رئیس سابق مرکز ملی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست روال معاینه فنی عادی و برتر را برای خودروهای سواری تشریح کرد و گفت: تعدادی از خودروهای تهران برای دریافت برگه معاینه فنی به مراکز معاینه فنی در شهرهای اقماری مراجعه می‌کنند.

سختگیری های جدید در معاینه فنی خودروها + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مسعود زندی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه در آزمون معاینه فنی خودروهای سبک، منو اکسیدکربن و هیدروکربن‌ها اندازه‌گیری می‌شود، اظهارکرد: دستورالعمل‌های معاینه فنی برای انواع خودروها متفاوت است. بدین‌ترتیب که برای خودروهای کاربراتوری که خیلی قدیمی هستند میزان منواکسیدکربن، باید چهار درصد حجمی، مدل 83 و پایین‌تر دو درصد و مدل 84 و بالاتر ۰.۷ درصد باشد که اکثر خودروهای در حال تردد در تهران محصول این دوره زمانی (۸۴ و بالاتر) هستند.

وی ادامه داد: این رقم‌ها برای معاینه فنی معمولی و در دور آرام است البته تا قبل از سال 1393 حد منواکسیدکربن برای آزمون معاینه فنی دو درصد بود و بعد از آن سال به صورت سختگیرانه‌تری اعمال شد و به ۰.۷ درصد رسید، به طوری که اگر خودرویی کاتالیست کانوِرتور نداشته باشد توان پاس کردن این حد از منواکسید کربن را حتی در دور آرام نخواهد داشت البته این سختگیری‌ها در معاینه فنی باید ادامه داشته باشد و به شکل پلکانی ارتقا یابد.

رئیس سابق مرکز ملی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برای معاینه فنی برتر که از خودرو در دور بالا آزمون گرفته می‌شود، عدد و رقم‌ها با معاینه فنی معمولی متفاوت است، تصریح کرد: برای دور بالا خودرو را تحت بار قرار می‌دهند و گاز را بالا می‌برند، به طوری که سرعت خودرو را از دور 2000 به 4000 می‌برند. در این نوع از معاینه فنی مدل‌های 84 و بالاتر، میزان منواکسید کربن شش دهم درصد است که پاس کردن آن دشوار است و بسیاری از خودروها نمی‌توانند آن را پاس کنند. خودروهایی که موفق به دریافت برگه معاینه فنی برتر می‌شوند، می‌توانند برای پرداخت عوارض محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد مشمول تخفیف قرارگیرند.

زندی در مورد استاندارد خودروهای ایرانی با بیان اینکه کیفیت خودروهایی که در کشور ما تولید می‌شود تا حدی با تولیدات سایر کشورها متفاوت است، گفت: در کشورهای پیشرفته، خودروها معمولاً استانداردهای یورو 6 را پاس می‌کنند اما در کشور ما استاندارد یورو 4 محور تولیدات خودرویی قرار می‌گیرد که همین حد استاندارد هم بعد از یک تا سه سال استفاده از خودرو دچار اشکال و خودرو با افت کارایی مواجه می‌شود، به طوری که اگر همان مقطع اندازه‌گیری‌ها صورت گیرد، نمی‌تواند استاندارد یورو 4 را پاس کند بنابراین در تولیدات خودرویی باید بحث پایداری استانداردها هم مطرح باشد اما در حال حاضر نقایصی در این زمینه وجود دارد.

این کارشناس آلودگی هوا در پایان با اشاره به ضرورت تقویت تجهیزات مراکز معاینه فنی کشور اظهار کرد: متأسفانه تعدادی از خودروها که در مراکز معاینه فنی تهران موفق به دریافت برگه معاینه فنی نمی‌شوند، سعی می‌کنند به مراکز معاینه فنی در اطراف تهران یا حتی سایر شهرهای اقماری که تجهیزات کاملی ندارند، مراجعه کنند تا با آنان راحت‌تر برخورد شود و بتوانند برگه معاینه فنی بگیرند، در حالی که باید در همه مراکز، معاینه فنی به‌دقت، کامل و بدون کمترین خطا انجام شود.

به گزارش ایسنا، وحید حسینی - دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا - نیز پیش از این با انتقاد از عملکرد برخی مراکز معاینه فنی درخواست کرده بود که ارتباط مراکز معاینه فنی متخلف با سامانه یکپارچه معاینه فنی (سیمفا) قطع شود. او در یکی از جلسات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا توضیح داد که در شرایط حاضر این ظرفیت قانونی وجود دارد که با مراکز متخلف معاینه فنی برخورد شود و می‌توانیم با مستندات مربوط به تخلف مرکز معاینه فنی ارتباط آن را با سامانه سیمفا قطع کنیم. مسلماً این بزرگترین تنبیه برای مراکز معاینه فنی متخلف به عنوان بخش خصوصی خواهد بود و نقش بازدارندگی خواهد داشت. پیشنهاد می‌کنم در آئین‌نامه جدید معاینه فنی این موضوع لحاظ شود.

البته در ابتدای پاییز سال جاری، سازمان حفاظت محیط زیست به منظور ارتقای نظارت بر مراکز معاینه فنی سراسر کشور طرح آموزش کارشناسان ادارات محیط زیست استان‌ها را در دستور کار قرار داد. این طرح با همکاری شهرداری تهران انجام و جلساتی آموزشی برای ارتقای سواد کارشناسان محیط زیست کشور در حوزه معاینه فنی برگزار شد. سازمان محیط زیست از کلیه ادارات زیر مجموعه خود درخواست کرد که به‌طور ماهانه نتایج پایش و بررسی‌های خود را از مراکز معاینه فنی استان محل فعالیت به ستاد مرکزی گزارش دهند. شواهد نشان می‌دهد که تاکنون جز استان تهران هیچیک از استان‌های کشور در ارائه گزارشات مربوط به بازرسی از مراکز معاینه فنی عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند. دبیرخانه ملی کاهش آلودگی هوا نیز ادارت کل محیط زیست استان‌ها را بارها در این باره مورد انتقاد قرار داده است.