چرا سیاره ناهید این‌قدر با زمین تفاوت دارد؟ برای پاسخ به این پرسش، ژاپنی‌ها فضاپیمای رباتیک آکاتسوکی را به فضا پرتاب کردند که درنهایت پس از 5 سال سرگردانی در فضا، سال 2015 (۱۳۹۴) وارد مدار ناهید شد.

عکس | تصویر نجومی روز ناسا: شب‌های داغ ناهید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  خبرآنلاین، فضاپیمای آکاتسوکی (Akatsuki) که «مدارگرد اقلیمی ناهید» هم خوانده می‌شود، پس از پایان عمر برنامه‌ریزی‌شده‌اش به سیاره ناهید رسید؛ اما وضعیت فضاپیما و ابزارهای آن به‌قدری مساعد بود که آکاتسوکی توانست بسیاری از مأموریت‌های علمی خود را با موفقیت انجام دهد.

از مهم‌ترین مأموریت‌های آکاتسوکی می‌توان به این موارد اشاره کرد: آیا آتش‌فشان‌های ناهید هنوز فعالند؟ آیا در جو غلیظ این سیاره صاعقه و رعدوبرق اتفاق می‌افتد؟ چرا سرعت وزش باد به‌مراتب بیشتر از سرعت گردش وضعی این سیاره است؟

عکس | تصویر نجومی روز ناسا: شب‌های داغ ناهید

تصویری که ملاحظه می‌کنید، با دوربین IR2 آکاتسوکی در نور فروسرخ ثبت شده است و شبانگاه ناهید را نشان می‌دهد. ابرهای تیره‌رنگ مرتفع با الگوهای نوار مانند، به موازات استوای ناهید پراکنده شده‌اند و نور فروسرخ برآمده از لایه‌های ژرف‌تر و داغ‌تر جو ناهید را جذب می‌کنند. سیاره ناهید به دلیل «اثر گلخانه‌ای مهارنشدنی»، دمای بسیار داغی دارد و مستقل از روز یا شب بودن، دمای هوا در سطح این سیاره به 462 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

نوار مشکی-نارنجی درخشانی که در بخش بالا-راست تصویر می‌بینید، نوعی پوشش دیجیتالی است تا آن بخش از نیم‌کره روشن و درخشان‌تر ناهید را که درخشندگی‌اش باعث محو شدن جزئیات این تصویر می‌شود، حذف کند. پژوهشگران ژاپنی با تحلیل تصاویر و اطلاعات ارسالی آکاتسوکی به این نتیجه رسیده‌اند که جریان‌های جوی ناهید مشابه جت‌استریم زمین است.

5454