محققان پروتئینی را کشف کرده‌اند که به سلول‌های لنفوسیت تی (T-cell) که با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کنند، کمک می‌کند.

کشف پروتئین کمک‌کننده به مبارزه با سرطان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین و به نقل از گیزمگ، ایمن‌درمانی یک انقلاب جدید در درمان سرطان است. دانشمندان برای کشف راه‌های جدید برای انطباق و یا تقویت قدرت دفاعی طبیعی بدن، آن را در معرض توسعه سلاح‌های بهتر برای نابود کردن تومور و کشتن سرطان‌ها قرار می‌دهند.

با توجه به پتانسیل بهبود اثربخشی چنین درمان‌هایی، مطالعه جدید نشان داده است که یک پروتئین به عنوان "سوئیچ اصلی" می‌تواند سلول‌های ایمنی را به سمت میکروب‌ها و یا سلول‌های سرطانی هدایت کند.

سلول‌های لنفوسیت T گلبول‌های سفید خون تولید شده توسط بدن هستند که برای سیستم ایمنی بدن ما اساسی هستند.

لنفوسیت تی از انواع سلول‌های سیستم ایمنی بدن است.

دفاع اختصاصی بدن شامل ایمنی هومورال و ایمنی سلولی است. در ایمنی سلولی لنفوسیت‌های تی فعالیت دارند. لنفوسیت‌های T پس از اتصال به آنتی‌ژن تکثیر پیدا می‌کنند و انواعی از سلول‌های T از جمله تعدادی T کشنده و تعدادی T خاطره به وجود می‌آورند.

سلول‌های T کشنده به طور مستقیم به سلول‌های آلوده به ویروس و سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند و با تولید پروتئین خاص به نام پرفورین منافذی در این سلول‌ها به وجود می‌آورند و موجب مرگ آن‌ها می‌شوند. به همین علت این نوع از پاسخ ایمنی به ایمنی سلولی معروف است.

انواع سلول‌های T عبارت است از T کشنده، T خاطره، یاری‌کننده ( h.c ) و مهارکننده.

لنفوسیت تی کشنده و یاری‌کننده CD8 مثبت هستند، ولی دو گروه دیگر CD4 مثبت هستند.

لنفوسیت T همانند لنفوسیت B در مغز و استخوان (مغز قرمز استخوان) ساخته می‌شود ولی همانند لنفوسیت B در مغز استخوان بالغ نمی‌شود، بلکه از طریق خون به تیموس که پشت جناغ و جلوی نای قرار دارد، می‌رود و در تیموس بالغ می‌شود.

لنفوسیت T اغلب بین خون و لنف در گردش است و در برخورد با آنتی ژن خاص روی میکروب فعال می‌شود که اغلب لنفوسیت‌های T ضد ویروس، انگل، سرطان و در بافت پیوند شده می‌باشد.

ایمن‌درمانی سرطان بر روی شکل خاصی از این سلول‌ها به نام سلول‌های CD8 + متمرکز می‌شود که سلول‌های T هستند که به طور خاص تومور یا سایر سلول‌های آلوده به ویروس را از بین می‌برند.

یکی از روش‌هایی که دانشمندان دفاع طبیعی بدن را دستکاری می‌کنند، انتقال انتخابی سلول نامیده می‌شود که شامل استخراج سلول‌های T خود بیمار است که ژنتیک آنها را تغییر می‌دهند تا پروتئین‌های خاصی که سلول‌های سرطانی را نشانه‌گذاری کرده‌اند، هدف قرار دهند و سپس آنها را به بیمار تزریق می‌کنند.

این نوع درمان در برابر برخی از سرطان‌های خاص مانند سرطان خون و مغز استخوان امیدوارکننده است، اما در هدف قرار دادن سرطان‌ها با تومورهای جامد موثر نیست.

یکی از اسرار کلیدی در این زمینه که دانشمندان قادر به کشف آن نیستند، این است که چه مکانیزمی سلول‌های T را از خانه به بافت‌های آلوده خاص هدایت می‌کند.

یک مطالعه جدید از موسسه تحقیقاتی اسکریپس و دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو، یک پروتئین هدف را پیدا کرده است که می‌تواند سلول تی را برنامه‌نویسی کند تا این سلاح‌های ایمنی را به مکان‌های مورد نظر خود هدایت کند.

این مطالعه به یک پروتئین Runx3 منتهی شد. پس از آزمایش روی حیوانات کشف شد که Runx3 به نظر می‌رسد سلول‌های T را جهت حمله به تومورهای جامد هدایت می‌کند و هنگامی که Runx3 بیش از حد تزریق شد، حیوانات تاخیر رشد تومور و افزایش طول عمر را نشان دادند.

"متیو پیپکین" از موسسه اسکریپس می‌گوید: Runx3 بر روی کروموزوم‌های داخل سلول‌های T کشنده عمل می‌کند تا ژن‌ها را برای حمله سلول‌های T به یک تومور جامد برنامه‌نویسی کند.

وی افزود: اگر ما فعالیت Runx3 را در سلول‌ها افزایش دهیم، تومورها به طور قابل توجهی کوچکتر می‌شوند و در مقایسه با گروه شاهد بقای بیشتری مشاهده شد.

"پیپکین" می‌گوید که این کشف می‌تواند اثربخشی درمان‌های انتقال سلول‌های پذیرنده را افزایش دهد و این سلول‌های T که مهندسی شده‌اند را جهت یافتن و کشتن سلول‌های سرطانی مورد نظر هدایت می‌کند.

این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است

منبع/ایسنا