معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه اجرای سیاست های برنامه ششم توسعه نیازمند 36 میلیارد مترمکعب آب است، گفت: این در حالی است که در زمان حاضر 11 میلیارد متر مکعب بیش از منابع موجود آب های تجدید پذیر مصرف می کنیم.

کلانتری: سیاست گذاری های کشور مطابق با وضعیت بحرانی آب نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین  عیسی کلانتری روز شنبه در نشست بازچرخانی پساب در تبریز با اشاره به اینکه در زمان حاضر سالانه 97 میلیارد متر مکعب در کشور مصرف می شود، گفت: در کشور ما تصمیم هایی مطابق با کشورهای با بارش بیش از یکهزار میلی متر بارندگی در سال گرفته می شود، در حالیکه در 50 روزه پاییز امسال تنها 12 میلی متر بارش داشتیم و آن هم در صورت نادیده گرفتن بارندگی استان های شمالی کمتر از 4 میلی متر خواهد بود .
وی با بیان اینکه هنوز موضوع آب در آمایش سرزمین جایی ندارد، گفت: رفتار ما در برابر آب با توجه به وضعیت بحرانی کنونی عوض نشده و حتی سیاست مداران هم به این باور نرسیده اند.
کلانتری اظهارکرد: مصرف روزانه آب در کشورهای اروپایی 100 تا 150 لیتر است در حالیکه شهروندان ما بیش از 200 لیتر مصرف می کنند.
وی اظهارکرد: میانگین مصرف آب در کشور 1.10 برابر آب های تجدید پذیر است و این رقم در استان خراسان رضوی به 1.32 برابر می رسد.
معاون رییس جمهوری با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه نیازمند مهندسی معکوس است، گفت: با توجه به کاهش بارش و افزایش تبخیر باید با مدیریت حوضه، دریاچه را احیا کرد.
وی با اشاره به دعواهایی که برای انتقال آب از سایر حوضه ها در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: امروز در خوزستان بیش از 3 میلیارد متر مکعب آب هدر می رود در حالیکه دعوا برسر 700 میلیون مترمکعب در این حوضه است.
وی با اشاره به اینکه مردم زابل 170 روز در سال خاک تنفس می کنند، گفت: از چاه های غیرمجاز کشور سالانه 7.3 میلیارد مترمکعب و از چاه های مجاز به صورت غیرمجاز 8.5 میلیارد متر مکعب آب برداشت می شود .
کلانتری با بیان اینکه در همه بخش های مصرفی شاهد تاراج آب هستیم، گفت: سامانه های آبیاری نوین را افزایش می دهیم در حالیکه همان میزان آب مصرف می شود به علت اینکه سطح کشت افزایش یافته است.
وی گفت: در بخش کشاورزی آذربایجان غربی 280 میلیون متر مکعب آب بیشتر مصرف شده زیرا 14 هزار هکتار سطح کشت افزایش یافته است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به عنوان حافظ محیط زیست کشور شرمنده نسل های بعد هستم، گفت: یکی از وظایف محوله رییس جمهوری به محیط زیست گرفتن حقابه ها و احیای تالابهاست و امیدواریم با همکاری وزارت نیرو در این مسیر موفق باشیم.
معاون رییس جمهور از درختکاری در عینالی تبریز با توجه به بحران آب در منطقه انتقاد کرد و گفت: به نظر می رسد مدیران شهر در این رویکرد رقابتی با اصفهان، توجهی به وضعیت کم آبی ندارند.
نشست تخصصی چندساعته 'بازچرخانی پساب' در تبریز به عنوان یکی از برنامه های جنبی همایش فناوری های نوین ( ربع رشیدی ) با حضور متخصصان کشوری با هدف تبیین و ارائه راهکار در زمینه این فرایند علمی برگزار شد.