جمعی از باغداران و کشاورزان غرب اصفهان روز یکشنبه با حضور مقابل شرکت آب منطقه ای این استان رسیدگی به وضعیت حقآبه خود به منظور آبیاری باغات این منطقه را خواستار شدند.

جمعی از باغداران غرب اصفهان خواستار رسیدگی به حقآبه خود شدند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، شمار این باغداران را حدود 200 نفر اعلام کرد و گفت: این کشاورزان از شهرستانهای نجف آباد، خمینی شهر، فلاورجان و مبارکه بودند.
حسن ساسانی افزود: باتوجه به کاهش چشمگیر منابع آبی استان اصفهان، طرح انتقال سیار آب برای آبیاری باغ ها در دستور کار شرکت آب منطقه ای اصفهان قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه قیمت کرایه حمل آب از سوی مالکان تانکرها افزایش یافته است، باغداران خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی مسئولان ذیربط شدند.
معاون شرکت آب منطقه ای اصفهان، رها سازی آب زاینده رود تا سد نکو آباد شهرستان مبارکه به منظور آبیاری باغ ها را از دیگر درخواست های باغداران اعلام کرد و گفت: هرگونه تصمیم گیری برای رهاسازی آب در بستر این رودخانه باید از سوی شورای هماهنگی حوضه زاینده رود انجام شود و در اختیار شرکت آب منطقه ای اصفهان نیست.
پیشتر مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان گفته بود: به دلیل کاهش شدید منابع آبی، در بهار و تابستان امسال نه تنها امکان توزیع آب کشاورزی در شرق و غرب استان وجود ندارد، بلکه برای نخستین بار در طول تاریخ، آب زاینده رود به باغ ها هم تعلق نمی گیرد.
مسعود میرمحمد صادقی افزوده بود: با این حال، تمهیداتی برای به حداقل رساندن خسارت وارده شده به باغ ها و زنده نگه داشتن درختان اندیشیده شده است.
استاندار اصفهان نیز روز گذشته(شنبه) با اشاره به اجرای طرح آبیاری باغ ها به منظور جلوگیری از خشک شدن درختان بوسیله تانکر بیان کرد: این طرح در شهرستانهایی نظیر مبارکه، فلاورجان، خمینی شهر و شهر قهدریجان انجام می شود.
وی گفت: هزینه آب یک تانکر با ظرفیت 10 متر مکعب حدود 250 هزار تومان است و این مبلغ نشان می دهد که مسئله آب حیاتی و با ارزش است زیرا دیگر از آب مجانی زاینده رود خبری نیست.
به گزارش ایرنا، زاینده رود در دهه های اخیر بدلیل خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است، به گونه ای که در پائین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.
بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای اصفهان، میزان ذخیره سد زاینده رود هم اکنون به کمترین میزان خود در 50 سال اخیر رسیده است و امکان بازگشایی این رودخانه و توزیع آب کشاورزی در سال زراعی جاری وجود ندارد.
بررسی آمار و ارقام مربوط به میزان بارش ها و آب ذخیره شده در پشت سد زاینده بیانگر شرایط نامطلوب در فلات مرکزی ایران بویژه استان اصفهان است.
ت / 6020 / 2093