همزمان با روز جهانی تغییرات اقلیمی جمعی از دانشجویان گلستان با حضور در جزیره آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر و تشکیل زنجیره انسانی خواستار توجه بیشتر به اقلیم منطقه بویژه حفاظت از خلیج رو به زوال گرگان شدند.

زنجیره انسانی در حمایت از خلیج گرگان تشکیل شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 این دانشجویان خواستار توجه و پیگیری بیشتر مسئولان کشوری و استان گلستان برای جلوگیری از پسروی دریای خزر در کرانه شرقی آن شدند.
موضوع تغییرات اقلیمی و به ویژه گرمایش جهان که ناشی از فعالیت‌های انسانی است از جمله معضلات عمده محیط زیستی است که در دو دهه اخیر توجه بسیاری از محافل علمی و حتی سیاسی جهان را به خود جلب کرده است.
به گزارش ایرنا خلیج گرگان به عنوان تنها خلیج دریای خزر واقع در محدوده جغرافیایی ایران و استان گلستان به دلیل پسروی زیاد آب و ناتوانی در اجرای طرح های مناسب و کارشناسی فاصله چندانی با خشکی کامل ندارد.
کارشناسان هشدار داده اند خشکیدن خلیج گرگان می تواند علاوه بر خطر جدی کاهش آبزیان بر اقلیم منطقه تاثیر منفی جدی گذاشته و ریزگردها را در شمال ایران هم به پدیده ای جدید تبدیل کند.
خلیج گرگان در سال 1354 به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز (در استانهای گلستان و مازندران) به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید تا ثابت شود نه فقط این خلیج، بلکه نواحی اطراف آن شامل شبه جزیره میانکاله (پناهگاه حیات‌وحش) و تالاب بین‌المللی گُمیشان یک مجموعه ارزشمند زیست‌محیطی است.
خلیج چهار هزارهکتاری گرگان، یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال این خلیج با دریا وابسته است؛ خلیجی که حالا با مشکلات متعدد دست ‌و پنجه نرم می‌کند و فعالان و مسئولان محیط ‌زیست معتقدند که با ادامه روند کنونی تبدیل به نسخه دیگری از دریاچه ارومیه می شود.
عمق خلیج گرگان که در برخی نقاط به حداکثر سه متر می‌رسید، اینک در اثر رسوب‌گذاری به 1,5 متر کاهش پیدا کرده است و به‌همین ‌دلیل به سمت نابودی پیش می‌رود.
خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بالا و به عنوان مرکزی تفریحی و شیلاتی مورد استفاده ساکنان منطقه بوده و در بخش های تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و ماهیان غضروفی و جذب پرندگان مهاجرزمستانی نقش مهمی دارد.
7333/2729 کرمانی