پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

      فسیل دختربچه ۳٫۳ میلیون ساله

دانشمندان در بیابان های اتیوپی فسیل دختربچه ۳٫۳ میلیون ساله ای را پیدا کرده اند که قدیمی ترین جد بشر امروزی به حساب می آید.جمجمه این دختربچه که «سلام» نامیده می شود به صورت تقریبا کامل و سالم کشف شده و اطلاعات بسیار خوبی از زندگی نیاکان انسانی به ما می دهد. چیزی که باعث شگفتی و تعجب دانشمندان شد این بود که با کنار هم چیدن استخوان های این دختر بچه ۳٫۳ میلیون ساله مشخص شده که او روی دوپا راه می رفته است. در حالی که تا پیش از این تصور می شد نیاکان انسان در آن زمان همانند گوریل ها راه می رفته اند. در ادامه با الی گشت همراه باشید تا در مورد سلام، دختربچه ۳٫۳ میلیون ساله بیشتر بدانیم.

 

کشف پیرترین کودک جهان!

درسال ۲۰۰۰ تیمی متشکل از دانشمندان و باستان شناسان به هدایت دانشمندی انسان شناس به نام زرسنی المسگد (Zeresenay Alemseged) در منطقه ای در اتیوپی موفق شدند جمجمه و استخوان های یک دختربچه ۳٫۳ میلیون ساله را کشف کنند. این فسیل «سِلام» نامیده شد که در زبان اتیوپی به معنای صلح است.

سلام به همان گونه انسان تباری تعلق دارد که «جنوبی کپی» یا Australopithecus afarensis نامیده می شود و گفته می شود که نیاکان انسان امروزی بوده اند. فسیل لوسی که تا امروز تصور می شد قدیمی ترین فسیل از اجداد انسان است هم به این گونه تعلق داشته است.

جمجمه فسیل 3.3 میلیون ساله

لوسی در سال ۱۹۷۴ در اتیوپی کشف شد و از آنجا که کامل ترین اسکلت کشف شده از این گونه بود اطلاعات بسیار زیادی در مورد سیر تکامل بشر امروزی به دانشمندان داد. جالب است بدانید فسیل سلام که اخیرا کشف شده چند کیلومتر دورتر از محل کشف لوسی پیدا شده است.

با توجه به اینکه سلام، دومین اسکلت کاملی است که از این گونه بشری کشف شده آن را بچه لوسی می نامند. با این حال، سلام ۱۲۰۰۰۰ سال قبل تر از لوسی در این منطقه زندگی می کرده است و اگرچه دختربچه است اما از لوسی بسیار کهن سال تر است!

بقایای فسیل دختربچه انسان تبار در دیکا اتیوپی و در شمال دره بزرگ ریفت آفریقا کشف شده است. این منطقه از گذشته مهد تمدن های مختلف بشری بوده و به همین دلیل فسیل های متعددی متعلق به انسان و همین طور حیوانات منقرض شده ای مثل گونه هایی از فیل و کرگدن در این منطقه کشف شده اند.

محوطه باستانی دیکا در اتیوپی

وقتی دختربچه ۳٫۳ میلیون ساله از دل خاک بیرون می آید!

در طی حفاری ها و اکتشافاتی که در این منطقه از اتیوپی انجام شد قطعه ای فسیل شده از استخوان گونه در لابلای ماسه سنگ ها پیدا شد. المسگد که هدایت تیم کاوش را بر عهده داشت با بررسی این فسیل سریعا متوجه شد که چیزهای بیشتری در این محل کشف خواهند کرد. چندی نگذشت که تیم دانشمندان یک جمجمه سالم و دست نخورده و یک ردیف تقریبا کامل دندان را کشف کردند. بقایای این دختربچه با ماسه سنگ های اطرافش یکی شده بود و جدا کردن آن کاری بسیار دشوار بود. به همین دلیل چند سال طول کشید تا بقایای فسیل شده این انسان تبار کاملا از دل خاک و سنگ بیرون کشیده شود. با این حال، این کشف آنقدر باارزش است که به زحمت چند ساله می ارزد. به قول المسگد:

 

محوطه کشف فسیل در اتیوپی

اهمیت بالای این کشف

سلام از نظر علمی و باستان شناسی و انسان شناسی اهمیت فوق العاده بالایی دارد زیرا بقایای فسیل دختربچه ۳٫۳ میلیون ساله اطلاعات بسیار زیادی در مورد خویشاندان انسانی مان در میلیون ها سال پیش ما به ما می دهد. به گفته المسگد، هیجان انگیزترین و مهم ترین قسمت در مورد این دختربچه، بخش ستون فقرات اوست. ستون فقرات سلام برای ایستادن و راه رفتن روی دو پا تطابق پیدا کرده و متعلق به یک انسان دوپا است. این موضوع باعث شوکه شدن دانشمندان شد زیرا اصلا انتظار نداشتند که یک انسان تبار اولیه (hominin) روی دو پا و ایستاده راه برود.

نیم تنه پایین این دختربچه ۳٫۳ میلیون ساله هم با ایستاده راه رفتن هماهنگ شده است. همچنین دندان های نیش که وجه تمایز انسان های اولیه از میمون هاست در دندان های سلام وجود نداشتند. تنها نیم تنه بالای این دختربچه شباهت هایی با گونه های کپی (Ape) یا خانواده انسان واران (اورانگوتان، شامپانزه و انسان) داشت: استخوان های شانه گوریل-مانند و انگشت های منحنی شامپانزه ای که برای چسبیدن به تنه درخت و بالا رفتن از آن کاربرد داشته اند. بنابراین ظاهرا به نظر می رسد این دختربچه ۳٫۳ میلیون ساله عادت به بالا رفتن از درختان داشته و از این لحاظ با انسان امروزی متفاوت بوده است.

استخوان های سلام

آیا سلام، انسان تباری دو پا بوده است؟

در سال ۲۰۰۶ و شش سال پس از کشف فسیل سلام، نتیجه یافته ها و تحقیقات در نشریه علمی نیچر (Nature) به چاپ رسید. انتشار این یافته ها باعث شد تا در مورد راست قامت بودن و دوپا بودن اجداد اولیه انسان بحث شدیدی به وجود بیاید: برخی از دانشمندان معتقدند که شباهت نیمه تنه بالای فسیل دختربچه ۳٫۳ میلیون ساله به گونه های کپی نشان دهنده این است که او چهار دست و پا روی شاخه درختان راه می رفته است. از طرفی دانشمندان دیگری هم این طور استدلال می کنند که فرم نیمه تنه بالای او تنها میراثی از اجدادش بوده که هنوز در او باقی مانده، اما کاربردی نداشته است.

علت دقیق مرگ سلام مشخص نشده است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این دختربچه ۳٫۳ میلیون ساله به طور ناگهانی و شاید بر اثر سیل فوت کرده است. به گفته زرسنی، جسد دختربچه ۳٫۳ میلیون ساله بلافاصله پس از مرگش دفن شده است، به همین دلیل است که توانستیم جمجمه تقریبا کاملی از او پیدا کنیم. همین موضوع باعث تقویت این نظریه می شود که سلام، دختربچه ۳٫۳ میلیون ساله بر اثر غرق شدگی فوت کرده است.

منبع: thevintagenews.com