مثلث آنلاین:10 سد استان خوزستان که نیمی از مخازن سدهای کشور را در خود جای داده‌اند، از پایداری کاملی برای مواجهه با سیلاب برخوردار هستند.

وضعیت امروز سدهای خوزستان / خبرهای خوش از سد دز
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، در پی وقوع بارش‌های سنگین در استان‌های بالادست و نزدیک شدن مخازن سدهای خوزستان به تراز نهایی، نگرانی‌هایی در بین مردم در خصوص مقاومت سد ایجاد شد.

آورد سدهای خوزستان در سال آبی جاری تاکنون 23 میلیارد مترمکعب بوده که حدود 14 میلیارد مترمکعب از این مقدار را خارج کرده است و حجم ذخیره مخازن سدها نسبت به سال 97 که حدود 10.8 میلیارد مترمکعب بود بیش از 9 میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

بر این اساس وزرا و مقامات دولتی در روزهای اخیر در بازدید از سدهای شمال خوزستان، از سلامت سدها به مردم اطمینان خاطر دادند.

امروز نیز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با همراهی سه وزیر بهداشت و درمان، ورزش و جوانان و راه و شهرسازی، استاندار خوزستان و جمعی از مسؤولان از سد دز بازدید کردند.

سدهای خوزستان محکم و استوار در مقابل سیلاب

وضعیت سدها جای نگرانی ندارد

اسحاق جهانگیری پس از بازدید میدانی از روند مهار سیلاب در این سد بزرگ، گفت: مسؤولان و متخصصان سد دز هیچگونه دغدغه و نگرانی درباره وضعیت سد ندارند؛ سد دز جزو سدهای مستحکمی است که قادر است سیل‌های بزرگ را مهار کند و از بابت سازه این سد اصلا جای نگرانی نیست.

وزیر نیرو نیز که از روز جمعه در استان خوزستان مستقر شده، به بازدیدهای خود از سدهای بزرگ استان اشاره کرد و گفت: اطمینان خاطر می‌دهم که بحث پایداری سدها نه تنها در خوزستان بلکه در کشور به دلیل دقت بالا در مطالعات و طراحی سدها و پیش بینی سیلاب با دوره های بلندمدت، هیچگونه جای نگرانی ندارد.

رضا اردکانیان با بیان اینکه شرایط تاکنون در کنترل بوده، بیان کرد: اطلاعات مربوط به سدها به صورت لحظه ای با ستاد مدیریت بحران استانداری تبادل و هماهنگی لازم صورت می گیرد تا آنها نیز آمادگی برخورد با این قضیه را داشته باشند.

وی گفت: سدهای خوزستان نقش بسیار مهمی در کنترل سیلاب دارند در عین حال که تولید برق، مصارف شرب، کشاورزی، صنعت و همچنین حقابه‌های زیست محیطی را از طریق همین مخازن و مدیریت آنها تامین می‌کنیم.

سدهای خوزستان محکم و استوار در مقابل سیلاب

تجربه آورد آب بالاتر از این را نیز داشتیم

سعید رؤوفی نسب مدیرعامل سد و نیروگاه دز ظهر امروز با اشاره به اینکه حدود 3 هزار مترمکعب در ثانیه بود، اظهار کرد: آورد آب به سد اکنون به 6 هزارمترمکعب در ثانیه رسیده و احتمال افزایش آورد آب به 8 هزار مترمکعب را هم می‌دهیم.

وی با بیان اینکه مقاومت سد دز تضمین شده است، گفت: در فروردین ۹۵، تجربه آورد آب تا 10 هزار مترمکعب در ثانیه را نیز داشتیم؛ اکنون 200 میلیون مترمکعب فضای خالی در مخزن سد وجود دارد و در حال مدیریت سد هستیم تا حداقل مشکلات برای مردم ایجاد شود.

وی سد دز را یکی از محکم ترین سدهای جهان دانست و افزود: مردم به شبکه های اجتماعی و شایعات توجه نکنند و اخبار را از رسانه های معتبر دریافت کنند.

رئوفی ضمن هشدار نسبت به فاصله گرفتن مردم از حریم رودخانه ها گفت: چنانچه روستایی باید به صورت موقت تخلیه شود انتظار می رود اهالی روستا همکاری لازم را صورت دهند و اگر خسارتی دیدند، مطمئن باشند دولت آن را جبران می کند.

وی با اشاره به انتشار شایعاتی مبنی بر سرریز کردن سد دز اظهار کرد: عبور آب از روی سد هرگز رخ نداده و تخلیه آب از دریچه های آب بر عادی انجام می شود.

سدهای خوزستان محکم و استوار در مقابل سیلاب

نیمی از مخازن سدهای کشور در خوزستان قرار دارد

استان خوزستان دارای 10 سد بزرگ بوده و 80 درصد این سدها به لحاظ ارتفاع و حجم مخزن بعد از انقلاب اسلامی ساخته شده است؛ حدود نیمی از مخازن سدهای کشور در این استان است به طوری که ظرفیتی نزدیک به 23.5 میلیارد متر مکعب دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مخازن سدهای کشور چیزی حدود 50 میلیارد متر مکعب گنجایش دارد و کل حجم آب ورودی در سال جاری آبی یعنی از مهرماه سال گذشته تاکنون نزدیک به 35 میلیارد متر مکعب بوده که 23 میلیارد متر مکعب افزایش داشته و از این میزان افزایش، حدود 18 میلیارد متر مکعب سهم استان خوزستان است.

انتهای پیام/