آلزایمر آشناترین نامی است که در این روز ها می توان درباره بیماری ناهنجاری های ذهنی شنید و می دانید که درباره آن سخن بسیار است. آلزایمر یک بیماری زوال عصبی است که معمولا به کندی آغاز می شود و به تدریج رو به وخامت می رود. برای آگاهی بیشتر درباره این بیماری در ادامه مطلب نیز ما را همراهی کنید.

آلزایمر چیست و چه علائمی دارد ؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

اگر خواهان پرستار شبانه روزی در منزل جهت دریافت خدماتی مانند انواع تزریقات ، مراقبت از بیمار ، معلولین ، سالمندان ، کودکان و ... هستید ، می توانید با اطمینان خاطر به مرکز خدمات درمانی در منزل شبانه روزی کیان که دارای مجوز رسمی و کادری حرفه ای است اعتماد کنید.

در صورت نیاز برای خدمات پرستاری کلیک کنید. . .

 

آلزایمر چیست ؟

آلزایمر یک بیماری مزمن و تدریجی مغزی است که باعث تخریب کردن سلول‌ های مغزی و نواحی مرتبط با حافظه ، تفکر و رفتار فرد می‌ شود. این بیماری معمولاً در سنین بالای ۶۵ سال شروع می ‌شود ، اما در برخی موارد نیز در سنین پایین‌ تر ممکن است ظاهر شود. 

چرا دچار آلزایمر می شویم ؟

برخی از عوامل و فاکتورهای مرتبط با بروز آلزایمر عبارتند از:

ژنتیک : وجود ژن‌ های خاصی که باعث افزایش خطر بروز آلزایمر می ‌شوند ، می‌ تواند در بروز این بیماری در سالمندان نقش داشته باشد.

عوامل محیطی : برخی عوامل محیطی مانند عفونت‌ های مزمن ، آسیب مغزی ، مواد شیمیایی مضر، استفاده از مواد مخدر و مصرف الکل می‌ توانند به بروز آلزایمر کمک کنند.

سن : با پیشرفت سن ، خطر بروز آلزایمر افزایش می ‌یابد . در واقع ، بیشترین موارد آلزایمر در افراد بالای ۶۵ سال سن رخ می‌ دهد.

کمبود فعالیت های ذهنی : عدم فعالیت های ذهنی مناسب می‌ تواند به بروز آلزایمر کمک کند. به عنوان مثال، افرادی که فعالیت شناختی کافی ندارند، ممکن است در معرض خطر بروز آلزایمر باشند.

بیماری‌ های مزمن : بیماری‌ های مزمن مانند دیابت ، فشار خون بالا و بیماری‌ های قلبی می ‌توانند خطر بروز آلزایمر را افزایش دهند.

آلزایمر چه علائمی دارد ؟

علائم آلزایمر معمولاً به‌ صورت تدریجی و در طول چندین سال ظاهر می‌ شوند. برخی از علائم شایع آلزایمر عبارتند از:

فراموشی : فراموشی در آلزایمر در ابتدا به یک یا چند خاطره محدود می ‌شود و بعد به تدریج بر روی خاطرات دیگر اثر می‌ گذارد.

مشکل در تفکر: فرد مبتلا به آلزایمر می ‌تواند دچار مشکلاتی در تفکر ، تمرکز و حل مسائل شود.

اختلال در رفتار و شخصیت : فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است تغییراتی در رفتار و شخصیت خود داشته باشد ، مانند ناراحتی ، خشم ، افسردگی و اضطراب.

مشکلات در انجام فعالیت‌ های روزمره : فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است مشکلاتی در انجام کارهای روزمره خود داشته باشد ، مانند پخت و پز ، شستشو ، پوشیدن لباس و استفاده از وسایل آشپزخانه.

مشکلات در تشخیص زمان و مکان : فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است مشکلاتی در تشخیص زمان و مکان داشته باشد و از جمله بتواند به‌ سادگی به خانه خود بازنگردد.

مشکلات در زبان : فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است مشکلاتی در صحبت کردن ، درک زبان و فهمیدن کلمات داشته باشد.

آیا آلزایمر درمان دارد ؟

متاسفانه خیر ، هنوز درمان کاملی برای آلزایمر وجود ندارد . اما درمان‌ هایی برای کاهش علائم و تاخیر در پیشرفت بیماری موجود است. درمان آلزایمر معمولاً شامل ترکیبی از داروها ، تغییر در رژیم غذایی و فعالیت‌ های بدنی ، روان ‌شناسی و پشتیبانی اجتماعی است. 

معمولا داروهایی مانند مهارکننده های آنزیم استیل کولین استراز و دارو های مواد فنیل برای کاهش علائم آلزایمر مورد استفاده قرار می گیرند .

علاوه بر این، تغییر در رژیم غذایی و فعالیت‌ های بدنی نیز می ‌توانند بهبود عملکرد مغزی و کاهش علائم آلزایمر را تسهیل کنند. تغذیه مناسب و متعادل ، مصرف مکمل‌ های غذایی مانند اسید های چرب امگا-۳ و ویتامین ‌های مختلف می ‌توانند بهبود وضعیت فرد را تسهیل کنند. همچنین ، فعالیت‌ های بدنی مانند پیاده‌ روی ، شنا ، یوگا و تمرینات تنفسی می‌ توانند باعث بهبود عملکرد فرد شوند.

2.

چگونه از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کنیم ؟

در ادامه چند راهبرد جلوگیری از بروز آلزایمر را ذکر می ‌کنم:

  • ورزش و فعالیت بدنی منظم 
  • تغذیه مناسب با مصرف میوه‌ها ، سبزیجات ، غلات کامل ، ماهی ، گوشت سفید ، مواد چرب سالم مانند روغن زیتون و آجیل ‌ها و محصولات لبنی 
  • کاهش استرس و مدیریت آن
  • خواب کافی و کیفیت خوب خواب 
  • فعالیت‌ های شناختی مانند حل مسائل ، یادگیری زبان جدید ، بازی با پازل و مطالعه
  • مدیریت بیماری‌ های مزمن مانند دیابت ، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی
  • ترک سیگار