پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در اسناد لانه جاسوسی، به برخی از ابعاد فسادهای مالی خاندان پهلوی اشاره شده و یکی از این موارد، واریز 4 میلیون تومان به حساب بانکی اشرف پهلوی در سال ۱۳۴۳ است.

واریز ۴ میلیون تومان از سوی شرکت داروپخش به حساب اشرف پهلوی در سال ۴۳

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس: یکی از مهم‌ترین منابع تاریخی در حوزه مطالعه عملکرد رژیم پهلوی، اسناد لانه جاسوسی آمریکا است که با مطالعه این اسناد بسیاری از ابعاد پیدا و پنهان خیانت‌های محمدرضا پهلوی به مردم ایران آشکار می‌شود. یکی از این ابعاد، فسادهای مالی خاندان پهلوی است که به طور محرمانه توسط سفارت آمریکا در تهران به واشنگتن مخابره شده است. 

یکی از مراکز فساد اقتصادی خاندان پهلوی، «بنیاد پهلوی» است. در یکی از گزارش‌های سفارت آمریکا در تهران، مامور سفارت با تاکید بر اینکه «بنیاد [پهلوی] درآمد فزاینده‌ای دارد»، از اختصاص 20 تا 40 درصد درآمدهای این بنیاد به خاندان پهلوی پرده برمی‌دارد و می‌نویسد: «رقمی در حدود 20 تا 40 درصد این درآمد به اعضای خانواده سلطنتی می‌رسد. بنیاد به‌طور مؤثری اداره نمی‌شود چرا که اکثرا از آن برای یافتن شغل برای دوستان و وابستگان خاندان پهلوی استفاده می‌شود زیرا این بنیاد از پشتیبانی دربار برخوردار است اولویت‌هایی بی‌اندازه به آن داده می‌شود٬ به طوری که توسعه تجارت ایران را مختل ساخته و مانع رشد آن می‌شود. بنیاد سرچشمه بیشتر نارضایتی‌های ایرانیان از فعالیت‌های خانواده سلطنتی است».
همچنین سندی به تاریخ 21 بهمن 1343 حاکی از آن است که درآمد حاصله از بنیاد پهلوی به حساب خاندان پهلوی واریز شده است. در این سند آمده است: «اخیرا توسط شرکت داروپخش، 4 میلیون تومان به حساب بانکی شاهزاده اشرف واریز شده است.»