پرونده ورود زنان به ورزشگاه‌ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

روزنامه اعتماد نوشت: «نشانه‌های امیدبخش برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها هر روز پر رنگ‌تر می‌شوند. سخنان «محتاطانه» اما «امیدبخش» رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده را می‌توان یکی از این نشانه‌ها قلمداد کرد. «زهرا آیت‌اللهی» با اشاره به این که شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفته است این شورا به عنوان «نهادی فراقوه‌ای» برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها تصمیم‌گیری خواهد کرد. این اظهار نظر از آن رو مهم است که تا پیش از این شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها اظهار نظر رسمی نکرده بود.

حالا در تازه‌ترین اظهار نظر رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان به ‌ایسنا گفته است که هفته گذشته جلسه‌ای برگزار شده و حاضران با «دیدگاه‌های متفاوت» اظهار نظر کرده‌اند و در پایان مشخص شده که این موضوع «پیچیدگی‌هایی» دارد و تصمیم‌گیری درباره آن «ساده نیست.» آیت‌اللهی تاکید کرده حضور زنان در ورزشگاه‌ها ابعاد مختلفی دارد که نمی‌توان آن را تنها از یک زاویه دید اما در جلسه‌ای که هفته آینده برگزار خواهد شد این موضوع به «مصوبه‌ای قطعی» خواهد رسید. سویه محتاطانه صحبت‌های آیت‌اللهی اما به قسمتی مربوط است که او کوشش کرده با طرح چند پرسش «پیچیدگی‌های» مورد نظرش را تشریح کند: «یکی از سوالاتی که مطرح شد این بود که چه قدر باید روی ورزش همگانی بانوان تمرکز کنیم و چه میزان از این توجه نیز معطوف به ورزش قهرمانی باشد؟ حضور زنان به عنوان تماشاگر در مسابقات ورزشی بانوان تا چه اندازه ترویج شود یا تماشاگر مسابقات ورزشی عام با حضور مردان باشند؟»

به گفته رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در جلسه هفته گذشته این شورا درباره چگونگی حضور زنان در ورزشگاه‌هایی که مردان در آنها با «پوشش حداقلی» ورزش می‌کنند تبادل نظر شده است. همه این مباحث اما منجر به نتیجه قطعی نشده زیرا «پنج نفر از اعضای شورای زنان که برای صحبت در این زمینه وقت گرفته بودند، به دلیل پایان زمان جلسه موفق به ارایه دیدگاه‌های‌شان نشدند همچنین نمایندگان مجلس نیز فرصت نکردند در این زمینه اظهار نظر کنند. بنابراین قصد داریم که نظرات سایر اعضا را بشنویم و بعد از رسیدن به نتیجه نهایی آن را به اطلاع همه دستگاه‌ها برسانیم.»

آیت‌اللهی البته حضور زنان را مشروط به تامین زیرساخت‌های لازم می‌داند: «اگر بخواهیم شاهد حضور زنان در ورزشگاه‌ها باشیم حتما باید زیرساخت‌های لازم مثل سالن‌های مناسب و وسایل حمل و نقل ایمن برای تسهیل رفت و آمد زنان وجود داشته باشد. برای مثال اگر در مسابقه‌ای تماشاگران هجوم بیاورند و آسیبی به وسایل حمل و نقل وارد کنند باید مطمئن باشیم که به زنان آسیبی وارد نمی‌شود.»

باز شدن پرونده جدید بعد از بازی ایران - سوریه

اختلاف نظر بر سر ورود یا ممنوعیت ورود زنان برای تماشای مسابقات ورزشی موضوع جدیدی نیست. سال‌هاست که بر سر آن میان مسئولان دستگاه‌های مختلف اختلاف نظر وجود دارد اما طرح دوباره این موضوع در سطح نهادهای ارشد تصمیم‌گیری در کشور به بعد از بازی ایران و سوریه در مقدماتی جام جهانی بازمی‌گردد که شهریورماه امسال برگزار شد. در این مسابقه زنان ایرانی که بلیت خریده بودند راهی به ورزشگاه نیافتند اما زنان هوادار سوریه به راحتی به ورزشگاه آزادی رفتند و تصویر تشویق‌های آنان موجب شد تا موجی از انتقاد در شبکه‌های اجتماعی علیه این تصمیم فدراسیون فوتبال شکل بگیرد که چرا با استاندارد دوگانه رفتار کرده است. حتی حمید رسایی، نماینده سابق مجلس که به اظهار نظرهای تند در حوزه فرهنگی مشهور است در شبکه‌های مجازی از ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه انتقاد کرده بود.

دعوت مسئولان دستگاه‌ها به کمیسیون فرهنگی مجلس

یکی از منتقدان جدی تصمیم فدراسیون فوتبال «طیبه سیاوشی»، نماینده مردم تهران در مجلس است که بلافاصله بعد از آن مسابقه در نقد این تصمیم اظهار نظر کرده بود. سیاوشی در مقام مسوول کمیته زنان، ورزش و خانواده کمیسیون فرهنگی مجلس موضوع راه‌یابی زنان به ورزشگاه‌ها را دنبال می‌کند.

او در گفت‌وگو با «اعتماد» با استقبال از اظهارنظر رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان برای بررسی پرونده این موضوع در شورا گفت: «با توجه به نزدیک بودن شهرآورد میان پرسپولیس و استقلال قابل پیش‌بینی بود که این موضوع از طرف سیاستگذاران کشور و مراکز فرهنگی مختلف پیگیری شود.»

سیاوشی در عین حال از برگزاری کمیته زنان، ورزش و خانواده کمیسیون فرهنگی مجلس در هفته آینده خبر داد و گفت: «قرار است هفته آینده با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و سیاست‌گذاران موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها را دنبال کنیم و به یک اجماع برسیم.»

سیاوشی با اشاره به «همکاری خوب وزارت ورزش» به رفع این مشکل امیدوار است: «تصمیم‌گیرندگان اصلی درباره این موضوع قاعدتا وزارت کشور و وزارت ورزش هستند و ما امیدواریم که در تعامل با سایر نهادهای مسئول این مشکل هر چه زودتر رفع شود.»

نماینده مردم تهران البته از اظهار نظرهای «غیر شفاف» و «دو پهلو»ی برخی مسئولان مرتبط با موضوع انتقاد کرد: «بهتر این است که مدیران مرتبط با این حوزه اظهار نظرهای‌شان شفاف باشد تا ما بتوانیم هر چه زودتر به جمع‌بندی برسیم.»

حاشیه‌های غیر ضروری است

نگاه مثبت به حضور زنان در ورزشگاه‌ها به نمایندگان فعلی مجلس محدود نیست. چنان که یکی از نمایندگان سابق مجلس هم به صراحت از این رویکرد دفاع می‌کند. شهلا میرگلوی بیات، نماینده سابق ساوه در مجلس، به «اعتماد» گفت: «من با ورود زنان به ورزشگاه‌ها موافق هستم. اگر واقعا درخواست بانوان این است که در ورزشگاه حضور پیدا کنند باید به این درخواست پاسخ مثبت داده شود. باید مشکلات سخت‌افزاری ورزشگاه‌ها را برطرف کنند و حتی بهترین جای ورزشگاه را برای زنان پیش‌بینی کنند.»

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران عقیده دارد موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها موضوعی فرعی است که بدون دلیل برایش حاشیه درست شد و شبکه‌های ماهواره‌ای هم سوءاستفاده کردند. نباید کار به اینجا می‌رسید: «این مساله به راحتی قابل حل بود و همین الان هم قابل حل است. باید ورزشگاه‌ها برای ورود زنان آماده شوند. کاش به جای این حاشیه‌ها موضوع‌های اصلی جامعه مثل آسیب‌های اجتماعی و حقوق کودکان مورد توجه مسوولان قرار گیرد.»

نشانه‌های تغییر گفتمان در جامعه

در سال‌های گذشته برخی مخالفان ورود زنان به ورزشگاه‌ها این را خواسته اکثریت جامعه نمی‌دانستند اما یافته‌های یک پژوهش نشان می‌دهد که دست کم اکنون و در سال ١٣٩٦ این تصور چندان منطبق بر واقعیت نیست. مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که یکی از مراکز پژوهشی معتبر کشور به شمار می‌رود ٢١ شهریورماه امسال یک نظرسنجی ملی انجام داده است. مطابق نظرسنجی اخیر ایسپا؛ ۶۱.۱ درصد مردم ایران موافق حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند. نکته جالب توجه درباره ترکیب پاسخگویان این نظرسنجی است. در این پژوهش با حجم نمونه یک‌هزار و ٣١ نفر انجام گرفته، ۵۱.۶ درصد پاسخگویان مرد و ۴۸.۴ درصد زن بوده‌اند. همچنین ۳۷.۹ درصد پاسخگویان دارای تحصیلات دانشگاهی و ۶۲.۱ درصد دارای تحصیلات غیر دانشگاهی بوده‌اند. نشانه‌های تغییر نگاه جامعه درباره تحقق حق حضور زنان در وزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی رفته‌رفته هویدا می‌شود. شاید که مراکز تصمیم‌گیری این نشانه‌ها را خوب درک کرده باشند. تصمیم‌های هفته آینده در شورای فرهنگی اجتماعی زنان که ذیل نهاد مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد و همین طور تصمیم نمایندگان مجلس می‌تواند گویای این نکته باشد که چقدر مسئولان اجرایی و قانونگذاری در کشور اهمیت موضوع و ابعاد اجتماعی آن را درک کرده‌اند.»