استاد دانشگاه تهران با تشریح چگونگی احیاء ایران در دوران مغول به تشریح فعالیتهای سیاستمداری پرداخت که در مکانی با نام "رَبع رشیدی" توانست پناهگاهی برای دانشمندان ایرانی ایجاد کند تا اصلاحات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برای وحدت "ایران زمین" صورت پذیرد.

پادشاهان مغول چگونه شیعه شدند/شروع واژه "ایران زمین" چه زمانی بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم ، منصور صفت‌گل - استاد تاریخ دانشگاه تهران با اشاره به اینکه «جامع‌التواریخ» مفصل‌ترین مرجع تاریخ جهان در قرن هشتم هجری قمری است که به همت "رشیدالدین فضل‌الله همدانی" تهیه شده است، اظهار داشت: «جامع‌التواریخ» به نوعی نشان دهنده پیوند قدرت و دانش در آن دوران است.

وی در توضیحات بیشتر به بنای تاریخی و ارزشمند "رَبع رشیدی" در تبریز اشاره کرد و گفت: "رشیدالدین فضل‌الله همدانی" با ایجاد این مکان علمی به نوعی پناهگاهی برای دانشمندان ایجاد کرده بود و "رَبع رشیدی" به نوعی کانون تصمیم‌گیری‌های برای اصلاحات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در دوران مغولان در ایران بود.

این استاد دانشگاه تهران در مراسم نکوداشت ثبت جهانی «جامع‌التواریخ» با گریزی به تلاش‌های "رشیدالدین فضل‌الله همدانی" که برای احیای ایران در دوران ایلخانان مغول افزود: با این وجود همین تلاش‌های "رشیدالدین فضل‌الله" در نهایت باعث آن سرنوشت تلخ و قتل او و فرزندش شد.

صفت گل با بیان اینکه نخبگان ایرانی بعد از حمله مغول و حذف خلافت عباسی؛ فرصت یافتند تا ایران را دوباره احیاء کنند، ادامه داد: در دوره ایلخانان، بیشترین توجه به شاهنامه شد، به طوریکه حتی "رشیدالدین فضل‌الله" نیز تحت تاثیر شاهنامه قرار گرفته بود و در آن زمان بود که ما واژه‌های ایران زمین و ملک ایران را شاهد بودیم و برای احیای ایران "رشیدالدین فضل‌الله" از ادبیات جغرافیایی "فرات تا جیحون" و "دربند تا سند" صحبت به میان می‌آورد.

استاد تاریخ دانشگاه تهران با اشاره به اینکه نخبگان ایرانی توانستند سران مغول را در فرهنگ ایرانی حل کنند به طوریکه مغول‌های بیابان نشین؛ یکجانشین شدند، خاطرنشان کرد: همین مغول‌های غیرمسلمان،‌ در نهایت مسلمان شده و حتی برای شهدای کربلا سوگواری کردند و به نوعی ایلخانان رسماً شیعه شدند که نمونه آن را می توان به شیعه شدن سلطان "محمد خدابنده اولجایتو" اشاره کرد.