مدیرکل زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: ضعف یگان حفاظت دریایی باعث رشد روزافزون صید کوسه‌هایی شده که در معرض خطر انقراض‌اند، کوسه‌ها مثله می‌شوند و باله‌هایشان برای تولید نخ پزشکی و سوپ چینی‌ها از مرزهای دریایی خارج می‌شود.

سوپ باله چینی با طعم کوسه ایرانی/ ورود شناورها حفاظت دریایی برای نجات ذخایر دریایی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس ؛‌ کشتار کوسه‌ها در آب‌های خلیج‌فارس افزایش چشم‌گیری داشته است، مشاهدات مردمی دراین‌باره بسیار است، مدیرکل زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست هم این مسئله را تائید می‌کند و می‌گوید: علت اصلی آن ضعف در یگان حفاظت دریایی است.

داود میرشکار مدیرکل زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس می‌گوید: صیادانی در جنوب کشور به صید کوسه روی آورده‌اند و باله‌های این حیوان در معرض انقراض را می‌برند و به تولیدکنندگان محصولات پزشکی می‌فروشند.

باله‌ها حجم آن‌چنانی ندارند و یا برای تولید نخ پزشکی مصرف می‌شوند و یا به مذاق چینی‌هایی که سوپ باله دوست دارند، خوش‌طعم می‌آید.

میرشکار می‌گوید: سوپ باله چینی‌ها بسیار گران‌قیمت است و چینی‌ها پول خوبی برای کوسه‌های ایرانی می‌دهند.

کشتار کوسه‌ها در خلیج‌فارس تبدیل به یک معضل شده است، میرشکار دریان باره ابزار می‌دارد : تنها راه‌حل آن این است که یگان سازمان شیلات و سازمان محیط زیست قوی شود.

میرشکار با اخباری که از خرید شناورهایی برای یگان حفاظت دریایی شیلات می‌دهد برای حل این معضل ناامید هم نیست وی اظهار می‌کند، سازمان شیلات تلاش کرده است که تعدادی شناور برای یگان حفاظتش از وزارت دفاع خریداری کند و اعتبار 40 میلیارد تومانی هم برای آن در نظر گرفته است.

مدیرکل زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست بابیان اینکه تأمین شناورهای یگان حفاظت شیلات بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که سازمان شیلات با وزارت دفاع امضا کرده است انجام می‌شود، می‌گوید: این مسئله موجب قدرت بیشتر حفاظت دریایی خواهد.

میرشکار ابراز می‌دارد: در حال حاضر صیادان غیرمجازی که کوسه‌ها را از دریای خلیج‌فارس شکار می‌کنند در همان زمان صید باله زنی کرده و اجسادشان را در دریا می‌ریزند چراکه جریمه حدود 30 میلیون تومان صید هر کوسه گریبانشان را نگیرد.

وی اضافه می‌کند: میان صیادانی که به‌قصد شکار کوسه به دریا می‌روند و کسانی که صید ضمنی دارند اختلافاتی وجود دارد، به همین دلیل سازمان شیلات درصدد است که برای کاهش صید ضمنی آموزش‌هایی را به صیادان بدهد، حتی در صورت نیاز تجهیزاتی هم به این صیادان ارائه بشود.

مدیرکل زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست بابیان اینکه اعتبارات حوزه دریایی بسیار کم است و با کندی تأمین می‌شود، می‌گوید: در حال حاضر به دلیل کاهش ذخایر دریایی، بسیاری از صیدها به‌صورت غیرمسئولانه در زیستگاه‌های مهم و در کنار آب سنگ‌های مرجانی صورت می‌گیرد و موجب کاهش ذخایر دریایی ما می‌شود.

میرشکار تصریح می‌کند: متأسفانه ذخایر ما در دریا محدودشده به همین دلیل صید غیرمسئولانه به زیستگاه‌های حساس کشیده شده که مخاطرات زیادی برای کشور به دنبال دارد.

به گفته این مقام مسئول، بسیاری از زیستگاه‌های دریایی به دلیل تغییر اقلیم در حال از دست رفتن هستند و به همین دلیل برای کنترل ذخیره‌های دریایی باید صید و صیادی کنترل شود.

میرشکار ارائه یک برنامه جامع برای صیادی را لازم دانست و ابراز می‌دارد: باید برای تأمین معیشت صیادان فکر اساسی‌تری کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد در برنامه‌ای که سازمان شیلات در خصوص پرورش ماهی در قفس در نظر گرفته است فرصتی فراهم می‌شود که ذخایر دریایی تجدید شود.

مدیرکل زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست، تولید بچه‌ ماهی در سازمان شیلات و رهاسازی این بچه‌ ماهی‌ها در سطح دریا را هم راهی مناسب برای تجدید ذخایر دریایی برمی‌شمرد حل معضل ورود،

میرشکار ورود آلاینده‌ها به دریا را از معضلات زیست‌محیطی جنوب کشور خواند و گفت: فاضلاب‌های شهری و صنعتی وارد خلیج‌فارس می‌شوند، وزارت صنایع قول داده است برای ساخت تصفیه‌خانه‌های صنعتی و مدیریت پسماندها و پساب‌ها که از شروط اصلی حفظ ذخایر ماهی‌ها است وارد عمل شود.

وی ادامه می‌دهد: تنها با رعایت این مسائل می‌توانیم به صید و صیادی در خلیج‌فارس ادامه دهیم تا هم معیشت صیادان تأمین شود و هم به اکوسیستم آسیبی وارد نشود.