مثلث آنلاین: پویش مردمی نخریدن آجیل و تنقلات عید به روستاهای نهاوند هم رسید، این اقدام تاکنون در روستاهای شهرک، رزینی، شیراوند، زرامین، جعفرآباد گنبدکبود، کهریز صلاح‌الدین و چند روستای دیگر رخ داده و امضاکنندگان اذعان کرده‌اند نوروز امسال از خرید آجیل و سایر تنقلات خودداری می‌کنند.

قسم‌نامه «نه به آجیل»
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری فارس از نهاوند، «گرانی» را می‌توان یکی از چالشی‌ ترین و بحث‌برانگیزترین پدیده های اقتصادی کشور عنوان کرد که در نزد افکار عمومی از آن به موفقیت یا عدم موفقیت سیاست‌های اقتصادی یک دولت یاد می‌شود به تعبیر دیگر هر آنچه سرعت و روند گرانی اجناس شتاب بیشتری به خود بگیرد بنا به باور عمومی به همان میزان، ذهنیت و تصور سوء مدیریت کشور از منظر اقتصادی پررنگ‌تر می‌شود.

طی چند ماه اخیر رشد تورم و گرانی به شدت فضای جامعه را متاثر کرده و قیمت‌ها با افزایش روزافزون مواجه شده‌اند گویی بنای پایین آمدن هم ندارد. این فضا دهک‌های پایین جامعه را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده و قدرت خرید آنها را هم به شدت کاهش داده است.

با پیچیده‌تر شدن شرایط اقتصادی و گرانی برخی اقلام و محصولات، عده ای نیز با تاثیر گرفتن از شایعات، تعادل بین عرضه و تقاضا را برهم می‌زنند و فضا را برای گرانی هر چه بیشتر مهیا می‌کنند، در نتیجه گرانی نه تنها مهار نمی‌شود بلکه تا حدودی با افزایش قیمت‌های بیشتر مواجه می‌شویم.

وجود یک عزم جدی در مردم و اتحاد آن‌ها در راستای عدم خرید کالا راه حل بسیار مناسبی برای مبارزه با گرانی کاذب کالاهاست. به راه انداختن پویش های مردمی برای نخریدن برخی کالاهای خاص در این راستا بوده که اگرچه تاکنون موفقیت های چشمگیری نداشته اما در صورت استمرار و پیگیری آن از طریق فضای مجازی می‌توان امیدوار بود که حداقل از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری کرده و یا آن را مهار کند.

البته این مساله نیازمند عزم جدی همه مردم و به ویژه افرادی است که توانایی مالی آنها بالا بوده و برای همدلی با اقشار ضعیف جامعه آن را عملی سازند.

با نزدیک شدن به عید نوروز و بالا رفتن تقاضا برای میوه و کالاهای اساسی اخیراً پویشی از سوی برخی از اهالی چندین روستای نهاوند راه‌اندازی شده است، مردم با امضای نامه‌هایی بر نخریدن آجیل و تنقلات که بسیار گران بوده تاکید کرده و خواستار تحریم آن شده‌اند.

این اقدام تاکنون در روستاهای شهرک، رزینی، شیراوند ، زرامین ، جعفرآباد گنبدکبود ، کهریز صلاح‌ الدین و چند روستای دیگر رخ داده و امضاکنندگان اذعان کرده‌اند با توجه به مشکلات اقتصادی و گرانی‌ کنونی در نوروز امسال از خرید آجیل و سایر تنقلات که تقریبا از کالاهای غیر ضروری هستند خودداری می‌کنند تا علاوه بر کنترل قیمت‌ها با افرادی که توان خرید این کالا را ندارند همدلی کنند.

مهران سلگی یکی از اهالی روستای 5 هزار نفری شهرک بخش خزل نهاوند است که در این رابطه به خبرنگار فارس می‌گوید: اصل این کار خیلی خوب است و مردم باید خودشان همت کرده و فقط به اقداماتی که قرار است مسوولان انجام دهند دل خوش نکنند.

او که در حال حاضر نیز بیکار است ادامه می‌دهد: در شرایط کنونی حتی برخی پول نان خالی را هم ندارند تا آن جا که بر روی درب یکی از نانوایی‌های روستای ما نوشته شده «نسیه ممنوع»، و این یعنی «فاجعه» که برخی مردم برای خرید نانشان به نسیه متوسل شده‌اند.

پویش نخریدن کالای گران فقط به آجیل محدود نشود

سلگی می‌گوید: پویش نخریدن کالای گران فقط نباید به نخریدن آجیل محدود شود زیرا این مساله برای سالی یک بار اتفاق می‌افتد باید این اقدام برای هر کالای گران دیگری رخ دهد و یا اینکه حداقل مردم کمتر خرید کنند و یا چیزی دیگر جایگزین آن کنند.

او می‌گوید: مردم با این کار می‌توانند به دولت کمک کنند تا هم گرانی و تورم مهار یابد و هم هزینه خود را کاهش دهند اما صرفا با نخریدن یک کالا مشکل حل نمی شود بلکه لازم است شیوه مصرف خود را هم اصلاح و آن را مدیریت کنیم.

سلگی اضافه می‌کند: وظیفه اصلی کنترل تورم و ثبات بازار برعهده دولت و دستگاه‌های نظارتی است اما مردم هم می‌توانند با اجرای چنین شیوه‌هایی دست رد به سینه گرانی بزنند.

جواد سلگی یکی از معتمدین روستای شهرک نیز در این رابطه با این پویش به خبرنگار فارس می‌گوید: با این وضعیت نرخ‌ها و تورم همه نمی‌توانند خرید کنند، ممکن است در عید نوروز که به دیدن یکدیگر می‌روند برخی که توان تهیه تنقلات را نداشته باشند احساس شرمندگی کنند اما اگر این مساله عمومی شود و افراد توانمند با نیازمندان همدلی کنند آن وقت کسی احساس کمبود نمی‌کند.

او ادامه می‌دهد: جمعی از مردم با توجه به به صورت خودجوش تصمیم به نخریدن آجیل گرفتند و بنا را بر این گذاشتند که خودشان ابتدا در این کار پیشقدم شده و سایرین را نیز برای انجام این کار تشویق کنند تا افراد متمول به صورت داوطلبانه امسال این کار را انجام دهند تا کم کم به یک فرهنگ تبدیل شود.

این معتمد که مغازه‌دار است می‌افزاید: با وجود اینکه این تصمیم به تازگی گرفته شده و هنوز چند روزی از آن نمی‌گذرد اما روستاهای اطراف هم همراهی خوبی داشتند، به منظور اطلاع رسانی بیشتر هم قرار شده این موضوع را در مسجد اعلام کنند تا افراد بیشتری به آن بپیوندند.

سلگی مصرف به اندازه نیاز و جلوگیری از اسراف را از جمله راه‌ های جلوگیری از افزایش قیمت‌ها عنوان کرده و می‌گوید: متاسفانه طی چند روز اخیر قند گران شده و مردم برای خرید آن هجوم می‌برند؛ چنانچه به اندازه نیاز خود اقدام به خرید کنند قیمت‌ها تا حدودی تعدیل شده و حداقل به صورت تصاعدی و لحظه‌ای گران نمی‌شود.

وی می‌افزاید: البته در این مسئله نباید از نقش دولت غافل ماند چراکه وظیفه اصلی کنترل قیمت‌ها و نظارت بر آن، بر عهده مسوولان است و مردم فقط این کار از دستشان برمی‌آید تا با صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف تا حدودی بتوانند بازار مصرف را تعدیل کنند.

سعید سلگی رئیس شورای روستای شهرک نیز در این رابطه می‌گوید: ما در شورای روستا نمی‌توانیم برای مردم تعیین تکلیف کنیم زیرا آنها خودشان باید به این نتیجه برسند که می‌توانند حتی بسیار ناچیز در مهار گرانی تاثیرگذار باشند؛ دعوت مردم برای نخریدن آجیل یک تصمیم مردمی بوده که شورا هم از آن حمایت می‌کند.

وی می‌گوید:‌ متاسفانه در کشور ما برخی گرانی‌ها کاذب و غیر منطقی است مثل آجیل و پسته که محصول کشور خودمان است و برای آن دلار یا ارزی هزینه نمی‌شود اما چرا به یکباره شاهد گران شدن آن به شکلی سرسام‌آور هستیم؟

سلگی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از مردم در شرایطی هستند که توان خریدشان کاهش پیدا کرده و برخی منتظر می‌مانند تا یارانه‌ به حسابشان واریز شود تا بتوانند نسبت به خرید اقدام کنند می‌افزاید: البته ما روی جنس خاصی تاکید نمی‌کنیم بلکه هدفمان این است که در خرید سایر کالاها مردم همکاری کنند و کمتر خریداری کرده تا قیمت‌ها کم کم کاهش یابد.

قسم‌نامه «نه به آجیل» در روستاهای نهاوند

قسم‌نامه «نه به آجیل» در روستاهای نهاوند

انتهای پیام/ 3140/ 40