پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اگر گمان می‌کنید که غذاهای ایتالیایی در پاستا، پیتزا، لازانیا و موارد از این قبیل خلاصه می‌شوند، سخت در اشتباهید. ایتالیایی‌ها از جمله سالم‌ ترین مردم دنیا هستند و این سالمی آن‌ها حاصل این غذاها نیست. در ادامه در نت‌نوشت به شما خواهیم گفت که چرا ایتالیایی‌ها از جمله سالم‌ ترین مردم دنیا به شمار می‌روند. با ما همراه باشید.

۱- سالم‌ ترین مردم دنیا از گیاهان زیاد استفاده می‌کنند:

غذاهای ایتالیایی سرشارند از گیاهان تازه. چنان که می‌دانید گیاهان از ویتامین‌ها، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی مفید برای بدن برخوردارند و افزون بر این بهترین چاشنی برای غذا هستند، بی آن که نیازی به نمک، سس و طعم دهنده‌های مصنوعی باشد.

۲- از مواد غذایی فصل استفاده می‌کنند:

اگر در سرتاسر ایتالیا گردش کنید، می‌بینید که کشاورزان و برخی فروشگاه‌ها مواد غذایی ارگانیک و محلی را با قیمتی عالی می‌فروشند. ایتالیایی‌ها عادت کرده‌اند که مواد غذایی هر فصل را مصرف کنند و از هر ماده‌ی غذایی‌ای که مربوط به فصلی دیگر است اجتناب کنند. در کلیت ماجرا، استفاده از غذاهای فصل موجب می‌شود که فرد مصرف کننده اطمینان داشته باشد که از مواد غذایی تازه استفاده می‌کند.

۳- از تمامی قسمت‌های میوه‌ها و سبزیجات استفاده می‌کنند:

اکثر ایتالیایی از تمامی قسمت‌های انواع گیاهان و میوه‌ها در غذاهای خود استفاده می‌کنند و از این طریق از تمامی هزینه‌ای که برای خرید این مواد کرده‌اند بهره می‌برند.

۴- غذا خوردن را با استرس همراه نمی‌کنند:

برای ایتالیایی‌ها، غذا خوردن نوعی تفریح است. آن‌ها دغدغه‌ها و مشغله‌های ذهنی خود را به سر میز غذا نمی‌آورند. از غذا خوردن لذت می‌برند و همین امر موجب می شود که غذاها را آرام بجوند و بهتر بتوانند آن‌ها را هضم کنند.

۵-  از تنوع غذایی بسیاری برخوردارند:

ایتالیایی‌ها از غذاهای بومی بسیاری برخوردارند. غذاهایی بر پایه‌ی سبزیجات و برخوردار از میزان گلوتنِاندک. در واقع ایتالیا با داشتن بیش از ۱۵ هزار غذای بومی بی نیاز است از غذاهای دیگر کشورها. در واقع به سبب وجود انواع سبزیجات در مناطق ایتالیا، غذاهای ایتالیایی عمدتاً بر پایه‌ی سبزیجات اند و به همین سبب ایتالیایی‌ها کمتر از غذاهایی که بر پایه‌ی گوشت تهیه می‌شوند استفاده می‌کنند.

۶- بسیار از روغن زیتون خالص استفاده می‌کنند:

غذاهای ایتالیایی بدون استفاده از روغن زیتون خالص، کامل نیستند. استفاده از روغن زیتون، خصوصاً در مرکز و جنوب ایتالیا، امری متداول است و اکثر مردم از آن به کرات استفاده می‌کنند. در واقع اکثر ایتالیایی‌ها به دنبال دیگر روغن‌ها نمی‌روند و از این روغن برای سرخ کردن با دمای پایین، پختن و سالاد بهره می‌برند. روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین E و چربی‌های تک غیر اشباع بوده و برای سلامتی بسیار مفید می‌باشد.

۷- غذاهای ایتالیایی از چربی‌های سالم برخوردار هستند:

به رغم تفاوت‌هایی که میان شمال و جنوب ایتالیا وجود دارد، اکثر مردم این کشور از رژیم مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، رژیمی که همواره بر سالم بودن آن تأکید می‌شود. این رژیم از چربی‌های سالم فراوان است و مقدار اندکی غذاهای فرآوری شده در آن وجود دارد