دانشمندان آلمانی با همکاری "مهدی بهروزی" دانشجوی ایرانی، هنگام پخش موسیقی کلاسیک، مغز تمساح را با اسکن ام‌.آر.آی مورد بررسی قرار دادند.

بررسی مغز تمساح هنگام شنیدن موسیقی کلاسیک
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از دیلی‌میل ، دانشمندان توانستند برای نخستین بار با موفقیت از فناوری تصویربرداری برای ثبت فعالیت‌های مفزی خزندگان استفاه کنند. این کار برای یادگیری بیشتر درباره دایناسورها سومند خواهد بود.

تمساح‌ها، کهن‌ترین گونه‌ مهره‌داران هستند که در طول 200 میلیون سال، به ندرت تغییر کرده‌اند و شباهت نزدیکی با دایناسورها دارند.

یک گروه پژوهشی بین‌المللی از " دانشگاه رور بوخوم" (RUB) در آلمان، واکنش مغز تمساح را در هنگام شنیدن اصوات پیچیده بررسی کردند. آنها برای ثبت فعالیت مغزی تمساح نیل، در هنگام پخش موسیقی کلاسیک، از اسکن ام‌.آر.آی استفاده کردند.

بررسی مغز تمساح هنگام شنیدن موسیقی کلاسیک

"تمساح نیل" (Nile crocodile) یا تمساح معمولی، گونه‌ای تمساح آفریقایی است که با آنکه نام رودخانه نیل بر آن گذاشته شده، علاوه بر حوزه رود نیل در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالاب‌های نقاط مختلف شرق، جنوب و شمال آفریقا در کشورهای سومالی، اتیوپی، اوگاندا، مصر، تانزانیا، زامبیا، زیمبابوه، گابن، آفریقای جنوبی، مالاوی، سودان، سودان جنوبی، بوتسوانا، و کامرون یافت می‌شود. این تمساح، از معدود گونه‌های نجات یافته‌ای است که نژاد مشترکی با دایناسورها دارد.

پژوهشگران دریافتند محرک‌های پیچیده که الگوهای فعال‌سازی را در مغز تمساح راه‌اندازی می‌کنند، شبیه به محرک‌های پرندگان و پستانداران هستند.

پس از این مرحله، پژوهشگران، نتایج به دست آمده از این خزنده را با دیگر پستانداران مقایسه کردند.

"مهدی بهروزی" (Mehdi Behroozi)، دانشجوی دکترای دانشگاه رور بوخوم و از پژوهشگران این بررسی گفت: ما در مرحله نخست، تلاش کردیم بر تعدادی از موانع فنی غلبه کنیم. برای مثال، مجبور بودیم اسکنر را مطابق با فیزیولوژی تمساح تنظیم کنیم که از چندین جهت، با فیزیولوژی پستانداران دیگر تفاوت دارد.

بررسی مغز تمساح هنگام شنیدن موسیقی کلاسیک

"فلیکس استروکنز" (Felix Ströckens)، پژوهشگر ارشد این بررسی گفت: تحلیل مغز تمساح‌ها، بینش عمیقی در مورد تکامل سیستم عصبی پستانداران ارائه می‌دهد و شاید به ما در یافتن نقطه اتصال میان ساختارهای مغزی مشخص و رفتار کمک کند.

این پژوهش نشان داد هنگامی که مغز در معرض محرک پیچیده‌ای مانند موسیقی کلاسیک قرار می‌گیرد، فعالیت نواحی فرعی آن بیش از زمانی است که در معرض اصوات ساده قرار دارد و الگوهای پردازشی مغز تمساح‌ها، به الگوهای شناسایی شده در پستانداران و پرندگان، شباهت زیادی دارند.

با این بررسی جدید، اکنون پژوهشگران می‌توانند الگوهای پردازشی شکل گرفته در مرحله ابتدایی تکامل را شبیه‌سازی و نژادهای مشابه این موجودات را در مهره‌داران از جمله دایناسورها ترسیم کنند.

منبع/ایسنا