رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی، با اشاره به افرادی که صلاحیت فعالیت در مراکز زیبایی پوست و مو را ندارند، گفت: اطمینان به افراد بدون مهارت پزشکی نه تنها متقاضی را به زیبایی نمی‌رساند بلکه شاید ظاهر اولیه فرد را هم دچار ضایعه کند.

زیبایی پوست و مو را به افراد سودجو نسپارید/ زیباتر شدن را به ضایعه پوستی ترجیح ندهید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی، در گفت‌ وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس ، با اشاره به اینکه بسیاری از افرادی که در مراکز زیبایی پوست و مو فعالیت دارند و صلاحیت انجام این کار را ندارند، گفت: شکایت از این مراکز به دلیل حضور همین افراد است که دانش و مهارت لازم برای این کار را ندارند.

وی گفت: به معنای واقعی مراکز جراحی غیرمجاز، مراکزی هستند که از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مجوز دریافت نکرده‌اند و پروانه سازمان نظام پزشکی را ندارند؛ بنابراین 5 تا 10 درصد از شکایت‌هایی که از متخصصان می‌شود به دلیل جراحی‌هایی است که این دسته از افراد بدون دانش و درایت انجام می‌دهند.

فوق‌تخصص گوارش، عوارض جراحی در چنین مکان‌هایی را غیر قابل جبران بیان کرد و گفت: ممکن است نیاز فوری به کمک‌های اولیه باشد و به دلیل نبودن بخش ICU، CCU، متخصص بیهوشی، متخصص قلب، وسایل لازم برای احیا و همچنین فاصله داشتن از این دستگاه‌‌ها مشکلات جبران‌ ناپذیری را گریبان‌‌گیر فرد کند؛ نه تنها فرد به زیبایی نمی‌رسد بلکه ظاهر اولیه خود را نیز از دست می‌هد.

خسرونیا در ادامه، گفت: مکان‌هایی که در زمینه زیبایی فعالیت می‌کنند و پروانه کار از وزارت بهداشت و درمان ندارند، یقیناً مسائل بهداشتی در آن به‌طور صحیح و کامل رعایت نمی‌شود و ممکن است آلودگی محیط بروز بیماری‌های واگیر از قبیل هپاتیت، کزاز و ... را به دنبال داشته باشد. هم‌چنین عارضه‌ای که برای پوست به وجود می‌آید، شکل پوست را تغییر می‌دهد.

وی گفت: جهاد دانشگاهی، مؤسسه علمی_کاربردی و به تازگی شرکت‌های تجهیزات پزشکی دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی پوست و مو برگزار می‌کند ولی شخصی که مدرک را دریافت می‌کند با گذراندن این دوره کوتاه‌مدت به هیچ وجه نمی‌تواند مهارتی که پزشک متخصص و فوق‌‌متخصص در این رشته را دارا است به دست آورد و اگر مشکلی در حین جراحی رخ دهد، خطری جدی محسوب می‌شود.

خسرونیا در پایان،‌گفت: هر شخصی که مجوز وزارت بهداشت و پروانه نظام پزشکی را داشته باشد می‌تواند در این رشته فعالیت کند تا اگر کسی هم دچار عارضه‌ای شد بتواند پاسخگو باشد.