به گفته مسوولان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری، کل رویشگاه‌های شمشاد سطح اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری7500 هکتار بود که طی سال‌های اخیر بخاطر هجوم شب‌پره‌ها تنها از آن یک لکه سبز در منطقه سبز باقی مانده است.

چگونه شب‌پره‌‌ها سبزترین گونه جنگلی را بلعیدند/ جنایت 3 ساله در جنگل‌های شمال
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبرگزاری فارس مازندران؛ سرویس اقتصادی| از سال 95 اتفاق تلخی در جنگل‌های شمال رخ داد و سبزترین گونه جنگلی شمال در معرض نابودی قرار گرفت.

آفت شب‌پره شمشاد خیلی زود شمشادهای سبز را به درختان خشکیده کرد که خبری از سرسبزی و طراوت در جنگل‌ها نیست.

چگونه شب‌پره‌‌ها سبزترین گونه جنگلی را بلعیدند/ جنایت 3 ساله در جنگل‌های شمال

با گذشت یک‌سال از بروز این آفت با شروع فصل بهار باز هم شمشادها سبز شدند که این موضوع برای مدت زیادی طول نکشید و این آفت‌ها بودند که با سرعت بیشتر مانند خوره به جان شمشادها افتادند.

از سال 95 تاکنون آفت شب‌پره شمشادهای شمال کشور را به شدت آلوده کرد و خیلی زود شمشادهای سبز به‌تدریج تبدیل به درختان خشکیده شدند.

چگونه شب‌پره‌‌ها سبزترین گونه جنگلی را بلعیدند/ جنایت 3 ساله در جنگل‌های شمال

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: آفت شب‌پره شمشاد منحصراً از خود شمشاد تغذیه می‌کند و دارای چهار تا پنج نسل در طول سال بوده که علاوه بر برگ از پوست و سرشاخه گیاه نیز تغذیه می‌کند.

امین وطن‌دوست افزود: برای مبارزه با این آفت تنها راه ممکن انجام عملیات سم‌پاشی بوده آن هم نه برای یک بار بلکه باید باتوجه به فعالیت این آفت در نسل‌های مختلف عملیات سم‌پاشی نیز تکرار شود.

وی اضافه کرد: عملیات محلول‌پاشی علیه آفت شب‌پره شمشاد در منطقه سنگده ساری با پیمانکار بخش تخصصی خصوصی منعقد شده که اوایل اردیبهشت ماه امسال آغاز شد و در حال حاضر در مراحل پایانی کار است.

چگونه شب‌پره‌‌ها سبزترین گونه جنگلی را بلعیدند/ جنایت 3 ساله در جنگل‌های شمال

وطن‌دوست خاطرنشان کرد: کل رویشگاه‌های شمشاد سطح اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری 7 هزار و 500 هکتار بوده که طی سال‌های اخیر تنها از آن یک لکه سبز در منطقه سبز باقی مانده است.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با بیان اینکه در منطقه ساری باتوجه به آلودگی پایین بحث سم‌پاشی در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم از این رویشگاه به‌عنوان ذخیره‌گاه برای تولید بذر و قلمه برخوردار شویم، تصریح کرد: ولی موضوع مهم این بوده که عملیات سم‌پاشی باتوجه به فعالیت این آفت طی چهار یا پنج نسل باید طی چهار مرحله ادامه پیدا کند اگر در یک مرحله انجام شود خسارت وارد خواهد کرد.

به گزارش فارس، شمشادها سبزترین گونه جنگلی بودند که از وسعت 7 هزار و 500 هکتاری آن تنها لکه سبزی باقی مانده است.

انتهای پیام/86034/ج/و