معاون مرکز بهداشت و درمان استان گفت: 223 نفر مبتلا به ایدز در قزوین شناسایی شده است که 175 نفر آنان مرد و 46 نفر زن هستند.

223 نفر مبتلا به ایدز در قزوین شناسایی شده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ناهید یزدی مثلث آنلاین  اظهار داشت: 223 نفر مبتلا به ایدز در قزوین شناسایی شده است که 175 نفر آنان مرد و 46 نفر زن هستند ک تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی و درمان قرار گرفتند.

وی افزود: در کل کشور نیز 70 درصد آمار مبتلایان به ایدز را مردان تشکیل می‌دهند. 30 درصد نیز مربوط به بانوان است.

معاون مرکز بهداشت و درمان درباره‌ روش‌های انتقال ویروس ایدز گفت: متاسفانه دو عامل بسیار مهم در انتقال ویروس ایدز موثرند که یکی از آنها استفاده از سرنگ مشترک و دوم روابط جنسی است.

وی خاطرنشان کرد: حدود 28 درصد از افراد مبتلا به ایدز از طریق روابط جنسی دچار شده‌اند که آمار بالایی است و باید افراد جامعه را از این موضوع مطلع کرد.

یزدی عنوان کرد: بر خلاف آنچه که برخی از افراد می‌پندارند، ویروس ایدز تنها از راه گلبول‌های سفید منتقل می‌شود و اگر خون فرد مبتلا به ایدز خشک شود خطر انتقال از بین می‌رود.

معاون مرکز بهداشت و درمان استان قزوین درباره تتو و حجامت به طور بهداشتی هشدار داد.

وی درباره سایر راه‌های انتقال این بیماری اظهار داشت: انتقال ویروس ایدز تنها از طریق خون نیست بلکه این بیماری می‌تواند از طریق مخاط دهان و بینی نیز انتقال پیدا کند.

یزدی با بیان اینکه ایدز قابل درمان و کنترل است تأکید کرد: نباید افراد مبتلا شده به ویروس ایدز را قبل از اینکه درباره آن اطلاع کسب کرده و تحت درمان قرار بگیرند از بیماریشان مطلع کنیم چون ممکن است از دسترس خارج شده و بیماری را به افراد بیشتری منتقل کنند.

معاون مرکز بهداشت استان قزوین عنوان کرد: روش‌هایی کشف شده که بیماری مادران باردار مبتلا به ایدز در نوزادان آنها کنترل شود، ولی به شرطی که مادر در بدو تولد به نوزاد شیر ندهد.

یکم دسامبر 1988 مصادف با دهم آذر روز جهانی ایدز است.