در اقدامی بی سابقه در بانکوک یک هفته مدارس تعطیل شد/ آلوده‌ترین شهرهای جهان کدامند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آلوده‌ترین شهرهای جهان

آلودگی‌ شدید هوا که این روزها بانکوک را فرا گرفته مقامات تایلند را بر آن داشت تا در اقدامی بی‌سابقه مدارس این شهر را برای یک هفته تعطیل اعلام کنند.

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ایسنا، این روزها بانکوک به لحاظ آلودگی هوا از جمله بدترین شهرهای جهان به شمار می‌رود اما بی‌تردید این معضل تنها به پایتخت تایلند محدود نمی‌شود و بسیاری از شهرهای بزرگ و صنعتی دنیا با آن دست به گریبان هستند.

آمارها نشان می‌دهد که سالانه حدود هفت میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. در این مطلب به نقل از دویچه‌وله، فهرست جدیدی از آلوده‌ترین شهرهای جهان ارائه شده که به شرح زیر است:

دهلی

در پایتخت هند آلودگی هوا پدیده‌ای دائمی است. به خصوص در پاییز و به هنگام جشن "دیوالی" که آتش‌بازی گسترده‌ای به جریان می‌افتد هوا بیش از پیش آلوده می‌شود. کشاورزان هم باقیمانده ساقه‌ها و علوفه‌ها را در مزارع خود آتش می‌زنند تا زمین را برای کشت بعدی آماده کنند. گرمایش بسیاری از خانه‌ها و کلبه‌ها هم در زمستان با زباله صورت می‌گیرد. صنعت و خودروهای دودزا هم سهم خود را در آلودگی هوا دارند.

بمبئی

در شهر بمبئی هند شبکه حمل و نقل عمومی نسبتاً مجهز و گسترده است، ولی آمد و شد فشرده خودروهای شخصی، اتوبوس‌ها و موتورهای موسوم به "ریکشا" به شدت هوا را آلوده می‌کند. تمرکز صنعتی هم در بمبئی بالاست و سهمی اساسی در پخش و نشر گازهای آلاینده دارد. این عوامل در کنار شمار بالای جمعیت در شکل‌گیری فاضلاب‌های کثیف و خطرناک و حجم عظیمی از زباله نقشی اساسی دارند.

قاهره

قاهره، پایتخت مصر با بیش از 9 میلیون نفر جمعیت به لحاظ کیفیت هوا در شمار آلوده‌ترین شهرهای جهان است. ترافیک سنگین و فشرده به خصوص در تابستان‌ها در تلفیق با میزان بالای اوزون به معضلی برای تنفس اهالی بدل می‌شود.

بانکوک

بانکوک، پایتخت تایلند با هشت میلیون جمعیتش از ابتدای سال با مشکل آلودگی شدید هوا روبروست. کارشناسان عامل اصلی را دود و دم خودروها می‌دانند. ترافیک و انسداد مزمن خیابان‌ها به شاخصه بانکوک بدل شده است. فعال بودن هزارها اتوبوس دیزلی در شهر هم مزید بر علت است. از چند روز پیش سعی می‌شود با آبپاشی از آلودگی هوا کاسته شود.

دوحه

دوحه، پایتخت قطر به دلیل هوای شدیداً گرمش در تابستان معروف است. حرارت در تابستان اغلب از 50 درجه بالاتر می‌رود. تلفیقی از ترافیک، طوفان شن، خشکی شدید هوا و باران اندک باعث شده که نام دوحه هم به لحاظ هوا در فهرست آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار گیرد.

ابوظبی

ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی را به لحاظ شمار جمعیت به هیچ‌وجه نمی‌توان در تراز کلان‌شهرهایی مانند دهلی و قاهره قرار داد. با این همه، حرارت بالای هوای شرجی، کمبود بارش و نزدیکی به صحرا آلودگی شدید هوا را دامن می‌زنند.

پکن

در پکن، پایتخت چین وجود حجم بالایی از ذرات معلق در هوا به بزرگترین عامل برای تهدید سلامتی مردم بدل شده است. از هر سه مرگ در پکن و سایر شهرهای بزرگ آلوده یکی به آلودگی هوا نسبت داده می‌شود. به خصوص در زمستان، کارخانه‌ها و ساخت و ساز را تعطیل می‌کنند تا پخش و نشر گازهای آلوده در هوا کم شود. حذف پروازها و ممانعت از ورود نیمی از خودروها به خیابان‌ها نیز راهکارهای دیگر برای مقابله با آلودگی هوا در چین است.

شی‌آن

شهر شی‌آن در چین همچون کلان‌شهرهای دیگر کشور از میزان بالای ترافیک و صنایع فرسوده رنج می‌برد. از همین رو وجود نام این شهر در میان شهرهای با بالاترین میزان ذرات معلق در هوا بی‌سبب نیست.

ژوهانسبورگ

ژوهانسبورگ، بزرگترین شهر آفریقای جنوبی گاه و بی‌گاه نامش به خاطر آلودگی شدید هوا بر سر زبان‌هاست. تمرکز شدید تأسیسات صنعتی در این شهر به عاملی مهم در این آلودگی بدل شده است. علاوه بر این فلزات سنگین و اسیدهای ناشی از تولید شمش‌های طلا هم سهم بالایی در تخریب و آلودگی محیط زیست دارند.

صوفیه

صوفیه به لحاظ آلودگی هوا در میان شهرهای اروپایی صدرنشین است. قرار گرفتن این شهر در یک گود باعث می‌شود که به خصوص در زمستان، هوا امکان جا به جایی زیادی نداشته باشد و آلودگی به شدت افزایش یابد. شمار بالای خودروهای فرسوده هم مزید بر علت است. علاوه بر این بسیاری از مردم به دلایل مالی برای گرمایش خانه‌ها و تأسیسات نه از گاز و نفت که از زغال سنگ استفاده می‌کنند.

آنتالیا

در آنتالیا، کلان‌شهر ساحلی ترکیه هم آلودگی هوا معضلی بزرگ است. عامل آن هم بیش از همه ترافیک سنگین و رفت و آمد فشرده خودروهای شخصی و اتوبوس‌هاست. دود و دم ناشی از عبور و مرور تعداد زیادی کشتی با سوخت‌های فسیلی نیز مزید برعلت است.