معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران گفت: معتقدیم اطلاعات همه‌کسانی که مجوزی دریافت می‌کنند، قراردادی منعقد می‌کنند و یا از فرصت ویژه‌ای مثل سهمیه طرح ترافیک برخوردار می‌شوند، باید به‌صورت شفاف در معرض دید شهروندان قرار گیرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حجت‌الله میرزایی  گفت: شهردار و گروه جدید مدیریت شهری بر موضوع شفافیت اهتمام ویژه دارد، قراردادهای بالای یک میلیارد تومان در سامانه shafaf.ir ثبت و در معرض مشاهده عموم قرار می‌گیرد که امور به چه کسانی واگذار و با چه سازوکاری انجام می‌شود. تمام احکام صادرشده در دوره جدید مدیریتی بر روی سایت منتشر و به کمک رسانه‌ها در دید عموم قرار می‌گیرد.

میرزایی گفت: بودجه به‌عنوان ابزار اصلی تخصیص تصمیم‌گیری برای اولین بار در معرض ارزیابی همگان قرار گرفته است، فایل اکسل بودجه با امکان گزارش‌گیری و مقایسه برای مشاهده شهروندان، کارشناسان و صاحب‌نظران منتشرشده و ارزیابی‌ و نظرهای خوبی در اختیار شهرداری تهران قرارگرفته است.

وی افزود: معتقدیم اطلاعات همه‌کسانی که مجوزی دریافت می‌کنند، قراردادی منعقد می‌کنند و یا از فرصت ویژه‌ای مثل سهمیه طرح ترافیک برخوردار می‌شوند، باید به‌صورت شفاف در معرض دید شهروندان قرار گیرد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران گفت: تخصیص منابع بودجه در حوزه برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد، معاونت برنامه‌ریزی منبع اصلی توزیع بودجه به شمار می‌رود که در غیاب شفافیت هیچ دلیل و پاسخی برای چگونگی منابع توزیع‌شده بین بخش‌ها وجود ندشت و اصلا مورد سوال قرار نمی‌گرفت. اما در دوره جدید همه این تخصیصات و اولویت‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی گفت: از راه‌اندازی سامانه هوشمند نظارت بر عملکرد تمام بخش‌های شهرداری تهران خبر داد و گفت: سازمان فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی (فاوا) به ما کمک خواهد کرد که در آینده سامانه‌های هوشمند نظارتی عملکرد تمام سازمان‌ها، شرکت‌ها و واحدهای ستادی را در معرض ارزیابی قرار داده و عملکرد تمام مدیران و شهرداران مناطق را ارزیابی و امکان داوری مردم در این عملکردها فراهم کند.

میرزایی گفت: شفاف‌سازی اقدامی ساختاری و نهادی است که در بلندمدت کیفیت حکمرانی را بهبود می‌بخشد، شفاف‌سازی مسیر توسعه را تسهیل کرده و مدیران و شهروندان از آن منتفع می‌شوند. در غیاب شفافیت، فساد شکل‌گرفته، رشد کرده و بزرگ می‌شود و هزینه اداره شهر را روزبه‌روز بیشتر می‌کند، مدیران اطلاعات درستی از واقعیت‌ها موجود و تنگناها ندارند و دچار خطاهای بزرگ می‌شوند.

وی افزود: میکروب فساد در تاریک‌خانه اداری و رفتارهای غیر شفاف سریع رشد می‌کند. اگر در تاریکخانه‌ها نور شفافیت تابیده شود، شهروندان، نهادهای عمومی، رسانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای ناظر، همچنین فرایندها، تصمیمات و تخصیصات را مشاهده می‌کنند. عملا همه افراد در تصمیمات دخالت داده‌ایم در این صورت هزینه رفتارهای غیر شفاف به‌شدت افزایش پیدا می‌کند و رویه‌های فسادآلود غیرممکن و پرهزینه می‌شوند.

معاون شهردار تهران عنوان کرد: همه کشورهایی که با فسادهای بزرگ مواجه بودند مهم‌ترین سازوکاری که به کار گرفتند اول با شفافیت، دوم تقویت مشارکت‌های مدنی و سوم نظارت‌های شهروندی است که باید به‌طورجدی موردتوجه قرار گیرد، معنای آن‌هم کمک به آزادی رسانه‌ها، جریان آزاد اطلاعات و تقویت حضور نهادهای غیردولتی در اداره امور شهر است.

4747