بذل و بخشش مهریه چگونه است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

مهریه یکی از مهم ترین حقوق مالی زن است که زن هر دخل و تصرفی می تواند در آن داشته باشد. این حق می تواند از اموال منقول و غیر منقول باشد و زن می تواند هر موقع که تصمیم داشت آن را مطالبه کند یا ببخشد. اگر قصد مطالبه را داشت باید مهریه به نرخ روز عقد پرداخت شود. اگر قصد بذل و بخشش آن را داشت باید طبق شرایطی آن را ببخشد.

 

شرایط بخشیدن مهریه

زن اختیار کامل بر مهریه اش دارد و می تواند همانگونه که صلاح و مصلحتش است از آن استفاده کند. اگر بخواهد آن را مطالبه کند باید به نرخ روز پرداخت شود و نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز بر حسب شاخص نرخ تورم است. برخی مواقع زن بنا به مصلحتی باید آن را ببخشد. وقتی قصد بخشیدن آن را داشت باید شرایط زیر را رعایت کند:

  • برای اینکه بتوان مهریه را بخشید باید خطبه عقد جاری شده باشد. زن بعد از اینکه صیغه عقد خوانده شد بر مهریه مالکیت پیدا می کند. بنابراین اگر قبل از عقد این حق بخشیده شود این بخشش باطل خواهد بود، چون زن هنوز مالک آن نشده است.
  • برای بخشیدن این حق باید به دادگاه خانواده مراجعه کرد، سپس در برگه ای زن به گرفتن مالی در برابر مهریه اقرار می کند و آن را امضا و اثر انگشت می کند.
  • در دفتر اسناد رسمی نیز می توان به شکل رسمی مهریه را بخشید که در اینصورت باید اقرارنامه مربوطه امضا شود و به دفترخانه تسلیم شود. سپس نامه ای به دفتر ازدواجی که در آنجا عقد کرده اند ارسال می شود تا بخشش مهریه به ثبت برسد.
  • جهت بخشیدن این حق باید مدارکی مانند کارت ملی و شناسنامه زن به همراه سند ازدواج و کارت ملی و شناسنامه مرد را به دفتر اسناد رسمی ارائه دهد.
  • اگر زن در مقابل بخشیدن مهریه مالی از شوهرش اخذ نکند یا حق طلاق را از او نگیرد، اجازه پدر زن باید در ضمن اقرارنامه ضمیمه شود.

4

 

روش بخشیدن مهریه

زن این اختیار را دارد که در برگه ای معمولی و بدون حاضر شدن در دفترخانه و بدون شاهد مهریه خود را ببخشد و برگه را امضا کند. می تواند در جملاتی که در برگه می نویسد برای خودش و مرد حقی را تعیین کند. مثلا می تواند در کاغذ قید کند که مرد دینی از بابت مهریه به گردنش نیست و هیچ گونه تعهدی نسبت به پرداخت ندارد. در اینصورت زن امکان رجوع به مهریه را نخواهد داشت. اگر زن در هنگام طلاق و جهت گرفتن رضایت مرد به جدایی، صداق خود را ببخشد، طلاق خلع صورت گرفته و زن دیگر نمی تواند بعد از ایام رجوع مهریه خود را مطالبه کند.

اگر هبه کردن صداق به این صورت باشد که زن بگوید من مهریه خود را به تو بخشیدم، مرد به طور کامل معاف از پرداخت مهریه نیست بلکه زن در هر زمانی می تواند از هبه رجوع کند. اگر زن بنویسد در قبال گرفتن چنین مالی مهرم را صلح کردم دیگر حق رجوع از آن را ندارد. اگر این صلح و بخشش ها خارج از دفتر اسناد رسمی و بدون شاهد صورت گیرد اثبات آن برای مرد بسیار سخت خواهد بود.

مهریه ۳۰ سال پیش چگونه محاسبه می شود؟

شاید از خود بپرسید مهریه ۳۰ سال پیش چگونه محاسبه می شود؟ زن اگر بعد از سالهای سال بخواهد صداق خود را مطالبه کند مرد باید آن را به نرخ روز پرداخت کند. مثلا اگر مهریه زنی در سال ۱۳۴۰ به مبلغ ۵ هزار تومان است و زن در سال ۱۳۹۹ آن را مطالبه کند مرد باید آن را به نرخ روز ۱۳۹۹ بپردازد. ولی اگر در سال جاری ۱۴۰۲ آن را مطالبه کند باید به نرخ روز یک سال قبل از مطالبه یعنی به نرخ ۱۴۰۱ پرداخت شود. زیرا نرخ سالانه شاخص بانک مرکزی در آخر هر سال اعلام می شود و هنوز نرخ سال ۱۴۰۲ اعلام نشده است. این نکته ای بسیار مهم است که سایت های دیگر آن را به اشتباه عنوان کرده اند.