مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز از کاهش 10 متری ارتفاع آب پشت سد دز نسبت به سال گذشته خبر داد.

کاهش 10 متری ارتفاع آب پشت سد دز نسبت به سال گذشته/ میزان بارندگی از حداقل‌ها هم کمتر است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سعید رئوفی‌ در اندیمشک، با اشاره به خشک‌سالی‌های اخیر، اظهار کرد: در طی 26 سال که بنده در این حوزه مسؤولیت داشته‌ام، هرگز خشک‌سالی به این شکل ندیدم که سه ماه از پاییز و یک ماه از زمستان تقریباً بارندگی صفر باشد.

وی با اشاره به اینکه سطح فعلی آب پشت سد دز 10 متر پایین‌تر از سال گذشته است، افزود: آورده آب ما بسیار کم شده که همه موارد ازجمله انتقال آب، تغییر الگوی مصرف و تغییر شرایط بارندگی نیز در این زمینه تأثیرگذار بوده است.

مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز کمبود آب را عاملی مؤثر در کیفیت آب موجود دانست و گفت: در حال حاضر کیفیت آب رودخانه دز مناسب برای شرب و قابل‌قبول است اما با پایین رفتن دبی و کمبود کمیت آب با مشکل کیفیت آب مواجه می‌شویم.

وی عنوان کرد: ارتفاع فعلی آب در سد دز اندیمشک 306 متر و نیم است، این ارتفاع نباید زیر 310 متر می‌رفت.

رئوفی‌نسب افزود: فعلاً در ارتفاع 306 متر هستیم که نسبت به زمان آب‌گیری حدود 46 متر پایین‌تر است و با توجه به مسائل بهره‌برداری و مسائل پایداری سطح، امکان پایین رفتن از این ارتفاع به صلاح نیست لذا در حال حفظ ارتفاع فعلی هستیم.

وی اظهار کرد: ورودی و خروجی آب را با ارتفاع‌ثابت یکسان کرده‌ایم، تقریباً 45 متر و نیم و حدود 2 میلیارد مترمکعب فضای خالی داریم که در این فصل بخشی از آن طبیعی است اما با این‌حال مقدار قابل‌توجهی از حد کمتر هم پایین‌تر رفته است.

مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز گفت: نمی‌خواهیم مردم را ناامید کنیم ولی با توجه به شواهد و علائم موجود چشم‌انداز مناسبی در انتظار ما نیست، البته ما به رحمت الهی باران امیدواریم اما شواهد این را نشان نمی‌دهد.