خانه‌ای قدیمی در قلب بافت تاریخی تهران که سال‌های سال خانه پهلوان نامدار سیدحسن شجاعت معروف به سیدحسن رزاز بود و پس از آن به لوکیشن سریال «زیرزمین» تبدیل شد، حالا هاستلی برای اقامت گردشگران خارجی است.

خانه «پهلوان رزاز» به هاستلی در قلب بافت قدیم پایتخت تبدیل شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  خبرگزاری فارس، خانه قدیمی پهلوان رزاز در محله سرچشمه تهران این روزها میزبان گردشگرانی است که برای سفر به ایران به دنبال مکانی برای اقامت هستند.

این خانه قدیمی که متعلق به دوره تاریخی قاجار و پهلوی اول است علی‌رغم بافت فرسوده خود شانس این را داشته که از تیغ تیز تخریب‌گران در امان بماند و با مرمت و بازسازی جان دوباره‌ای بگیرد.

این خانه قرار است اقامتگاه گردشگران خارجی باشدتا بیشتر از گذشته در بافت قدیمی تهران قدم بزنند و با کوچه پس کوچه‌های ناشناخته پایتخا آشنا شوند.

این خانه قدیمی سال‌های سال سقف پهلوان نامدار سیدحسن شجاعت معروف به سیدحسن رزاز بود و پس از آن به لوکیشن سریال «زیرزمین» تبدیل شد و حالا هاستلی برای اقامت گردشگران خارجی شده است.

این خانه به اندازه 44 نفر ظرفیت دارد و اتاق‌ها دوازده، هشت، چهار و سه‌نفره است. خاندان شجاعت در سال 1270 این خانه را خریداری می‌کنند و تا سال 1327 در آن سکونت می‌کنند و پس از آن خانه را به فرد دیگری می‌فروند.

تنها اقامتگاه سنتی در قلب بافت تاریخی تهران/خانه «پهلوان رزاز» از تیغ تخریب در امان ماند

وارد خانه که می‌شوید اِلمان‌هایی از زورخانه هچون زنگ و کباده می‌بینید و بعد که وارد حیاط می‌شوید انگار قدم به گذشته گذاشته‌اید، خانه‌ای با معماری قاجار و پنجره‌های رنگی و حوض آبی رنگی در وسط حیاط که جلوه خانه را بیشتر کرده است.مالک جدید در دهه 30 بال غربی ساختمان را تخریب و آن را با معماری روز دوره پهلوی بازسازی می‌کند، این ساختمان از ساختمان‌های اعیانی محله میزار محمود وزیری بوده ،خزینه داشته و ظاهرا پهلوان برای خودش زورخانه خصوصی هم داشته است.

علی جعفر نژاد فعال حوزه گردشگری که امروز به عنوان صاحب هاستل پهلوان رزاز شناخته می‌شود در خصوص بازسازی این خانه قدیمی و تبدیل آن به هاستل گفت: از 27 سال پیش به دنیای سفر و گردشگری قدم گذاشتم.

وی افزود: از 15 سال پیش بسیار علاقه‌مند بودم هاستلی را راه‌اندازی کنم چرا که سال‌های اول سفرم را در هاستل می‌گذارندم تا هزینه‌ها ارزان‌تر شود. سال 94 بود که حجم زیادی از گردشگران خارجی راهی ایران شدند، همان موقع جست‌وجوی محلی را که بتوان به هاستل تبدیل کرد، آغاز کردم. علاقه‌مند بودم یک خانه سنتی و قدیمی در تهران را انتخاب کنم، بافت تاریخی عودلاجان، حسن‌آباد، شاپور، مولوی و امامزاده یحیی را زیرپا گذاشتم.

جعفرنژاد ادامه داد: بیشتر خانه‌ها رو به ویرانی بود اما چون محله‌های آن‌های تجاری شده‌اند مالک و بنگاه‌دار فکر می‌کنند این خانه‌ها را باید به قیمت زمین تجاری بفروشند، برای همین بیشتر خانه‌ها روی دست فروشنده‌ها مانده است.

تنها اقامتگاه سنتی در قلب بافت تاریخی تهران/خانه «پهلوان رزاز» از تیغ تخریب در امان ماند

این فعال حوزه گردشگری تصریح کرد: مشکل دیگر این است که بسیاری از این خانه ها ورثه زیادی دارند و این کار خرید آنها را مشکل تر می کند من خانه‌ای را مد نظر داشتم که بعدا متوجه شدم بیشتر از 40 ورثه دارد، خانه پهلوان رزاز هم چهار ورثه داشت که البته راضی کردن آن‌ها به فروش، با توجه به بدهکاری یکی از ورثه‌ها کار دشواری بود.

وی ادامه داد: سال 95 در خیابان جاویدی (میرزا محمود وزیر) این خانه را پیدا کردم، و چون مالک هنوز در آن زندگی می‌کرد سالم‌ترین خانه‌ محله سرچشمه بود، معماری خانه کلاسیک بود هرچند که در دوره‌ پهلوی اول تغییراتی در آن داده شده بود. زیرزمین خانه که گفته می‌شد زمانی زورخانه شخصی پهلوان بوده، بعدها با سیمان سفید پوشانده شده بود. در قسمت شرقی ساختمان هم چون شغل صاحب بعدی خانه که فروش مرغ و ماهی بوده، به سردخانه تبدیل شده بود. همه آن سیمان‌ها را کنار زدیم تا آجرهای 150 ساله پدیدار شد.

جعفرنژاد گفت: در هر حال توانستیم با زدودن چهره این خانه آن را مرمت و یا بازسازی و طرح خود را به تأیید سازمان میراث فرهنگی برسانیم.

تنها اقامتگاه سنتی در قلب بافت تاریخی تهران/خانه «پهلوان رزاز» از تیغ تخریب در امان ماند

این سرمایه‌گذار که در حین انتخاب خانه متوجه شد خانه متعلق به سیدحسن شجاعت معروف به پهلوان رزاز از پهلوانان نامی اواخر دورۀ قاجار و پهلوی اول است،گفت: زندگی نامۀ این پهلوان در قالب کتابی تحت عنوان «آخرین زنگی زمانه» در سال 84 به چاپ رسیده و گفته می‌شود این خانه در دوره‌ای نیز لوکیشن سریال زیرزمین بوده، تمام این عوامل دلیلی شد بر اصرار من در خصوص مرمت و احیای خانه‌ای تاریخی در بافت تاریخی شهر تهران،‌به هر تقدیر در مرداد ماه سال 1395 خانه خریداری و بازسازی آن آغاز شد.

وی گفت: تقریبا 50 درصدمعماری خانه شبیه آن چیزی است که قبلا وجود داشته و بیش از 80 درصد زیرزمین همانی است که حدود 150 سال پیش بوده و تا الان بیش از سه میلیارد تومان برای خرید، مرمت، بازسازی و آماده‌سازی این هاستل با معماری کلاسیک هزینه شده است.

وی درباره اطمینان از بازگشت سرمایه با توجه به شرایط گردشگری کشور و تحدید ورود خارجی‌ها تحت تاثیر تحریم‌ها، اظهار کرد: به عنوان سرمایه‌گذار در وضع موجود قطعا نباید انتظار بازگشت سرمایه را داشت، چون این کار بیشتر احساسی است، لااقل برای ما این‌طور بوده است.

این فعال گردشگری درباره سطح امنیت محله‌ای که این اقامتگاه در آن واقع شده و تاثیری که روی گردشگر خواهد داشت و از طرفی بازتاب حضور خارجی‌ها روی محلی‌ها، گفت: از وقتی این خانه به اقامتگاه تبدیل شده، مردم محله بسیار هیجان زده‌ و خوشحال‌اند. ناامنی و ناهنجاری، دزدی و کیف‌قاپی هم ممکن است در هر کجای این شهر و هر نقطه از دنیا اتفاق بیفتد، با این حال در دو سال گذشته گزارشی درباره دزدی و ناامنی‌هایی از این دست نداشته‌ایم و چیزی هم نشنیده‌ایم.

جعفرنژاد با بیان این‌که هاستل‌هایی که تا کنون در تهران ایجاد شده‌اند خارج از بافت تاریخی بوده‌اند و خانه «پهلوان رزاز» تنها اقامتگاه سنتی است که تا این حد به قلب این بافت نفوذ کرده است، گفت: من برای این خانه 26 ماه درگیر مجوزها بودم که 20 ماه آن فقط در شهرداری رفت‌وآمد داشتیم تا مجوز تغییر کاربری را بگیریم. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم تا آن مجوز نباشد، مجوز اقامتگاه را صادر نمی‌کند.

جعفرنژاد ادامه داد: شهرداری همه خانه‌ها را با یک چوب می‌زند، برایش فرقی ندارد که خانه‌ای تاریخی است و برای حفط آن باید روند کار را تسهیل و تسریع کند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر قیمت یک شب خواب به همراه صبحانه در این هاستل سنتی 8 یورو تعیین شده، گفت: قیمت‌ها مستند به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و با توجه استاندارد قیمت هاستل‌ها در شهرهایی مشابه تهران است.

انتهای پیام/