پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

غفیعغفعت

خرید کردن برخلاف تصور برخی آدم­ها دقت و توجه خاصی می­طلبد و این دقت و توجه وقتی پای خرید آنلاین در میان باشد چند برابر می­شود. هر چه باشد نمی­توان تفاوت­هایی که میان خرید آنلاین و حضوری وجود دارد را انکار کرد. خرید آنلاین کتاب معمولا از چند طریق انجام می­شود؛ شبکه­های مجازیِ کتابفروشی­ها، سایت­های خرید آنلاین کتاب و یا صفحاتی که در شبکه­های مجازی فعالیت دارند. ما با با توجه که کتابی که قصد خریدش را داریم و چند فاکتور دیگر یکی از چند راه بالا را انتخاب می­کنیم. اما مهم است که در هر کدام از این راه­ها به نکاتی توجه کنیم.

قیمت بازار

بهتر است قبل از خرید کتاب قیمت آن را در سایت­ها و کتابفروشی­های مختلف بررسی کنید. با توجه به اتفاقاتی که این روزها در دنیای کتاب در حال رخ دادن است ممکن است بتوانیم با جست­وجوی دقیق­تر کتابی که می­خواهید را با قیمت مناسب­تری (یا اصطلاحا با چاپ قدیم­تر آن) پیدا کنید. این موضوع نه تنها در مورد کتاب­های روز صدق می­کند که حتی اهمیتش در خرید کتاب­های نایاب و قدیمی بیش­تر هم می­شود. بهتر است برای خرید آنلاین و یا حضوری کتاب­های قدیمی با یک یا چند متخصص مشورت کنید.

انتخاب موضوعی

بهتر است که با توجه به نوع کتاب یا کتاب­هایی که قصد خریدشان را دارید محل خریدتان را انتخاب کنید. چرا که برخی سایت­ها به طور تخصصی به فروش آنلاین کتاب­های خاصی می­پردازند. برای مثال هنگام خرید آنلاین رمان باید از سایت­های عمومی استفاده کنید و هنگام خرید کتاب­ روانشناسی بهتر است به سایت­های تخصصی­تر سر بزنید. و به همین ترتیب اگر قصد خرید همزمان کتاب­های تخصصی و عمومی را دارید باید سایتی را پیدا کنید که بتواند همزمان خواسته­های مختلف شما را براورده کند.

نحوه­ی ارسال

حال که خرید آنلاین کتاب حسابی پر رونق شده و روز به روز سایت جدیدی برای فروش آنلاین کتاب شروع به کار می­کند طبیعی است که هر کدام از اینان برای رقابت بهتر و جدی­تر خدمات بهتر و به­روزتری به مشتریان خود بدهند. یکی از خدمات که نقش کلیدی­ای در مشتری­مداری دارد ارسال مرسوله است. در میان این همه سایت و صفحه­ی خرید آنلاین کتاب و محصولات مختلف کم نیستند آن­هایی که برای محدوده­ی شهر خودشان ارسال رایگان (و یا ارسال رایگان برای خرید بالاتر از 100 هزار تومان) داشته باشند. علاوه بر این­ها ممکن است برخی سایت­ها و کتابفروشی­ها امکان ارسال محصول به سراسر کشور را نداشته باشند. البته که در دنیای امروز چنین چیزی دور از انتظار است اما به هر حال نکته­ای است که باید به هنگام خرید به آن توجه کرد.

تخفیف

قیمت کتاب هم مثل هر کالای دیگری لحظه به لحظه بالا و بالاتر می­رود و کتابخوان­ها و دوستداران کتاب نگران قدرت خرید کتاب هستند. سایت­هایی هستند که برای حمایت از مشتریان خود و ترویج فرهنگ کتاب­دوستی و کتابخوانی (و صد البته که برای بالاتر بردن میزان فروش خودشان) به صورت مدون و موضوعی برای کتاب­های مختلفشان تخفیف­هایی در نظر می­گیرند. خوب است که قبل از خرید آنلاین کتاب، خواه خرید کتاب رمان باشد و یا خرید کتاب­های روانشناسی و یا هر کتاب عمومی و تخصصی دیگری، به این مسائل توجه کنید تا بتوانید بهترین قیمت ممکن را برای کتاب­های مورد نیازمان پیدا کنید.

ضمانت خرید و بازگشت

این عنوانی است که احتمالا در سایت­های زیادی به چشمتان خورده است. این عبارت به شما تضمین می­دهد که اگر کتابی که به صورت آنلاین خریداری کرده­اید مشکلی دارد، و یا مشخصاتش با آن­ چه در سایت آمده و آن­ چه شما سفارش داده­اید تفاوتی دارد می­توانید به سادگی آن را مرجوع کنید. پس حتما هنگام خرید به وجود یا عدم وجود چنین عباراتی که جنبه­ی تعهدی دارند توجه کنید.

نحوه­ی خرید و ثبت سفارش

اکثر سایت­های خرید آنلاین کتاب صفحه­ای را به آموزش خرید اختصاص داده­اند. خوب است که پیش از خریدتان سری به این بخش بزنید، شرایط آن سایت را بسنجید و بعد از رضایت نهایی در آن سایت ثبت نام و خرید خود را نهایی کنید. در این بخش است که برایتان درباره­ی نحوه­ی خرید، نحوه­ی مرجوع کردن ، قوانین و مقررات و نحوه­ی ارسال به تفصیل توضیحاتی ارائه داده­اند.

سخن پایانی

این­ها همه نکات کلی­ای بود که بهتر است در زمان خرید آنلاین کتاب به آن­ها دقت لازم و کافی را داشته باشید. البته که این­ها همه­ی ماجرا نیستند و قطعا نکات ریز دیگری نیز وجود دارد که متاسفانه از حوصله­ی این متن خارج است. اما به طور کلی می­شود گفت خوب است هنگام چنین خریدهایی از دوستان و آشنایانی که تجربه­ی این کارها را دارند کمک و مشورت بگیرید و از خرید از سایت­ها و صفحات ناشناس پرهیز کنید.