پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

همه ما می دانیم که قطب شمال و قطب جنوب، سرد ترین مکان های روی زمین هستند. اما آیا تفاوت این دو قطب با هم را می دانید؟! در قطب جنوب هیچ انسانی زندگی نمی کند ولی در مکان هایی از قطب شمال، اسکیموها در شرایط سخت آب و هوایی زندگی می کنند. یکی از این مکان های سرد و یخی سیبری است. در ادامه این مطلب قصد داریم تا تصاویری از سردخانه های طبیعی یا همان تونل های یخی سیبری را به شما نشان بدهیم. پس با الی گشت همراه باشید.

سردخانه های یخی سیبری

مختصری پیرامون سیبری

مطالب مرتبط:
قطب سیبری در کجا قرار دارد؟
این کرم ها پس از ۴۷ هزار سال، دوباره زنده شدند!
تنها کلبه ای که در سرمای کشنده قطب شمال دوام آورده!+ تصویر

سیبری نام سرزمینی پهناور در شمال کشور روسیه است و تقریبا تمامی بخش های شمالی آسیا را هم در بر می گیرد. این منطقه از شمال به قطب شمال و از جنوب به به مناطق شمالی قزاقزستان، مغولستان و چین محدود می شود. سیبری به دلیل نزدیک بودن به دایره قطب شمال (اقیانوس منجمد شمالی)، آب و هوایی بسیار سرد و یخبندان هایی طولانی دارد. زندگی کردن در این منطقه از جهان کار هر کسی نیست. شاید به غیر از اسکیموها که راه و روش زندگی در سرد ترین دما را یاد گرفته اند، کس دیگری قادر به زنده ماندن در این منطقه نباشد.

تصاویر تونل های یخی سیبری

مردم برخی از مناطق مسکونی این سرزمین، در طول زمستان دمای منفی ۷۰ درجه سانتی گراد را تجربه می کنند. به همین دلیل، سیبری را سرد ترین منطقه مسکونی جهانی نامیده اند. اما آیا چنین منطقه ای احتیاج به سرد خانه دارد؟! پاسخ شما را اینگونه می دهیم که سردخانه های سیبری، با سردخانه هایی که در ذهن شماست، کاملا متفاوت است. این سردخانه ها، در حقیقت تونل های یخی سیبری هستند که از آن ها برای نگه داری مواد غذایی استفاده می شود. در ادامه بیشتر درباره این سردخانه ها توضیح خواهیم داد.

سردخانه های یخی سیبری

سردخانه های طبیعی سیبری

شبه جزیره یامال (Yamal Peninsula) در شمال غربی سیبری در تمام طول سال پوشیده از برف و یخ است. در حالی که زمستان در این منطقه بیش از حد سرد می شود، تابستان های نسبتا گرمی دارد، البته گرم با توجه به استانداردهای منطقه سیبری! بنابراین وقتی که حوضچه هایی را در اواسط قرن بیستم برای پرورش ماهی در این منطقه ساختند، چیزی که بیش از پیش احساس می شد، سرد خانه هایی بود که در آن این ماهی را نگه داری کنند تا خراب نشوند. بعد از چندی این ماهی ها را پردازش، بسته بندی و صادر می کردند.

سردخانه های طبیعی سیبری

کارخانه های فرآوری ماهی های قطب شمال، در روستای نووی پورت (Novy Port) در دهانه رودخانه اوبی (OB) واقع شده بودند. این دهکده در دهه ۱۹۲۰ به عنوان یک بندرگاه موقت که در آن زغال سنگ نگه داری می کردند، تاسیس شد. کشتی هایی که مسیر دریای شمال را طی می کردند، در این بندر برای سوخت گیری توقف می کردند. اما پس از تاسیس کارخانه های فرآوری ماهی در این روستا، ماهیگیری به صنعت اصلی آن و کسب و کار اول مردم روستا تبدیل شد. اینگونه بود که تونل های یخی سیبری تاسیس شدند.

انبار ماهی های سیبری

در دهه های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ میلادی، در میان توده هایی عظیم یخی این منطقه، تونل هایی پیج در پیچ همانند قنات های خودمان احداث کردند. این تونل ها به وسیله سرمای ذاتی زمین و هوای سیبری، همیشه سرد و یخی می مانند و آب نمی شوند. در آن زمان، از این تونل ها به منظور انبار ماهی های فرآوری شده به منظور صادرات به غرب استفاده می شد. این سردخانه ها که به Merzlotnik معروف اند، به عنوان بزرگترین یخچال ها و سردخانه های طبیعی دنیا شناخته می شوند.

این تونل ها بیش از یک کیلومتر طول دارند و حدود ۲۰۰ تونل کوچک تر جانبی و حفره هایی غار مانند درون آن ها مشاهده می شوند. متوسط دما در داخل این تونل در طول سال، حدود منفی ۱۲ درجه سانتی گراد است. کل مساحت این تونل ها ۷ هزار متر مربع است. همچنین، این سردخانه ها ظرفیت ذخیره حدود ۲۰۰۰ تن ماهی را دارند.

سردخانه های سیبری

این تونل ها در زمین های یخی این منطقه، توسط برده هایی که در زمان استالین به این مکان تبعید شده بودند، ساخته شده اند. حدود ۱۰ سال طول کشید تا این کارگران بتوانند با کلنگ های خود، این تونل های یخی سیبری را بسازند. آن ها همچنین از دیگر ابزارهای کندن از جمله بیل هم کمک می گرفتند. چیزی مشخص است این است که کار کردن در دمای زیر صفر در زیر زمین به مدت ۱۰ سال، کار بسیار سختیست که از عهده هر کسی بر نمی آید.

ماهی های یخ زده

امروزه دیگر ماهی گیری صنعت اصلی نووی پورت نیست. به محض اینکه اولین لایه های نفت و گاز در شبه جزیره یامال کشف شدند، نووی پورت نیز صنعت اصلی اش را به صنعت نفت و گاز تغییر داد. هر چند این تونل های یخی سیبری امروزه نیز به عنوان انبار مورد استفاده قرار می گیرند. در سال ۲۰۰۸ میلادی، این مجموعه بی نظیر یخی، به عنوان مکانی برای نمایش اهمیت شبه جزیره یامال انتخاب شد و جوایزی را نیز دریافت کرد. امروزه بسیاری از مردم در فصل تابستان، به دیدن تونل های یخی سیبری می روند.