عضو کمیته کنترل بحران کاغذ می‌گوید برخلاف ادعای وزارت صنعت مبنی بر دستور تخصیص نزدیک به 280 میلیون دلار ارز برای کاغذ، شواهد نشان می‌دهد کمتر از 40 میلیون دلار آن تامین شده است.

بازار کاغذ از التهاب اولیه افتاد/ ابهاماتی درباره سهمیه ارز کاغذ و تخصیص آن وجود دارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه‌ملت درباره آخرین نتیجه رسیدگی‌های کمیته کنترل بحران کاغذ گفت: بر اساس تدبیر کمیسیون فرهنگی مجلس، کمیته‌ای ذیل کمیته اصلی کنترل بحران کاغذ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد که در آن، نمایندگان صنوف مطبوعاتی حضور دارند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: اطلاعات این کمیته نسبت به اطلاعاتی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنا قرار می‌گرفت، واقعی‌تر بود؛ به این دلیل که نمایندگان صنوف مطبوعات در آن حاضر بودند و اطلاعات دقیق‌تری پیرامون قیمت جهانی کاغذ، قیمت روز بازار ایران و نیز نحوه و میزان ارز تخصیصی داشتند.

بازار کاغذ کمی آرام شد اما کافی نیست

وی با بیان اینکه رصد این کمیته واقعی‌تر و دقیق‌تر بود، ادامه داد: اگرچه سیاست خاصی در این زمینه اتخاذ نشد اما ورود کمیته برای تحقیق و پیگیری، موجب شد بازار کمی آرام شود البته هنوز کافی نیست.

عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: با توجه به آزادسازی محموله‌های کاغذ در برخی گمرکات، بازار کاغذ از التهاب اولیه افتاد و از آن بحران به صورت مقطعی عبور کردیم ولی همچنان چند مساله پیرامون بازار کاغذ وجود دارد که امیدواریم با مساعی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی این مسائل حل شود.

کاغذهای موجود در بازار با کدام ارز تأمین شده است؟

وی در تشریح این مسائل گفت: ما همچنان درباره سهمیه ارز 4200 تومانی کاغذ اختلافی داریم؛ اینکه چقدر بوده، چه میزان از آن تخصیص داده شده، چه میزان تأمین شده و چه مقدار از کاغذهای موجود در بازار ناشی از ارز یارانه‌ای بوده است.

بانک مرکزی می‌گوید 40 میلیون دلار از ارز کاغذ تأمین شده؛ ولی حتی نمی‌دانیم همان 40 میلیون دلار به چه کسانی داده شده است

وکیلی با بیان اینکه پیرامون این مسائل اطلاعات شفافی وجود ندارد، ادامه داد: بین این حلقه‌ها شکافی وجود دارد؛ وزارت صنعت می‌گوید از 280 میلیون دلار در نظر گرفته شده برای تامین کاغذ، دستور تخصیص مبلغی نزدیک به سقف این عدد صادر شده اما از آن سو در بانک مرکزی اطلاعات راستی‌آزمایی نشده‌ای وجود دارد که کمتر از 40 میلیون دلار از این عدد تأمین شده و مابقی آن در پروسه تأمین است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که " هنوز هم نمی‌دانیم همان 40 میلیون دلار به چه کسانی داده شده"، درباره لیست دریافت کنندگان ارز به نرخ رسمی گفت: آن لیست کافی و شفاف نیست؛ حتی اگر فرض کنیم تا کنون 40 میلیون دلار به کاغذ ارز داده شده، معلوم نیست کاغذ موجود در بازار از محل ارز 4200 تومانی آمده است یا ارز 3800 تومانی یا ارز آزاد.

عضو کارگروه کنترل بحران کاغذ همچنین افزود: هنوز ناظر بی‌طرفی که تعیین کند منشاء کاغذهای وارداتی کدام ارز است، به این موضوع رسیدگی نکرده است./

پایان پیام