود؛ طی جلسه با مسئولان استان گیلان و مردم محلی مقرر شد فعلاً یک باند رفت 8 کیلومتر در خارج شهر و باند برگشت درون شهر باشد.

* پرداخت هزینه‌های تملک اراضی از محل اسناد خزانه اسلامی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: جدیدا بابت تملک اراضی، اسناد خزانه اسلامی نیز به مالکان ارائه می‌کنیم.

وی افزود: امسال با توجه به آنکه سود سال آینده را از بابت این اسناد ارائه می‌دهند که 8 درصد است، استقبال از اوراق بیشتر شده است.

* 1180 کیلومتر آزادراه در حال احداث

خادمی بیان کرد: در 10 محور آزادراهی در قالب 16 پروژه 1180 کیلومتر آزادراه در حال احداث است، ضمن آنکه 2400 کیلومتر آزادراه نیز در حال مطالعه داریم.

خادمی گفت: رویکرد ما این است که آزادراه‌های موجود از 2400 کیلومتر به 5 هزار کیلومتر افزایش یابد، زیرا در حال حاضر میزان آرادراه‌ها 2 درصد میزان جاده‌های اصلی کشور است.

* احداث 1800 کیلومتر راه‌آهن در یک سال / اجرای 3400 کیلومتر پروژه ریلی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه 22 طرح ریلی داریم، گفت: بیش از 3400 کیلومتر طول ریل‌های در حال احداث در کشور است که 919 کیلومتر آن امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز دو خطه‌سازی در 900 کیلومتر از مسیر را امسال اجرا می‌کند.

وی اولویت‌های تکمیل پروژه‌های ریلی را در استان‌های همدان، کرمانشاه، ارومیه و گیلان اعلام کرد و گفت: اتصال کرمانشاه به ریل تا دو ماه آینده بهره‌برداری می‌شود، همچنین ریل‌گذاری خط آهن ارومیه نیز تا دو هفته آینده به پایان می‌رسد. همچنین خط آهن میانه بستان‌آباد تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

* واردات ریل از هندوستان در قالب فاینانس

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: ریل‌هایی که برای پروژه‌های ریلی کد وارد می‌کنیم، از کشور هند و به صورت فاینانس است که 150 هزار تن تاکنون وارد کشور شده است و برای سرعت‌های مسافری حداکثر 160 کیلومتر و باری حداکثر 120 کیلومتر درنظر گرفته شده است.

وی افزود: همچنین قراردادی با ذوب‌آهن داریم که امیدواریم هر چه زودتر ریل به ما تحویل دهند.

خادمی گفت: درحال مذاکره با کشور هند هستیم که شمش از این کشور وارد ایران کنیم و در ذوب‌آهن تولید ریل انجام شود؛ این واردات شمش در قالب فاینانس خواهد بود.

* 7500 کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در حال احداث

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: 7500 کیلومتر راه اصلی وب زرگراه در حال احداث است که سالانه حدود 1000 تا 1500 کیلومتر آن را تحویل می‌دهیم.

منبع/ فارس