رئیس انجمن آلزایمر ایران گفت: بیش از 700 هزار نفر در کشور به بیماری آلزایمر مبتلا هستد و این آمار رو به افزایش است.

700 هزار نفر در کشور به آلزایمر مبتلا هستند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ایرنا، معصومه صالحی روز یکشنبه در یک نشست خبری در محل انجمن آلزایمر افزود: کودکانی که امروز متولد می شوند به دلیل شرایط زندگی، 60 سال دیگر در خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.
وی اظهار داشت: هر 10دقیقه یک نفر در کشور به بیماری آلزایمر مبتلا می شود.50 میلیون نفر در دنیا آلزایمر دارند. و این میزان تا چند سال آینده به 152 میلیون نفر خواهد رسید .
صالحی ادامه داد: نوع زندگی مردم که همراه با استرس، اضطراب، بیماریهای مختلف و رژیم های غذایی متعدد است، باعث می شود آلزایمر افزایش یابد.
وی تصریح کرد: در کشور 71 درصد افرادی که به آلزایمر مبتلا است، توسط زنان مراقبت می شوند.
به گفته صالحی، انجمن آلزایمر ایران در سال 80 تاسیس و در سال 85 عضو دائمی انجمن آلزایمر جهان شد و این انجمن خدمات حمایتی و رفاهی برای بیماران و خانواده های آنها ارائه می دهد.
وی افزود: برای استمرار و توسعه خدمات به مبتلایان آلزایمر به حمایت مراکز دولتی و حمایت های علمی و معنوی نیاز داریم و این انجمن آمادگی دارد در حوزه های تشخیص و درمان پروژه هایی را برای این مراکز انجام دهد.
رئیس انجمن آلزایمر ایران اضافه کرد: این انجمن با کمک داوطلبانه و مردمی اداره می شود و سازمان بهزیستی کشور نیز مقداری یارانه را به ما تخصیص می دهد.
صالحی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حدود 6 استان کشور انجمن آلزایمر تشکیل شده و در 11 استان دیگر نیز در حال تاسیس است.
به گفته وی، در راستای ترویج و توسعه خدمات و فعالیتهای این انجمن، همایش پیشگیری از آلزایمر به صورت رایگان و با دارا بودن 15امتیاز بازآموزی برای کارشناسان 29 مهر در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود.
صالحی افزود: شرکت در این همایش برای عموم مردم آزاد است و در این همایش دو کارگاه آموزشی و پیشگیری از آلزایمر برگزا رمی شود.

* کمبود وسایل بهداشتی مبتلایان به آلزایمر
غلامرضا حجتی، رئیس هیات مدیره انجمن آلزایمر ایران نیز گفت: در حال حاضر به دلیل نوسانات ارز، وسایل بهداشتی مبتلایان به آلزایمر با کمبود مواجه است و این انجمن دست یاری به سوی مردم دراز می کند.
وی افزود: در حوزه داروهای این بیماران فعلا مشکل خاصی وجود ندارد و با چالش جدی مواجه نیستیم.
حجتی ادامه داد: برای توسعه خدمات و فعالیت در حوزه بیماران مبتلا به آلزایمر سند ملی آلزایمر توسط این انجمن تدوین و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شده است.
وی تصریح کرد: در این سند ملی پیشنهاد شده بخش مراقبت ها و خدمات مربوط به مبتلایان به آلزایمر تحت پوشش بیمه قرار گیرد.
حجتی گفت: در حال حاضر طرحی به عنوان «ثبت بیماری» با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفته که اجرای این طرح از انجمن آلزایمر آغاز شده است.
وی یادآورشد: در حال حاضر مراجعه جوانان 20 تا 30 ساله به مراکز درمانی زیاد شده و می گویند که آلزایمر گرفته اند.
حجتی تصریح کرد: اضطراب و استرس، افسردگی و وسواس حافظه را تحت تاثیر قرار می دهد، جوانان فکر می کنند که آلزایمر گرفته اند اما با درمان دو تا چهار ماه، این مشکل برطرف می شود.

*چاقی ابتلا به آلزایمر را تشدید می کند
فاطمه خمسه، متخصص روانپزشکی نیز در این نشست گفت: امروزه چاقی از فاکتورهای خطرناک برای ابتلا به آلزایمر است. مردم باید این مسئله را جدی گرفته و در تغذیه خود مصرف زیاد ماهی، روغن زیتون، کاهش مصرف گوشت و زیتون را قرار دهند.
وی اظهارداشت: لاغری زیاد هم خوب نیست افرادی که به طور ناگهانی وزن کم می کنند نیز در معرض ابتلا به آلزایمر قرار می گیرند.
خمسه، ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی، فشار خون بالا و دیابت را از دیگر عواملی دانست که آلزایمر را تشدید می کند و باید سبک زندگی سالم و ورزش مورد توجه قرار گیرد.
این روانپزشک، تصریح کرد: افرادی که بازنشسته می شوند، حافظه آنها شروع به افت کرده و مستعد ابتلا به آلزایمر قرار می گیرند.
خمسه، مصرف سیگار و الکل را نیز زمینه ساز ابتلا به آلزایمر دانست و افزود: افرادی که به سندرم داون مبتلا هستند و موارد ژنتیکی در سنین پایین تر و بین20 تا 60 سالگی به آلزیمر مبتلا می شوند.
اجتمام *9022 * 3063