مثلث آنلاین: رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری گفت: بارش های مناسب هفته های اخیر در استان تهران باعث شد تا تالاب های عشق آباد و قنبر آباد در جنوب پایتخت با وسعت 150 هکتار به طور کامل آبگیری شوند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

زهره عبادتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تالاب قنبرآباد با وسعت 100 هکتار در بخش حسن آباد فشافویه و تالاب عشق آباد با وسعت 50 هکتار در بخش قلعه نوی ری توسط رودخانه ها و روان آب های جاری به طور کامل آبگیری شدند.
وی تصریح کرد: آب این تالاب ها توسط رودخانه های کن و سرخه حصار تامین می شود و این رودخانه ها نیز در پی بارش های اخبر کاملا پر آب بودند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری ادامه داد: آبگیری این تالاب ها مکان مناسبی را برای لانه گزینی پرندگان مهاجر از جمله حواصیل، کاکایی و چنگر محیا کرده است.
وی با بیان اینکه تالاب های جنوب پایتخت از مناطق حفاظت شده محسوب نمی شوند، گفت: از لحاظ قانونی اقدامات خاصی را در این مناطق نمی توان انجام داد، ولی سرشماری پرندگان مهاجر و پایش کیفیت آب در دستور کار اداره محیط زیست ری قرار دارد.
عبادتی با اشاره به اینکه تالاب های جنوب تهران به دلیل استفاده آب در بالا دست طی فصل گرم سال کم آب و در برخی مواقع حتی خشک می شوند، افزود: کیفیت آب این تاثیر مستقیم بر زندگی پرندگان مهاجر و آبزیان منطقه دارد، بقای این تالاب ها در فصل گرما موجب جلوگیری از ایجاد ریزگرد و تلطیف هوای منطقه می شود.
به گزارش ایرنا، تالاب عشق آباد در 25 کیلومتری جنوب شهرری، تالاب قنبرآباد در بخش فشافویه حسن آباد و تالاب بند علیخان در 35 کیلومتری جنوب شهرستان ورامین از تالاب های جنوب پایتخت به شمار می روند که بارش های بی سابقه باران طی روزهای گذشته و ورود حجم زیادی از آب به مناطق جنوبی تهران باعث آبگیری کامل این تالاب ها شد.
تالاب های جنوب تهران چندین سال است که در حسرت آب بودند، کارشناسان و مسئولان ارمغان تشنگی این تالاب ها را طوفان های گرد و غبار برای پایتخت پیش بینی کرده بودند و زنگ خطر تشدید آلودگی هوای تهران را به صدا در آورده بودند.
/6003/3218