اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز - یکشنبه - شورا، مصوبه شورا در سال 82 موسوم به «برج باغ ها» را لغو کردند.

شورای شهر تهران مصوبه موسوم به برج باغ را لغو کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از «مصوبه دومین دوره شورای اسلامی شهر تهران موسوم به برج باغ ها مبتنی بر احداث بنا در باغ های شهر تهران براساس 30 درصد بنا و 70 درصد باغ است».
به گزارش ایرنا، علی اعطا عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران روز سه شنبه در پنجاه و سومین جلسه علنی شورا با بیان اینکه مصوبه برج باغ اصالتا تخلف پذیر است، گفت: این مصوبه ذاتا تخلف پذیر است زیرا در زیرزمین، فضای کافی برای تأمین پارکینگ‌ و تأسیسات فراهم نمی‌شد و درنتیجه با تسامح، سطح اشغال در طبقات زیرزمین را بیشتر می‌کردند.
وی افزود: بعضا دیده می‌شد 80 یا حتی 100 درصد باغ خاک‌ برداری شده و آنچه از باغ باقی می‌ماند، تعدادی گل و گلدان و نهال در خاک کنار برج بود.
اعطا افزود: از سوی دیگر احداث پارکینگ، دسترسی می‌خواست و مسیر دسترسی به‌ناچار از میان باغ می‌گذشت.
وی گفت: تامین مسیر هم مستلزم قطع تعدادی از درختان بود که همه اینها فساد آور است.
اعطا با بیان اینکه طرح موسوم به برج باغ در سال 82 تصویب شد، افزود: درباره سابقه موضوع باید گفت که اوایل کار شورای پنجم، طرح لغو مصوبه موسوم به برج باغ در شورا تقدیم هیات رییسه شد.
وی گفت: در مصوبه برج باغ ها به‌منظور حفظ، نگهداری و احیای باغ‌ها و زمین‌های مشجر، سطح اشغال بنا در این‌گونه املاک و اراضی معادل 30 درصد مساحت و تراکم ساختمانی مجاز آن 20 درصد بیشتر از تراکم منطقه‌ای برای املاک و اراضی غیر باغ (املاک و اراضی مشابه مجاور) است.
احمد مسجد جامعی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه این جلسه، خواستار ارائه طرح حمایتی از باغات تهران از سوی شهرداری به شورای شهر شد.
وی تاکید کرد: طرح حمایتی باید به گونه ای باشد که مالکان را به حفط باغ های شهر تشویق کند.
زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز درادامه با تاکید بر ضرورت لغو مصوبه برج باغ ها، گفت: پیشنهاد ما این است که صدور هر نوع مجوز ساخت و ساز در باغ های پراکنده شهر تهران تعلیق شود.
نوری افزود: در طول این مدت یعنی از سال 82 تا به امروز هر مجوزی که صادر شده با هدف حفظ باغ ها بوده اما ما یک مورد باغ حفظ ‌شده در تهران هم نداریم و تمامی باغ های شهر نابود شده اند.
شهربانو امانی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز مصوبه برج باغ ها را میراث دوران حضور احمدی نژاد در شهرداری عنوان کرد و خواستار لغو این مصوبه شد.
به گزارش ایرنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهر ان در نهایت به اتفاق آرا، طرح لغو مصوبه برج باغ ها را تصویب کردند.