مثلث آنلاین: «محسن هاشمی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران، حسن روحانی رئیس جمهوری را یکی از بانیان ساخت مترو در پایتخت خواند و گفت: امیدوارم در این دولت شاهد تامین فاینانس مناسب و قطعی برای ساخت تجهیزات مترو تهران باشیم.

درخواست محسن هاشمی از روحانی برای مترو
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار ایرنا وی روز یکشنبه در آیین افتتاح سه طرح شهری ازجمله 9 کیلومتر به همراه سه ایستگاه خط 6 مترو تهران از رئیس جمهوری درخواست کرد جلسه ای را با حضور مسئولان مربوطه، وزیر کشور، رئیس بانک مرکزی و بانک های عامل برگزار کند تا تصمیم جدی برای تجهیز مترو اتخاذ شود و بتوان در فرصت مناسبی از همه خطوط آن استفاده کرد.
وی گفت: من از طرف مسئولان مترو این قول را به رئیس جمهوری می دهم که اگر مشکل تجهیز مترو حل شود این امکان وجود دارد که ماهانه یک ایستگاه از مترو افتتاح و 40 هزار سفر هر ماه به ظرفیت خطوط مترو اضافه شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وجود هفت خط مترو در تهران گفت: مجموع این خطوط با فرض رفتن به فرودگاه امام خمینی(ره) و پرند از مرز 300 کیلومتر عبور می کند و تعداد ایستگاه های مترو به حدود 150 ایستگاه رسیده است.
هاشمی افزود: با فرض سرمایه گذاری برای 300 کیلومتر خط مترو در تهران به نرخ قیمت های امروز حدود 60 هزار میلیارد تومان برای ساخت مترو در تهران و حومه سرمایه گذاری شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهارداشت: امروز ما باید از این خطوط هفت میلیون سفر در روز داشته باشیم که متاسفانه به دلیل نبود تجهیزات، این روند اجرا نمی شود.
وی خطاب به رئیس جمهوری گفت: در ابتدای فعالیت این دولت به موضوع مترو پرداخته شد، در زمان ساخت خطوط 6 و 7 مترو و افتتاح خط 3 معادل 2 میلیارد دلار در اختیار وزارت کشور قرار گرفت.
هاشمی افزود: در حال حاضر به همت معاونت عمرانی وزارت کشور 2 میلیارد یورو فاینانس تسهیلی دولت مصوب شورای اقتصاد و مناقصات آن هم برگزار شد.
به گفته وی سهم مترو تهران از این میزان یک میلیارد دلار بود؛ 630 واگن به اضافه 25 درصد، حدود 800 واگن برای آن درنظر گرفته و مناقصه نیز برگزار شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: با توجه به تخصیص ارز و فاینانس مربوط به سال 95 در حال حاضر باید در شرایطی باشیم که این واگن ها وارد کشور شود اما متاسفانه به دلایلی عملی نشده است و می طلبد که رئیس جمهوری فشار خیلی جدی بیاورند تا سیستم های موجود در کشور، این معضل را در کشور حل کنند و اجازه دهند که چهار کارخانه واگن سازی کشور که توانایی ساخت واگن های مترو تهران را دارند، فعال شوند.
وی ابراز امیدواری کرد که ابتدا تخصیص های محرک مترو تهران به سرعت تکمیل و تامین شود و در اختیار قرارگیرد.
هاشمی با بیان اینکه خطوط 7 و 6 مترو از قطارهای عاریه ای سایر خطوط مترو استفاده می کنند افزود: این موضوع باعث می شود وقتی قطاری از خطوط 1، 2، 3و 4 برداشته و به خطوط 6 و 7 اضافه می شود، در آن بخش کمبود واگن ایجاد شود، امکانات مناسبی به مسافران ارائه نشود و تعداد آنان کاهش پیدا خواهد کرد.
وی اظهارداشت: با توجه به نبود امکانات و آرامش در مترو تهران، پس از حدود هفت سال تعداد 2 و نیم میلیون سفری که در گذشته داشتیم، همان تعداد و شاید کمتر هم شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره خط 6 مترو تهران نیز گفت: قرارداد تجهیزات این خط با شرکت های داخلی بسته شده و اگر امکانات لازم فراهم شود، می توان به سرعت تجهیزات مترو را تامین کرد و خط 6 به طور کامل به بهره برداری برسد.
به گزارش ایرنا، 9 کیلومتر از خط 6 مترو شامل سه ایستگاه دولت آباد، بعثت و میدان شهداست امروز با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
خط 6 مترو تهران با 32 کیلومتر طول و 27 ایستگاه طراحی شده است که از دولت آباد شهرری آغاز می شود و تا سولقان ادامه دارد.
طرح توسعه خط 6 در بخش جنوبی از ایستگاه دولت آباد تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به طول 6 کیلومتر در حال اجراست.
این خط مترو در ردیف چهار ابرخط مترو جهان قرار دارد.
ایستگاه های خط 6 تهران از نظر سامانه مخابراتی، سیگنالینگ ، سیستم تهویه، پله‌برقی و اطفاء حریق مجهز هستند و همچنین برای افراد کم توان نیز مناسب سازی شده‌ است.
15کیلومتر دیگر از بخش شمالی خط 6 با 6 ایستگاه تا اشرفی اصفهانی قرار است تا پایان سال 98 به بهره برداری برسد.