معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: 6 معاون وزیر و 40 مدیرکل زن به تازگی در راستای سیاست های دولت و حرکت به سمت عدالت جنسیتی منصوب و به کارگمارده شده اند.

انتصاب 6 معاون وزیر و 40 مدیرکل زن همگام با سیاست های دولت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار روز دوشنبه در نشست شورای اداری استان قزوین افزود: بخشنامه رییس جمهوری برای تصدی 30 درصد از پست های مدیریتی دستگاه ها توسط زنان نشان عزم دولت را در رابطه با تحقق عدالت جنسیتی می رساند.
وی اضافه کرد: موضوع عدالت از ابتدای انقلاب اسلامی در ابعاد و زوایای مختلف وجود داشته و امروز هم مقام معظم رهبری بر آن به طور ویژه تاکید دارند.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: یکی از زوایای عدالت بر اساس آموزه های قرآن، نگاه عادلانه و به دور از جنسیت و نژاد است که خوشبختانه آنرا برنامه های دولت، برنامه ششم توسعه و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری می بینیم.
ابتکار خاطرنشان کرد: این موضوع نه تنها به تک تک دستگاه های اجرایی مربوط بوده بلکه موضوعی فراقوه ای است.
وی با بیان اینکه سیاست های اتخاذ شده باید در راستای توسعه عدالت منجر به ارتقای جایگاه زنان در حوزه های مختلف شود،گفت: به طور مثال در بخشی از مناطق کشور تعداد دختران بازمانده از تحصیل بیشتر است و یا درصد بالایی از دختران دانش آموخته بیکارند و تمام این تفاوت ها به ما گوشزد می کند برای رفع چنین شکاف هایی نیاز به قوانین خاص وجود دارد.
ابتکار همچنین با اشاره ضرورت حفاظت از نهاد خانواده در مقابل آسیب های اجتماعی،گفت: خانواده یک مامن برای رشد و اعتلا است و برای حفظ این ویژگی دولت باید کارهای مختلفی انجام دهد.
وی در ادامه از برنامه ریزی برای اجرای طرح گفت و گوی ملی خانواده خبر داد و افزود: با تحولات اتفاق افتاده و سبک زندگی جدید، گفت و گو در بین خانواده ها کاهش یافته و این موضوع عوارض و تبعات منفی در آینده هم برای همسران و هم فرزندان به دنبال خواهد داشت.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: سند تنظیم برنامه توسعه زن و خانواده نیز با همکاری سازمان برنامه و بودجه امضا و بر اساس آن اعتبارات پنج صدم درصدی در بودجه سال97 برای رصد و پایش شاخص های عدالت جنسیتی اختصاص می یابد.
وی در ادامه همچنین از اجرای دور دوم طرح تاب آوری اجتماعی با مشارکت گسترده سازمان های مردم نهاد خبر داد تا در قالب آن جوامع آسیب پذیر و در معرض خشونت نسبت به این آسیب ها هم شناخت پیدا کنند و هم تحمل مقاومت داشته باشند.
ابتکار، طرح آموزش و توانمندسازی زنان روستایی برای تولید محصولات سالم متناسب با اقلیم و محیط زیست را نیز از دیگر طرح های مورد نظر در حوزه بانوان در کشور که در دست پیگیری است، عنوان کرد.
وی همچنین از اجرای پویش ارمغان برای آزادسازی 250 زن زندانی جرائم غیرعمد کشور با مشارکت مردم خبر داد.
ابتکار همچنین با تبریک فرا رسیدن میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و بزرگداشت روز زن و مقام مادر،گفت: اصولا در مباحثی که درباره شخصیت این بانوی بزرگوار در افکار عمومی مطرح می شود کمتر به جنبه های فرهنگی،علمی و اجتماعی ایشان پرداخته شده است.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، خطبه حضرت فاطمه زهرا(س)را تنها سند موجود از این موضوع عنوان کرد که به مسایل حقوق تعیین شده پرداخته و احترام به مخاطب را بسیار مورد توجه قرار داده است.
ابتکار ادامه داد: اگر معتقدیم این شخصیت های بزرگ تا این حد موثر هستند باید بتوانیم سیره این بانوی بزرگوار را با زبان روز به مردم معرفی کرده و کارها و برنامه های خود را با مبانی نظری چنین گوهرهایی پی ریزی کنیم.
در پایان این نشست، سند توسعه زن و خانواده با نگاه به عدالت جنسیتی بین استانداری قزوین و معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهوری امضا شد.