خشکسالی در ایران هنوز ادامه دارد و با آبخوانهای خالی سال سختی را پیش رو داریم.

نیویورک تایمز؛ ایرانی ها دعای باران کردند، برف آمد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری خبرآتلاین؛ در تهران برخى شروع به دعا کردن براى بارش باران کردند، برخى دیگر هم به فکر مهاجرت بودند. کوه هاى دور شهر، برخلاف زمستان هاى قبلى قهوه اى بودند و هیچ برفى هم روى آنها نبود.

یک خشکسالى بزرگ در حال خشک کردن ایران است، شرایط شکلى است که در پایتخت ایران بحث هایى درباره جیره بندى آب وجود دارد چون در پاییز میزان بارندگى مثل قبل نبوده.

آیت الله استادى عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم درباره این شرایط خشکسالى در سخنرانى در حوزه علمیه گفت: همیشه خدا مردم را با فجایع گوناگونى امتحان مى کند، ما از خدا به خاطر گناهانمان با نماز باران درخواست بخشش مى کنیم و از او التماس مى کنیم که رحمت خود را براى ما بفرستد.

نیویورک تایمز؛ ایرانی ها دعای باران کردند، برف آمد

اما بعد، به دعاها پاسخ داده شد؛ کولاکى که روز شنبه شروع شده بود در ایران فرود آمد، بخش بزرگى از کشور را سفید پوش و مردم ایران را متعجب کرد.

ناگهان شرایط تغییر کرد؛ مدارس در مناطق مختلفى از کشور تعطیل شدند، افراد زیادى نتوانستند به محل کارشان بروند و پلیس شرایط را "بحرانى" مى خواند.

تهران که در کوهپایه هاى البرز قرار دارد و در گذشته بارش برف در آن زیاد بود، اما در چند سال اخیر این شهر معمولا در فصل زمستان فقط با دود زردى پوشانده شده است.

امسال، وقتى بالاخره برف آمد، مردم جشن گرفتند و کارى را کردند که همه در اطراف دنیا انجام مى دهند: تفریح، برف بازى و ساخت آدم برفى.

کاوه مدنى معاون سازمان حفاظت از محیط زیست در این رابطه گفت: ما مى ترسیدیم که دیگر هیچوقت نتوانیم برف را در این شهر ببینیم.

او ادامه داد: وقتى بچه بودم، مدارس معمولا به علت برف هاى سنگین تعطیل مى شدند، اما این روزها به علت آلودگى هوا تعطیل مى شوند، این نشان مى دهد که چگونه محیط زیست ما تغییر کرده و ما با شهرمان چه کرده ایم.

البته همه چیز در تهران شادى و بازى نبود، بسیارى در اتوبان تهران-کرج و آزادراه تهران-قم گیر کردند، صدها نفر هم از جمله محمد ابطحى در خودروهاى خود گیر کردند و همچنین هواپیماها نتوانستند از فرودگاه امام خمینى پرواز کنند.

در فضاى مجازى بسیارى از پایان بدترین خشکسالى ٤٧ سال اخیر گفتند ولى احتمالا هر جشنى موقتى خواهد بود، کولاک به این معنى نیست که دوره خشکسالى تمام شده است.

میزان آب در دو سد بزرگ، که نیاز جمعیت ١٢ میلیونى را تامین مى کند به شکل تاریخى کم شده است.

چندى پیش ده ها نفر در ایران در اعتراض به وضع ضعیف اقتصادى و فساد تظاهرات کردند.

به نظر مى رسد بحران آب این اضطراب را افزایش داده و بسیارى هم در تهران مى گویند چیزى که نیاز دارند دعا نیست بلکه یک مدیریت بهتر است: مى گویند، مدیریت فاجعه آب، اجازه داده صدها نفر به طور غیرقانونى چاه درست کنند و این منجر به کاهش منابع آبی شده است.

نیویورک تایمز؛ ایرانی ها دعای باران کردند، برف آمد

حتى غلامرضا خوشخلق مدیر سازمان برق تهران هشدار داده است که میزان آب کافى را براى تولید برق در تابستان ندارند. او در این رابطه گفت: خاموشى در راه خواهد بود.

از سویى به خاطر خشک شدن آب هاى زیرزمینى مناطق مختلفى در کشور نشست کرده اند.

مدنى، معاون سازمان محیط زیست و استاد امپریال کالج لندن در این رابطه گفت: ما نباید خودمان را گول بزنیم، برف زیاد بود اما نه مقدارى که نیاز آبى ما را از بین ببرد. خشکسالى هنوز اینجاست و ما آبخوان ها،مخازن خالی و نیاز تمام نشدنیمان به آب سال سختى پیش رو داریم.

منبع : یویورک تایمز / 28 ژانویه ۲۰۱۸