پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پل لاتیدان در غرب بندرعباس و بر روی رودخانه‌ی کول قرار دارد که به عنوان یکی از آثار تاریخی استان هرمزگان در منطقه‌ی بندر خمیر شناخته می‌شود. جالب است بدانید که از پل لاتیدان به عنوان یکی از طولانی‌ترین پل‌های ایران نام برده شده که در ابتدا زیر خاک مدفون بوده تا اینکه در سال ۱۳۷۲ در اثر سیلاب نمایان شده است. پل لاتیدان که در زبان محلی پل‌کول نامیده می شود، با طولی در حدود یک کیلومتر، شهر بندرعباس را به لارستان متصل می‌کرده است. این پل همچنین، از آثار تاریخی به جا مانده از دوران صفوی است که قدمتی در حدود 500 سال دارد و هدف ساخت آن بیرون راندن پرتغالی‌ها بوده است و بعدها به عنوان مسیری برای کاروان‌های بازرگانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

پل لاتیدان

از جمله ویژگی های این پل تاریخی، نوع مصالح بکار رفته‌ی متمایز آن است. به گونه ای که بجای استفاده از آجر، از سنگ های بی شکل و در ابعاد متنوع بهره گرفته شده است. سطح روی این پل از سنگ‌های مسطح تشکیل شده است و به علت استفاده از سنگ های تراش نخورده و نبود پی مقاوم، باعث تخریب این اثر تاریخی شده است. در صورت عدم رسیدگی به این آثار تاریخی همانگونه که در اثر سیلاب نمایان شده، به همین صورت هم می تواند تخریب شود. پس بهتر است هرچه زودتر برای حفاظت آن‌ها فکری کرد.

پل لاتیدان

نکته‌ی قابل توجه درباره‌ی این سازه این است که درازای پل لاتیدان (پل‌کول)، سه برابر سی و سه پل اصفهان است اما تاکنون گام‌های اندکی برای بازسازی، استحکام‌بخشی و نگاه‌داری این پل برداشته شده‌است، به‌گونه‌ای که تنها در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۶، بازسازی اندکی بر روی آن به عمل آمده‌است. امیدواریم پیش از، از بین رفتن کامل این پل باستانی، فکری به حال آن شود.

پل لاتیدان

پل لاتیدان

پل لاتیدان

پل لاتیدان

تا به حال در سفرتان به بندرعباس، نامی از این پل شنیده‌اید یا آن را دیده‌اید؟ حیف است که چنین آثاری در کشور عزیزمان، مهجور بمانند.