متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا گفت: برخی مردم درباره بیماری خود ایمنی مالتیپل اسکلروزیس (MS) که به بیماری جوانان در تمام دنیا معروف است، باورهای غلط دارند.

باورهای غلط درباره بیماری ام اس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین دکتر کاوه کاشانی دوشنبه در مصاحبه با ایرنا افزود: باورهای غلطی در مورد بیماری ام اس وجود دارد ، برخی از مردم براین باورند که مبتلایان به ام اس افرادی معلول هستند که جز با اتکا به ویلچر نمی توانند راه بروند اما برخلاف ذهنیت بدی که از بیماری ام اس ایجاد شده مبتلایان به این بیماری می‌توانند زندگی عادی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه بیماری ام اس در بانوان شایع تر از آقایان است و بیشتر سنین 20 تا 40 سال را درگیر می کند اضافه کرد: مردم باید بدانند داروها سی و پنج الی 40 درصد به ما کمک می‌کنند، 60 درصد باقیمانده به خود ما، افکار ما و ‌رفتار اطرافیان‌ مان بستگی دارد.
کاشانی با بیان اینکه بیماران مبتلا به ام اس برای کاهش اثرات روحی ناشی از این بیماری و کاهش دلشوره حتی می‌توانند به کار مشغول شوند اضافه کرد: آنها می بایست باورهای غلط خود در مورد این بیماری را کنار بگذارند، از جمله دلایلی که باعث شده با وجود بیماری به آسانی به فعالیت بپردازند به جز مصرف داروها، پذیرفتن بیماری، افزایش اطلاعات در مورد این بیماری، آگاه کردن اطرافیان از آن و کاهش ترس از آن است.
متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی)گفت: خیلی از بیماران مبتلا به ام اس در سطح جامعه وجود دارند که علایم خفیفی دارند و می توانند کارهای روزانه خود را به طور عادی انجام دهند و وضعیت سلامتی شان در مدت زمان طولانی تغییر چندانی نمی کند.
این پزشک با بیان اینکه معلولیت ناشی از بیماری ام اس، تنها درصدی از مبتلایان را درگیر می کند ادامه داد: درصد زیادی از مبتلایان به بیماری ام اس، وضعیت عود کردن و بهبود یافتن را می گذرانند، به این معنی که برای مدتی علایم بیماری ام اس بروز پیدا می کند (عود کردن) سپس این شرایط بهبود می یابد و علایم ام اس از بین می روند و شرایط فرد به حالت عادی برمی گردد.
این نورولوژیست با اشاره به اینکه یکی از شایع ترین مشکلات بیماران ام اسی پس از قرارگرفتن در معرض گرما، احساس ضعف در اندام هاست گفت: هم چنین احساس سوزن سوزن شدن در پاها از دیگر مشکلات شایع این افراد پس از قرارگیری در معرض گرماست.
وی با بیان اینکه نگرانی، بیماری را بدتر می کند اما خندیدن و شاد بودن باعث بهبود شرایط بیمار می شود گفت: محرم اسرار و مشکلات بیمار باشید و گاهی اجازه دهید با شما درد دل کند و مشکلاتش را بازگوید؛ کمترین فایده این کار، سبک شدن و آرام شدن اوست علاوه بر این شما با مشکلات او آشنا می شوید و سعی می کنید آنها را برطرف کنید.
ام اس یک بیماری خود ایمنی است، در این بیماری، دستگاه ایمنی بدن فرد به سلول های عصبی حمله می کند و آنها را بیگانه تلقی می کند و غلاف میلین اطراف سلول های عصبی مغز و نخاع را از بین می برد.علایم این بیماری از فردی به فرد دیگر متغیر است و در همه افراد به یک شدت بروز نمی کند.
شهرستان فسا در فاصله 130کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.
9653 /1876