مثلث آنلاین: کارشناس پژوهشکده باستان شناسی ایران با اشاره به تحقیقات یک ماهه این پژوهشکده در شهرستان داراب گفت: در این تحقیقات 30 سکونتگاه غاری با قدمت 40 هزار ساله کشف شد که به قبل از تاریخ تمدن بشری برمی‌گردد.

کشف 30 غارهای 40 هزار ساله سکونتگاه بشر در داراب
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
به گزارش خبرگزاری تسنیم از داراب ، مرتضی خانی‌پور صبح امروز در نشست هماهنگی حفظ و حراست میراث فرهنگی این شهرستان با اشاره به اینکه آثار تاریخی و باستان‌شناسی داراب به خوبی معرفی نشده است، اظهار داشت: حجم بالای میراث فرهنگی و باستانی داراب مرا غافلگیر کرد.

وی با بیان اینکه بیشترین باستان‌شناسی‌ها در مرودشت انجام شده است ولی فارس فقط مرودشت نیست، گفت: آثار تاریخی و باستانی شهرستان داراب نیاز به مطالعه و کاوش‌های بیشتری دارد و تیم ما در مدت اقامت یک ماهه در داراب فقط توانست 35 درصد از آثار باستانی داراب را شناسایی کند.

کارشناس پژوهشکده باستان‌شناسی ایران با اشاره به اینکه بیشترین کاوش‌ها در داراب در منطقه هشیوار و فسارود بوده است، افزود: در این تحقیقات 30 سکونتگاه غاری با قدمت 40 هزار ساله کشف شد که به قبل از تاریخ تمدن بشری برمی‌گردد.

 

خانی‌پور با انتقاد از تخریب‌هایی که از حدود 30 سال پیش در حوزه باستانی و میراثی این شهرستان انجام شده، بیان کرد: در صورت حفظ و حراست می‌توانست اطلاعات تاریخی بیشتری به ما بدهد.

صادقی، دادستان داراب نیز در این نشست گفت: از اداره میراث فرهنگی داراب می‌خواهم تا اماکن تاریخی و باستانی را تابلوگذاری و به دهیاران و شوراهای اسلامی معرفی کنند تا کمتر تخریب شوند همچنین می‌توان از دهیاران و شوراها به عنوان سفیران پیشگیری از تخریب اماکن تاریخی و باستانی استفاده کرد.

مرادی، رئیس اداره میراث فرهنگی داراب نیز در گزارش کوتاهی به بیان فعالیت‌ها و خدمات انجام شده در حوزه میراث فرهنگی این شهرستان پرداخت و گفت: داراب صد اثر ثبت ملی دارد که 92 اثر آن تاریخی است.