فرماندار شهرستان لنده گفت: علت اصلی آتش سوزی جنگلهای کوه حاتم وجود کوره‌های زغال است.

قطع 3500 درخت در ارتفاعات کوه حاتم برای تهیه زغال
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از ایسنا، دارا کریمی نژاد دوشنبه، چهارم تیر ماه در نشست ستاد بحران استان اظهارکرد: شاهد صادرات هر گونی زغال به بهبهان با قیمت 200هزار تومان هستیم.

وی افزود: حدود 3500 هزار درخت جنگلی طی 15 سال اخیر در ارتفاعات کوه حاتم توسط عوامل کوره های زغال قطع و تخریب شده که از این تعداد حدود 500درخت مربوط به امسال است.

فرماندار شهرستان لنده خاطرنشان کرد: سودجویان و متخلفین کوره های زغال در ارتفاعات کوه حاتم واقع در بین سه شهرستان لنده، بهمئی و بهبهان با چادر و کپر زدن و بصورت مسلح اقدام به قطع درختان جنگلی و زغالگیری می کنند.

کریمی نژاد تصریح کرد: ایجاد پد هلی کوپتر و ایستگاه تامین سوخت بالگرد برای کنترل بهتر آتش سوزی های کوه حاتم و کوه سیاه ضروری است.

قطع درختان ارتفاعات کوه حاتم بیش از 15 سال است که ادامه دارد

همچنین حکمت الله سنایی، فرماندار شهرستان بهمئی نیز در این نشست گفت: طی یک ماه اخیر 4 مورد آتش سوزی در جنگلهای این شهرستان رخ داد که دو مورد اخیر در مرز بین سه شهرستان لنده، بهمئی و بهبهان بصورت گسترده بودند.

وی افزود: همراهی مردم و دستگاهها و ادارات شهرستان و ستاد بحران استان برای مهار و خاموش کردن آتش سوزی ها مطلوب بود.

سنایی با اشاره به نبود تجهیزات و امکانات لازم برای خاموش کردن آتش سوزی جنگلها بیان کرد: نبود تجهیزات و امکانات مهمترین مشکل شهرستان در هنگام آتش سوزی جنگلهاست که لازم است تدبیری در این زمینه صورت گیرد.

وی اظهارکرد: قطع درختان ارتفاعات کوه حاتم در بین سه شهرستان (لنده، بهمئی و بهبهان) بیش از 15 سال است که ادامه دارد.

فرماندار شهرستان بهمئی تصریح کرد: اصل ماجرای آتش سوزی های کوه حاتم از بخش تشان شهرستان بهبهان است که سودجویان و قاچاقچیان زغال اقدام به قطع درختان و تهیه زغال می کنند.

سنایی خاطرنشان کرد: تنها راحل این مساله از طریق استان خوزستان و شهرستان بهبهان است.

وی ادامه داد: امسال برای 30 نفر متخلف تشکیل پرونده شده است که از دستگاه قضایی درخواست داریم برخورد شدید و جدی با متخلفان داشته باشند.

نبود امکانات و تجهیزات برای خاموش کردن آتش سوزی ها

نادیا صداقت، سرپرست فرمانداری شهرستان دنا نیز گفت: طی روز جمعه، یکم تیرماه 4 فقره آتش سوزی جنگلها و مراتع در این شهرستان رخ داده که برخی از آنها از پس مانده مزارع و برخی نیز از سایت های دفن زباله به جنگلها و مراتع سرایت کردند.

وی افزود: برای مهار و خاموش کردن آتش سوزی ها با نبود امکانات و تجهیزات مواجهیم بطوریکه اداره منابع طبیعی شهرستان پول سوخت خودرو برای اعزام نیروها به محل آتش سوزی ها را ندارد!

آتش زدن پسماند مزارع از دلایل آتش سوزی جنگلها و مراتع

علی پوزش، فرماندار شهرستان کهگیلویه گفت: طی سالجاری دو فقره آتش سوزی در جنگلها و مراتع این شهرستان رخ داده که به موقع مهار و خاموش شدند.

وی افزود: یکی از دلایل آتش سوزی جنگلها و مراتع آتش زدن پسماند مزارع است همچنین مصرف مواد مخدر در برخی موارد علت اتش سوزی هاست.

پوزش تصریح کرد: طی یک مورد از آتش سوزی های امسال شهرستان سه طرح بادام کاری طعمه حریق شد.

فرماندار شهرستان کهگیلویه خاطرنشان کرد: شهرستان کهگیلویه دارای 4 شهرداری است که عمر تنها خودرو آتش نشانی دهدشت مرکز شهرستان بیش از 20 سال است و خودرو سه شهر دیگر حداقل 15 سال عمر دارند و در سطح شهرستان با کمبود نیروی منابع طبیعی نیز مواجهیم.

پوزش ادامه داد: امکانات و تجهیزات از جمله دستگاه دمنده، دستکش، کفش و لباس مخصوص اطفای حریق برای مواقع آتش سوزی جنگلها نیاز داریم. طی سه سال اخیر تاکنون خسارتی به مالکان باغات طعمه حریق شده پرداخت نشده است.

دریغ از یک آب معدنی هنگام آتش سوزی ها

عبدالرحیم رحیمی، فرماندار شهرستان گچساران نیز در ادامه این نشست گفت: خوشبختانه از ابتدای سالجاری تاکنون هیچ آتش سوزی در شهرستان نداشته ایم. آتش سوزی طبیعی است اما باید آمادگی لازم برای مقابله با آن وجود داشته باشد.

وی اظهارکرد: اداره منابع طبیعی شهرستان گچساران تنها 7 نفر نیرو دارد در حالی که در مواقع اتش سوزی ها همه از محیط زیست و منابع طبیعی انتظار دارند.

رحیمی افزود: خاموش کردن آتش با شاخه درختان امکان ندارد و هنگام آتش سوزی جنگلها حتی یک آب معدنی که به نیروهای امدادی و کمکی که در حال خاموش کردن آتش سوزی هستند بدهیم، نداریم.

ضرورت فراهم کردن امکانات لازم برای مقابله با آتش سوزی جنگلها

همچنین مسعود حسینی، فرماندار شهرستان باشت گفت:طی 4 سال اخیر آتش سوزیهای گسترده و کوچک در سطح جنگلها و مراتع این شهرستان مواجه بوده ایم.

وی افزود: طی سال گذشته دو مورد آتش سوزی در ارتفاعات خامی و عنا این شهرستان رخ داد که چند هزار هکتار از جنگلها و مراتع شهرستان طعمه حریق شد.

حسینی اظهارکرد: در مواقع آتش سوزی و بحرانها باید ظرفیت های دستگاههای مختلف پای کار بیایند اما در شهرستانهای کوچکی همچون باشت ظرفیتی ندارند که پای کار بیایند بطوریکه شهرداری این شهر تنها یک دستگاه ماشین آتش نشانی ندارد.

فرماندار شهرستان باشت خاطرنشان کرد: باید برنامه ریزی کلی در زمنیه آتش سوزی جنگلهای سطح استان صورت گیرد تا جلوی آتش سوزی ها را بگیریم.

حسینی تصریح کرد: فراهم کردن امکانات لازم برای مقابله با آتش سوزی جنگلها و مراتع ضرورت دارد.

چرام هیچ امکاناتی برای خاموش کردن آتش سوزی جنگلها ندارد

هادی فتاحی اصل، فرماندار شهرستان چرام نیز گفت: شهرستان چرام هیچ امکاناتی برای مهار و خاموش کردن آتش سوزی جنگلها و مراتع ندارد.