پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دراکولا | Dracula

کمتر کسی در دنیای فعلی وجود دارد که دراکولا و داستان های جذاب و ترسناکی که در حول آن وجود داشته است را نشناسد. کنت دومونت دراکولا در واقع یک افسانه ی رومانیایی است که درباره ی یکی از اشراف زادگان این کشور است که از خون انسان ها تغذیه می کرده است اما بگذارید تا کمی به عقب باز گردیم، این شخصیت واقعا افسانه ای است و وجود نداشته است؟ یا این که واقعا وجود خارجی داشته است؟ اگر این مورد برای شما هم سوال بوده است،

فیلم دراکولا

 

عمده شناخت ما از داستان دراکولا از فیلم های هالیوودی حاصل می شود که کلاسیک ترین نسخه ی آن از روی یک کتاب ساخته شد. آرمینیوس وامبری یک متخصص شرق ‌شناس مجارستانی در سال ۱۸۹۰ در سفرش به لندن با برام استوکر آشنا می شود و او را با افسانه‌ هایی درباره ی شاهزاده ای خونخوار به نام ولاد سوم دراکولا آشنا می کند و باعث نوشته شدن کتابی می شود که شهرتی عالم گیر را به دست می آورد. در واقع کتاب دراکولای برام استوکر که در سال ۱۸۹۷ میلادی یعنی بیش از یک قرن پیش منتشر شده است در زمان خودش سبک جدیدی را به ادبیات جهان هم معرفی و هم اضافه کرد.

بری اولین بار بود که دنیا سبک وحشت یا همان سبکی که امروزه به آن هارور (Horror) می گوید را تجربه می کرد و هدف نوشته هم که موجودی از شب، اهریمنی و خونخوار انسان بود و طبیعتا بسیار مورد پسند مخاطبان آن سال ها و حتی الان قرار گرفت. البته در کتاب دراکولای برام استوکر شخصیت دراکولا به شکلی شخصیت پردازی شده است که برای خواننده خون خوار و وحشی و زشت به نظر نیاید و به وجه اشراف ‌زادگیش با توجه به این که تنها و مرموز است و همه ی اطرافیان خود را از دست داده است نیز بسیار تاکید می گردد.

براساس یادداشت‌ های هارکر، شرق شناسی که در ابتدا به او اشاره کردیم نیز این گونه آورده شده است که کنت دراکولا کتاب خواندن را بسیار دوست دارد و صاحب کتابخانه ‌ای بزرگ و غنی از کتاب های با ارزش و بسیار کهن است.

دراکولا

این کتاب درباره ی یک نجیب زاده بود که فقط در شب ها ظاهر می شده است و به شکار انسان ها و خوردن خون آن ها تا آخرین قطره می پرداخت. اما به نظر شما منبع الهام استوکر چه بوده است؟ آیا یان کتاب حاصل تخیل خلاق استوکر بود یا از حقیقتی الهام گرفته شده بود که می توانست پشت پرده ای ترسناک داشته باشد؟

ما پاسخ شما را می دهیم. در واقع برام استوکر برای خلق این کتاب و موجود شیطانی خونخوار داستان خود از یک افسانه ی محلی رومانیایی استفاده کرده است. شخصیت اصلی این داستان، کنت دراکولا است که همانطور که گفتیم نجیب زاده ای خونخوار است و همین خون باعث می شود که عمری جاودان نیز داشته باشد. اما منبع اصلی دراکولا کیست؟ شخصیتی به نام ولاد یا ایمپلار که درواقع یک شاهزاده ی رومانیایی است، منبع الهام شکل گیری شخصیت دراکولا بوده است و داستان استوکر بیشترین تاثیرش را از او گرفته است. ولاد یا همان ایمپلار و یا هر اسم دیگری که دارد، در ترانسیلوانیا به دنیا آمده بود و پسر یک نجیب زاده ی معروف رومانیایی به نام کنت دراکول دوم بوده است.

در واقع الفی که در آخر دراکول چسبیده است به معنای فرزندی است و دراکولا به معنای پسر دراکول است و به همین خاطر، برام استوکر این نام را برای شخصیت خون آشام داستان خویش استفاده کرد. اگر کتاب برام استوکر را رها کنیم، حتی مورخان هم باور دارند که دراکولا از گوشت تن قربانیانش تغذیه می کرده است و برای این که شاداب و جوان بماند خون آن ها را نیز می نوشیده است! پدر ولاد، کنت دراکولا عضو یک انجمن مخفی به نام شوالیه های اژدها بود و به همین خاطر به نام دراکول شناخته می شود و در زبان رومانیایی هم دراکول به معنای اژدهاست.

ولادیمیری دراکولا

در رومانی قدرت به خانواده ی دراکول رسید، و دراکول پدر، از شیوه های دردناک و مرگبار و غیر انسانی برای نابودی دشمناش استفاده می کرد. به طور مثال، او پوست بدن دشمنانش را زنده زنده می کند و به بدترین شکل ممکن نیز آن ها را شکنجه می داد و در تمام طول شکنجه، عذاب کشیدن زندانیان را نظاره می کرد و اینجور به نظر می رسید که از دیدن آن لذت می برد.

گفته شده است که در برخی از شکنجه هایش، چوب های تیزی را در دهان زندانیان می کرد و تا شکم آن ها چوب را در بدنشان فرو می کرد و زندانیان را به همان حال رها می کرد تا به مرور زمان بمیرند. دراکولا در سال‌ های تحول قرون وسطا به عصر رنسانس، به نبرد با عثمانیان پرداخت تا از ورود آن ‌ها به سرزمین خود جلوگیری کند.

دراکول پسر نیز در ادامه ی راه پدرش، به خونخواری معروف شد. آمارهای غیر رسمی می گویند که او بیش از ۲۰ هزار انسان را بی گناه و با گناه به بدترین شیوه ی ممکن کشته است اما بالاخره مقامات رتبه دار کشوری از کارهای ترسناک او به ستوه آمده و بالاخره بازداشتش می کنند.

قلعه دراکولا

اما با توجه به ترسکی که همگان از او داشتند، بلافاصله از زندان آزاد شد. البته او در همان سال آزادی خود در سال ۱۴۷۶ میلادی در یک جنگ کشته شد. کنت دراکولا در قلعه ی خود در جنوب رومانی امروزی دفن شده است. دراکولا همیشه لباس ‌های تیره رنگ بر تن می‌ کرده است و آستر شنل خود را از مخمل قرمز دوخته بود را در معرض دید قرار می داد.

شاید باورتان نشود اما آخرین نفر از نسل او کنت ماروین دراکولا در سال ۲۰۰۵ در اسپانیا درگذشت و چون مجرد بود و فرزند و خویشاوندی هم نداشت، اراضی بسیار وسیع و اموالش را دولت رومانی به زمره ی اموال دولت در آورد.

شهر ترانسیلوانیا که در رومانی قرار گرفته است، قلعه ی معروف دراکولا را که محل زندگی این مرد بوده است را به محلی برای جذب توریست و بازدید عموم تبدیل کرده است. فیلم دراکولا بر اساس کتاب برام استوکر به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا نیز ساخته شده‌ است.

منبع/ الی گشت