پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
 
نویسنده:
 

کالاسودا_این روزها زمین بیش از هر زمان دیگری در خطر خشکسالی قرار دارد و کشورمان ایران نیز در شرایط بسیار خطرناکی قرار گرفته است. اما آیا تکنولوژی های روز دنیا می توانند نجات بخش زمین و البته میهن عزیزمان ایران باشند؟ پاسخ مثبت است. اگر مایلید بدانید چگونه، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

استفاده از تکنولوژی برای نجات ایران از خشکسالی روش هایی متعددی دارد. در ادامه چند روش رایج را توضیح می دهیم. اما بر یک تکنولوژی موسوم به تکنولوژی جذب سامانه بارشی تاکید داریم. بهتر است خودتان مطالعه کنید تا متوجه شوید که تکنولوژی جذب سامانه بارشی چیست و چه مزایایی دارد :

چرا نقش تکنولوژی مهم است؟

تکنولوژی مهم است چرا که باید به کمک تکنولوژی ابتدا تشخیص دهیم کدام مناطق نیازمند احیا هستندو  کدام روش به احیای زمین ها کمک می کند.بنابراین به کمک تکنولوژی  ابتدا باید محیط زیست را بفهمیم، راهکار اصلی برای آلودگی هوا تهویه هوا با ایجاد باد وبرای مقابله با مشکل آب جذب سامانه های بارشی و احیا خاک با جذب میکرو ارگانیسم هوازی است.

برای رفع مشکل گرد و غبار موجود راه حل را به دو بخش تقسیم می کنیم. اول  نشاندن ذرات معلق موجود در هوا با استفاده از تکنولوژی جذب سامانه بارشی و برای پیشگیری از ایجاد گرد و غبار مجدد میکرو ارگانیسم هوازی که می تواند در تثبیت خاک موثر باشد و خاک دانه هایی که هم اکنون ریز شده اند وکوچکتر از ۱۰میکرون یا حتی دو و نیم میکرون شده اند با کوچکترین بادی می توانند در هوا معلق شوند.

تکنولوژی جذب سامانه  بارشی

تکنولوژی جذب سامانه بارشی را می توان یکی از مهم ترین و کارآمدترین روش ها برای مبارزه با خشکسالی دانست. تکنولوژی جذب سامانه‌های بارشی قادر است که میلیونها متر مکعب آب را از روی اقیانوس هند، دریای مدیترانه و یا دریای احمر به سمت منطقه جذب نموده و بدون هزینه آب پاشی روی زمین به صورت باران پخش نماید.

تکنولوژی جذب سامانه بارشی، به ما این امکان را می‌دهد که رطوبت موجود در خوزستان نیز به شبنم طبیعی تبدیل شده و زمین را مرطوب نماید و یا به ابر تبدیل شده و بارش باران را میسر نماید.

مزایای استفاده از تکنولوژی جذب سامانه بارشی

این تکنولوژی به ما این امکان را می‌دهد که با ایجاد اختلاف پتانسیل در دما اولا هوای منطقه را بین پنج تا حتی ده درجه خنک کنیم.

تکنولوژی جذب سامانه بارشی به ایجاد باد نیز کمک می کند.

باد تولید شده توسط تکنولوژی جذب سامانه بارشی، آلاینده‌های هوا را که ممکن است موجب اسیدی شدن بارانها شوند دور می کند.

تکنولوژی جذب سامانه بارشی به قطرات باران کیفیت بالاتری می دهد.

تکنولوژی جذب سامانه‌  بارشی موجب پر شدن سد ها، دریاچه‌ها، تالابها و رود خانه‌ها خواهد بود.

برای اجرای تکنولوژی جذب سامانه بارشی کافیست که شناخت خوبی‌ روی طبعیت منطقه داشته باشیم تا علت واقعی‌ تشکیل نشدن ابر‌ها و یا نیامدن ابر‌ها به منطقه را بر طرف کنیم.

 تکنولوژی های مبتنی بر ریگ پاشی

تکنولوژی های ریگ پاشی در مناطقی مثل ایران چندان کارآمد نیستند. در واقع یک راهکار فیزیکی‌ مناسب جهت سرپوش گذاشتن و ندیدن منشاء آلودگی یعنی‌ فرسایش خاک است.

طرح مقابله با ریزگرد‌ها نمی‌تواند در کاشت اینگونه گیاهان خلاصه شود. ما باید به سه پارامتر هوا، خاک و آب توجه کنیم تا پوشش گیاهی شانس رشد و تکثیر داشته و خاک را تثبیت نماید.

تکنولوژی میکرو ارگانیسم هوازی

یکی از ساده و ابتدایی ترین روش های مبارزه با مشکلات اقلیمی استفاده از این روش است. در واقع از تثبیت نیتروژن که یکی‌ از آلاینده‌های مهم در ایران است شروع شده تا به میکروارگانیسم هوازی امکان رشد و تکثیر در خاک داده شود.

این میکروارگانیسم هوازی از نیتروژن تثبیت شده و ریزگرد‌های کوچک خاک تغذیه کرده و فضولات زیست محیطی‌ تولید می‌کند که برای خاک و گیاه بسیار مهم و حیاتی می‌باشد. با این روش نتایج زیر حاصل می گردد:

خاک دانه‌ها به درشتی مناسبی رسیده و با هر بادی در هوا معلق نمی‌شوند.

خاک قدرت جذب آب را یافته و رطوبت خود را حفظ می‌نماید.

خاک منطقه تبدیل به خاک هوموس خواهد شد.

گیاهان بیشتری در منطقه قادر به رشد و تکثیر بوده و تثبیت خاک به صورت زیست محیطی‌ انجام گرفته است.

تکنولوژی های کشاورزی برای کمک به خشکسالی

استفاده از نهال ها و تکنولوژی های کاشت سریع برخی محصولات کشاورزی می تواند به کنترل بی آبی کمک کند. مهندسان با استفاده از سیستم های هوشمند تشخیص می دهند خاک کدام مناطق مناسب کاشت گیاهان است و روی همین اصل نیز پیش می روند .

اما این روش محدوندیت هایی دارد. وقتی سیستم های هوشمند امروزی زمین را اسکن می کنند مشخص می شود که برخی از زمین ها قدرت جذب آب را ندارند و نمی توانند خاک مناسبی برای کاشت نهال باشند.

برای مثال متاسفانه خاک برخی نواحی وطنمان ایران شور شده و یا تلخ است در نتیجه آب مناسبی برای کشاورزی وجود ندارد.

کدام روش بهتر است؟

از هر زاویه ای به تکنولوژی های مذکور نگاه کنیم بهترین روش تکنولوژی جذب سامانه بارشی است. روشی کارآمد و کاربردی که می تواند برای ایران بسیار مفید باشد.

نگاهی به آمارهای خشکسالی در ایران

مطالعات موجود نشان می‌دهد که خشکسالی در دوران مختلف ایران را به اشکال مختلف در برگرفته و باعث بروز خسارت فراوان به محصولات کشاورزی و دامی در مناطق روستایی شده و همچنین موجب مهاجرت دسته جمعی روستاییان به شهرها شده است.

به گفته کارشناسان خشکسالی دارای چهار مرحله است. مرحله نخست سالی که بارندگی در آن کم است. مرحله دوم خشکسالی هیدرولیکی به دلیل کاهش آب سدها، مرحله سوم خشکسالی اقتصادی که سبب کمبود محصولات کشاورزی و ضربه به اقتصاد می‌شود، در مرحله آخر خشکسالی اجتماعی قرار دارد. استفاده بی‌رویه از آب، فرسایش خاک، فرونشست زمین، گرد و خاک، کمبود محصولات کشاورزی منجر به مشکلات اجتماعی می‌شود. یک کارشناس محیط زیست در مورد مشکل خوزستان با رد کردن راهکار ریگ پاشی اظهار داشت: تکنولوژی جذب سامانه‌های بارشی راهکاری مؤثر است که قادر است میلیونها متر مکعب آب را از روی اقیانوس هند، دریای مدیترانه و یا دریای احمر به سمت منطقه جذب نموده و بدون هزینه آب پاشی روی زمین به صورت باران پخش نماید.