طی سالهای اخیر، چینی ها در عرصه دیپلماسی فرهنگی رویکرد فعالی را در کشورآفریقایی زیمباوه در پیش گرفته اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از پایگاه جامعه و فرهنگ ملل ، یکی از  مصادیق گسترش فرهنگ  چینی در زیمبابوه راه اندازی مراکز طب سنتی است. در سال 2020، مرکز طب سنتی چینی زیمبابوه-چین (TCM) و طب سوزنی، در این کشور در پایتخت (هراره)، افتتاح شد. سفیر چین در زیمبابوه گو شائوچون گفت که افتتاح این مرکز فصل جدیدی از همکاری در بخش بهداشت بین چین و زیمبابوه است. اونیاس ندورو، مدیر طب مکمل و یکپارچه سنتی در وزارت بهداشت و مراقبت از کودکان زیمبابوه، گفت که سیستم مراقبت های بهداشتی سنتی چین درس های ارزشمندی را به زیمبابوه ارائه می دهد.

در سال 2019 نیز سفیر چین در زیمبابوه گفت که چین آماده است تا با دولت در ایجاد یک مرکز فرهنگ چینی در هراره اقدام کند، جایی که فرهنگ‌های متنوع دو کشور تحت طرح کمربند و جاده (BRI) آموزش داده می‌شود. طرح کمربند و جاده ابتکاری است که دولت چین در سال 2013 به منظور تشویق هماهنگی بیشتر سیاست جهانی، اتصال زیرساخت ها، سرمایه گذاری و همکاری تجاری، یکپارچگی مالی، فرهنگی ارائه کرد. سفیر چین گفت که این مرکز برنامه های تبادل فرهنگی را تسهیل می کند که شاهد افزایش تعداد سفرهای هنرمندان زیمبابوه و چینی به هر دو کشور خواهد بود.

اکنون و  در سال 2023 میلادی، شاهد رشد برگزاری جشنواره ها و برنامه های مشترک فرهنگی و هنری میان دوکشور چین و زیمباوه هستیم و مقامات ارشد دوکشور، بر تشدید وتقویت این مناسبات تاکید کرده اند.