از جاهای مختلفی مثل سازمان محیط زیست و شهرداری و ... به اینجا آمده و نمونه برداری هم کردند و به ما گفتند که منشأ بو همین جا بوده است ولی نمی دانم چرا در اظهار نظرهای رسمی، چیز دیگری می گویند.

منشأ بوی نامطبوع تهران/ اولین عکس ها از فاضلاب 500 متر مکعبی پلاسکو که 45 سال مسدود بود/ مدیر پیمان اجرای پلاسکو: دهانه ایجاد شده 40 در 40 سانتی متر بود/ بویی که در شهر پیچید همان بویی بود که از این مخزن متصاعد شد/ نمی دانم مسؤولان چه چیزی را تکذیب می کنن
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از عصر ایران - در پی انتشار بوی نامطبوع در تهران، مدیر پیمان اجرای پلاسکو به خبرنگار عصر ایران گفت که منشأ بوی نامطبوعی که چند ساعت در تهران پیچید، فاضلاب مخفی پلاسکو بوده که در عمق منفی 21 متر به مدت بیش از 4 دهه پنهان بوده است.اولین فیلم و عکس ها از فاضلاب 500 متر مکعبی پلاسکو که 45 سال مسدود بود/ مدیر پیمان اجرای پلاسکو: دهانه ایجاد شده 40 در 40 سانتی متر بود/ بویی که در شهر پیچید همان بویی بود که از این مخزن متصاعد شد/ نمی دانم مسؤولان چه چیزی را تکذیب می کنند

مهندس علی رحیمی گفت که این منبع فاضلاب بعد از پر شدن در حدود 40 الی 45 سال گذشته مسدود و به اصطلاح کور شده بود و در این مدت، گازهای آن، محبوس شده بودند. با حفاری انجام شده، ناگهان این منبع سر باز کرد و به مدت 30 الی 45 دقیقه با به شدت فوران کرد.

این سخنان وی، با واکنش های متعددی مواجه شده است و اکثر مسؤولان آن را تکذیب کردند.

امروز، مهندس رحیمی سه عکس و یک فیلم از محل وقوع حادثه برای عصر ایران ارسال کرد و در توضیحات تکمیلی به عصر ایران گفت: بعد از فروکش کردن گازها، به حفاری ادامه دادیم و به یک مخزن بزرگ و استثنایی رسیدیم که بسیار عظیم تر از آنی بود که تصور می کردیم برای جایی مثل پلاسکو ساخته شود. برآورد ما از ابعاد این انبار فاضلاب این است که بین 400 الی 500 متر مکعب وسعت دارد و گازهای محبوس شده در این انبار در چندین دهه برای انتشار بوی بد در محدوده بزرگی از تهران کفایت می کند. ضمن این که دهانه ایجاد شده، حدود 40 سانتی متر در 40 سانتی متر بود و نزدیک به 45 دقیقه، متصاعد شدن گاز به شدت ادامه داشت و بعد از آن نیز با سرعت کمی ادامه یافت تا این که بعد از 2 ساعت کاملاً متوقف شد.


رحیمی در پاسخ به این سوال که چرا از دقایق وقوع این واقعه فیلمی تهیه نکردید گفت: به محض این که با خطر انتشار گاز مواجه شدیم، همه پرسنل را به سرعت از محوطه خارج و دور کردیم چون گاز فاضلابی به حدی خطرناک است که گفته می شود دم آن بازدم ندارد و مرگبار است.

اولین فیلم و عکس ها از فاضلاب 500 متر مکعبی پلاسکو که 45 سال مسدود بود/ مدیر پیمان اجرای پلاسکو: دهانه ایجاد شده 40 در 40 سانتی متر بود/ بویی که در شهر پیچید همان بویی بود که از این مخزن متصاعد شد/ نمی دانم مسؤولان چه چیزی را تکذیب می کنند
اولین فیلم و عکس ها از فاضلاب 500 متر مکعبی پلاسکو که 45 سال مسدود بود/ مدیر پیمان اجرای پلاسکو: دهانه ایجاد شده 40 در 40 سانتی متر بود/ بویی که در شهر پیچید همان بویی بود که از این مخزن متصاعد شد/ نمی دانم مسؤولان چه چیزی را تکذیب می کنند
وی در پاسخ به این سوال که چرا کسی از اهالی محل متوجه این موضوع نشده است گفت: محیط کارگاهی مسدود است و از بیرون دید ندارد، گاز متصاعد شده هم صدای آنچنانی نداشت و مثل یک کپسول گاز بوده است.

مدیر پیمان اجرای طرح پلاسکو درباره این که از کجا مطمئن است این حادثه منشأ بوی بد تهران بوده است گفت: اولاً که من خودم شاهد ماجرا بودم و همین الان هم انبار عظیم فاضلاب و بقایای آن موجود است. ثانیاً در همان زمان، در منطقه پلاسکو بوی شدیدی پیچید که در سایر نقاط کمتر بود کما این که وقتی بعد از ماجرا من به سمت میدان فاطمی رفتم، در آن میدان بو بسیار کمتر از چهار راه استانبول بود که محل وقوع حادثه بود و ثالثاً بویی که در میدان فاطمی استشمام کردم همان بویی بود که در محل پلاسکو پیچیده بود.

رحیمی در پاسخ به این سوال که آیا نهادهای مسؤول موضوع را بررسی کرده اند گفت: "بعد از انتشار خبر در عصر ایران از جاهای مختلفی مثل سازمان محیط زیست و شهرداری و ... به اینجا آمده و نمونه برداری هم کردند و به ما گفتند که منشأ بو همین جا بوده است ولی نمی دانم چرا در اظهار نظرهای رسمی، چیز دیگری می گویند."

نکته اینجاست که در روزهای گذشته، همه جاهایی که گفته می شد منشأ این بو هستند - از مترو تا پالایشگاه - این موضوع را رد کردند و حالا که یک منبع، آن را پذیرفته، بدون بررسی کافی مردود شمرده می شود!

اگر منبع بو، واقعاً فاضلاب متروکه و بزرگ پلاسکو بوده باشد، باید گفت که نگرانی برطرف شده است ولی اگر این گزینه نیز رد شود، باید نگران بود چرا که اولاً بویی در شهر پیچیده که منشأ آن هنوز نامعلوم است و ثانیاً این همه مسؤول و نهاد با آن همه بودجه هنوز نتوانسته اند دریابند که در پایتخت چه خبر است؟!
به هر روی، نباید با گذر زمان، حادثه مهم انتشار بوی نامطبوع در تهران به فراموشی سپرده شود. این حق مردم است که بدانند منشأ بو چه بوده است؟