فرماندار سربیشه گفت: چند نفر عشایر سیستان و بلوچستان که بدون هماهنگی در حال کوچ به سمت دهنه رود سربیشه بودند و در اثر سیل از آنها خبری نداشتیم با همکاری ارتش و حضور نفربر در منطقه این افراد پیدا شدند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
جواد فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند ، اظهار داشت: چند روز است سامانه بارشی در سربیشه در جریان است و با توجه به اعلام و اخطاریه‌های قبلی که منعکس شده بود خوشبختانه تاکنون خسارت جانی و بحرانی نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه شب گذشته متوجه شدیم تعدادی عشایر از استان سیستان و بلوچستان بدون هیچ اطلاع قبلی با اداره کل امور عشایر و هیچ ارگانی از خراسان جنوبی برای ورود به استان و شهرستان سربیشه وارد شهرستان شدند که هیچ اطلاعی از ورود آنها نداشتیم.

فرماندار سربیشه گفت: اگر قبل از ورود این عشایر به شهرستان مطلع بودیم به طور حتم برای ارزیابی و جابه‌جایی این مردم به نقاط امن اقداماتی انجام می‌شد تا اینکه روز گذشته این تعداد عشایر از ترس سیل با ما تماس گرفتند که تیم‌های امدادی بعد از تماس آنها برای ورود به منطقه اقدام کردند.

 

فلاحی افزود: با توجه به اینکه منطقه که آنها در آنجا مستقر بودند در نزدیکی دهنه رود بود و رفتن به آنجا با خودروهای موجود میسر نبود برای رفتن به آنجا از نفربر ارتش کمک گرفته شد.

وی بیان کرد: نفربر ارتش در نزدیکی به این عشایر که می‌رسد نماینده عشایر مطرح می‌کند که در حال حاضر سیل فروکش کرده و نقطه سکونت این عشایر در منطقه مرتفعی است و مشکل خاصی نیست و در هرحال تغذیه و چادر به این عشایر تحویل شد.

راه‌های ارتباطی خاکی شهرستان سربیشه در مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها دچار خسارات جدی شد

فرماندار سربیشه با اشاره به مهمترین خسارات بارندگی‌ها در سربیشه گفت: راه‌های ارتباطی خاکی شهرستان در مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها دچار خسارات جدی شد که با تلاش راهداران شهرستان و دیگر دستگاه‌های متولی بازگشایی شده و رفت و آمد در آنها برقرار است البته رفت و آمد در برخی از این مسیرها به کندی صورت می‌گیرد.

فلاحی افزود: محورهای اصلی روستاهای حجت‌آباد، چاهخو قنبر، پهواز- پاسگاه حسین‌آباد، گز و اصغول، درح- خاکک و درح- کلاته شب، لانو، گوی،درح- پایانه مرزی ماهیرود، محورهای اسکیونگ، اسفزار دچار خسارت شد که با تلاش راهداران و دیگر عوامل محلی بازگشایی شد و به تعدادی از پل‌های محورهای درح - پایانه مرزی و پاسگاه حسین آباد - پهواز خساراتی وارد شده است.

اراضی کشاورزی برخی از روستاهای شهرستان خسارت وارد شد

وی اظهار داشت: به اراضی کشاورزی روستاهای گزدز، نرگسک، زین آباد، بهامرز، چاهخو قنبر، لجونگ، سولابست، گلوباغ، ماهیرود،درخت توت، مشوکی، کنیف، نازدشت، نیزه گاو، اسکیونگ و دهیک خسارت وارد شده است.

فرماندار سربیشه بیان کرد: به 50 نفر گرفتار در سیلاب کمک‌رسانی شد، به قنوات 3 روستا در بخش مرکزی و 3 روستا در بخش درح خسارت وارد شد و تعداد 4 نفر که در سیلاب ناپدید شده بودند توسط نیروهای هلال احمر نجات یافتند و امداد رسانی و اقلام امدادی به آنها داده شد.

350 خانوار در محاصره سیل قرار داشتند

فلاحی افزود: در اثر سیلاب حدود 350 خانوار در محاصره سیل قرار داشتند که با تلاش شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان از محاصره سیل خارج شدند.

وی گفت: براثر سیلاب 24 ساعت گذشته تیرهای شبکه برق 5 روستا در بخش مرکزی آسیب دیدند که منجر به قطع برق این روستا شد و با تلاش نیروهای مدیریت توزیع برق شهرستان، برق اکثر این روستاها وصل شد و تعدادی از این روستاها نیز به وسیله برق اضطراری، برق‌دار شدند.

آماده باش 302 تیم امدادی در استان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه قطعی برق در برخی روستاها، مسدود شدن تعدادی از محورهای اصلی و فرعی، آبگرفتگی بیش از 90 واحد مسکونی از مهمترین خسارات بارندگی اخیر است.

میرجلیلی از آماده باش 302 تیم امدادی در استان خبر داد و گفت: این تیم‌های امدادی و عملیاتی در بازه زمانی روز جمعه تا صبح روز چهارشنبه هفته جاری در آماده باش کامل به سر می‌برند.

رهاسازی بالغ بر 500 نفر افراد گرفتار در سیلاب انجام شد

وی اظهار داشت: رهاسازی بالغ بر 500 نفر افراد گرفتار در سیلاب انجام شد که از این تعداد افراد گرفتار در سیلاب 12 نفر از مرگ حتمی نجات یافتند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: با توجه به بارندگی‌های خوب، بسیج امکانات و حرکت‌های خودجوش مردمی در تقویت سیل‌بندها و دیوارهای حفاظتی تاکنون خسارتی جدی در استان گزارش نشده است.

میرجلیلی با بیان اینکه شهروندان قبل از سفرهای ضروری از وضعیت راه‌های استان مطلع شوند گفت: با توجه به اینکه چندین محور مواصلاتی استان به‌دلیل بارش‌های بی‌سابقه مسدود است حتماً نکات و وسایل ایمنی را به همراه داشته باشند.