پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روستای ویلاند در بریتانیا

در روستایی به اسم ویلاند در شهر کوچک دوون (Devon) در بریتانیا اتفاقی عجیب افتاد است. دانشمندان می گویند این روستا هر سال به اندازه ی ۲ سانتی متر به طرف بالا می رود و قدش هر سال بلندتر می شود! هنوز هیچ کس نمی داند که دلیل این اتفاق چیست! این موضوع از طریق تصاویر ماهواره ای که در سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ از این روستا گرفته شده اثبات شده است. فکر می کنید در این روستا چه اتفاقی در این روستا در جریان است؟! در ادامه الی گشت را همراهی کنید تا درباره پدیده ی عجیب این روستا بیشتر بدانید.

روستای ویلاند

 

از آنجایی که این روستا به آرامی حرکت می کند احساس آن خیلی مشکل است و دانشمندان فقط به کمک تصاویر ماهواره ای توانستند به این پدیده پی ببرند. محققان با تجزیه و تحلیل این تصاویر متوجه شدند که یک فضای بیضی شکل به عرض ۲ کیلومتر به طور مدام در حال بالا رفتن است و هر سال حدود ۲ سانتی متر ارتفاع می گیرد. این پدیده ی عجیب معمولا در معدن های متروکه اتفاق می افتند اما در روستای ویلاند و نواحی اطرافش هیچ معدنی وجود ندارد.

این نوع بالا آمدگی ها در کنار معدن ها اتفاق می افتد و در این جور مواقع پمپ آب متوقف می شود تا آب کم کم به اعماق زمین برگردد. از آن جایی که هیچ معدنی در این محل به چشم نمی خورد محققان دست به کار شدند تا تاریخچه ی این روستا را دربیاورند تا ببینند که آیا در گذشته در این محل، معدنی وجود داشته یا نه. با تماسی که با مرکز زمین شناسی بریتانیا انجام گرفت مشخص شد که تا به حال هیچ معدنی در این محل وجود نداشته و با این پاسخ نا امید کننده دیگر محققان هیچ ایده ای برای اینکه چه اتفاقاتی در این معدن در حال وقوع است نداشتند.

روستای عجیب

متخصصان می گویند دلیل اینکه هم مناطق شهری و هم مزارع اطراف به طور هم زمان در حال بالا رفتن هستند در اعماق زمین نهفته است. آن ها ابراز نگرانی کردند که این پدیده می تواند در نتیجه ی یک نشتی بزرگ و یا تخلیه ی محیطی باشد. مساله ی بالا آمدن همه ی قسمت های روستا آنقدر عجیب است که گروهی از محققان از از مسئولان می خواهند که به زیر زمین بروند و ببینند که در اعماق زمین چه خبر است! اگر در زیر زمین نشت مایعات و یا تخلیه ی ضایعات اتفاق می افتد در این صورت محیط زیست در معرض تهدید قرار دارد.

هیچ کس  تا به حال نفهمیده که این روستا چرا هر سال در حال بالا رفتن است! خود مردم این روستا به سادگی متوجه ی این بالا رفتگی نمی شوند و چون تمام قسمت های زمین به یک اندازه بالا می رود هیچ خانه یا ساختمانی خراب نمی شود اما دانشمندان نگران این پدیده بر روی قطارهای سریع السیری هستند که از این روستا عبور می کند.

روستای ویلاند در بریتانیا

یک پروژه ی دانشگاهی که در حال تهیه ی نقشه ای درباره ی حرکت زمین در سراسر بریتانیا بود فاش کرد که در انگلیس روستایی هست که هر سال ۲ سانتی متر بالا می رود و داشمندان هم هیچ ایده ای برای علت آن ندارند. تمام قسمت های این روستا به آرامی در حال حرکت است، اتفاق عجیبی که معلوم نیست برای چه به وجود آمده است. تنها چیزی که دانشمندان می دانند این است که دلیل این اتفاق در اعماق زمین است. یکی از محققان می گوید شاید عجیب ترین موردی که تا به حال به آن برخورده ایم بالا آمدگی دو سانتی متری روستای ویلاند است که هر سال هم تکرار می شود!

قدمت این روستا به عصر آهن برمی گردد و در آن امکاناتی مثل باشگاه فوتبال، تالار و مدرسه هست. امروز چیزی در زیر زمین در حال حرکت است و کل روستا در حال بالا رفتن است! در واقع چیزی در زیر زمین حرکت می کند و ویلاند هم در بالا قرار گرفته و این روستا چه دوست داشته باشد یا نه هر سال دارد دو سانتی متر به سمت بالا می رود.

ارتفاع گرفتن این شهر

بعضی از این حرکت ها به آسانی قابل تشخیص است چون زمین در بعضی از قسمت ها نشست کرده همان قسمت هایی که ریل های قطار گذاسته شده است. در دیگر قسمت های دنیا هم یک همچین پدیده ای دیده شده اما علت آن کاملا معلوم است در واقع در آن مکان ها برگشت آب در حفاری های معدن مقصر این اتفاق بوده است. اما مورد روستای ویلاند همچنان مرموز است آنقدر ناشناخته که حتی محققانی که نقشه های جدید را طراحی کرده اند هم از توضیح علتش ناتوان مانده اند. محققان می خواهند تا به کمک نقشه ی جدید درک بهتری از چشم اندازهای کلی بریتانیا که تحت تاثیر فرآیندهای طبیعی هستند به دست بیاوردند. این نقشه ریزترین اطلاعات را در اختیار دانشمندان قرار می دهند تا به آسانی مکانیزم این فرآیندها را بررسی کنند.