پایگاه خبری خانه فوتبال:

یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیکی پرداخت می شوند.یارانه نقدی ممکن است کاهش پیدا کند.یارانه نقدی در سال جدید با تغییرات مهمی مواجه خواهد شد.مجلس اخبار جدیدی درباره یارانه نقدی مطرح کرد. اخبار جدید در مورد یارانه نقدی را در ادامه می خوانید.

جزئیات حذف ۱۶۰ هزار نفر از دریافت یارانه نقدی اعلام شد

پیگیری از وزارت رفاه نشان می‌دهد، ۶۰ هزار خانوار با ورود به دهک پردرآمد ۱۰ در دی‌ماه از دریافت یارانه حذف شدند.
پیگیری از وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی حاکی است،‌ با اجرای طرح صدک بندی،‌ در دیماه امسال تعداد ۱۶۰ هزار نفر در حدود ۶۰ هزار خانوار به دلیل قرار گرفتن در دو صدک پر درآمد در دهک ۱۰ از دریافت یارانه حذف شدند.
طبق بررسی‌ها افرادی که دارای خودرو خارجی و درآمدهای بالایی هستندیا سفرهای خارجی متعدد غیر عتبات دارند،‌ در صدکهای پردرآمد از دهک ۱۰ قرار می‌گیرند، که طبق قانون دهک پردرآمد ۱۰ از یارانه حذف می‌شوند.
حذف پردرآمدها از یارانه قانون مصوب مجلس است،‌ اما برای شناسایی افراد پردآمد از اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان استفاده می‌شود و افرادی مرتب در این دهک بندی‌ها جابه جا می‌شوند و افراد دهک ۱۰ به ویژه دو صدک بالا از یارانه حذف می‌شوند.
طیبه حسینی سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: در ماه جدید که یارانه پرداخت شد، طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عده‌ای از افراد در اثر آزمون وسع سنجی جزء دهک ۱۰ پردرآمدی قرار گرفته بودند و خود به خود حذف شده بودند، بنابراین کدملی‌هایی که یارانه به حساب‌شان واریز نشده‌است، جزء دهک ۱۰ پردرآمدی قرار گرفته‌اند در بررسی وسع خانوارها در پایگاه رفاه ایرانیان افراد مرتب در دهکها جابخ جا می‌شوند و آنهایی که در دهک ۱۰ قرار می‌گیرند حذف می‌شوند و ممکن است خانوارهایی از دهک ۱۰ به ۹ افت کنند که مشمول یارانه می‌شوند.
طبق مقررات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کسانی که نسبت به دهک‌بندی خود اعتراض دارند، می‌توانند از طریق سامانه حمایت در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به دهک‌بندی خود اعتراض ثبت کنند که به اعتراض آنها رسیدگی خواهد شد و در صورت استحقاق، یارانه آنها مجدد برقرار خواهد شد.
در حال حاضر بیش از ۷۷ میلیون ایرانی مشمول یارانه نقدی معیشتی ماهانه هستند که در دهک‌های یک تا ۹ قرار گرفته‌اند که یارانه افراد سه دهک کم درآمد یعنی یک تا ۳ ماهانه ۴۰۰ هزار تومان و یارانه افراد واقع در دهک‌های ۴ تا ۹ ماهانه ۳۰۰ هزار تومان به حساب‌شان واریز می‌شود.

برخی از سرپرستان خانوار از عدم دریافت یارانه نقدی خود شکایت دارند.
 در حالی سازمان هدفمندی یارانه‌ها از واریز یارانه نقدی دیماه در تاریخ ۲۰ دی خبر داده که گزارش‌های مردمی و بررسی میدانی تسنیم حاکی از عدم واریز یارانه دی ماه به حساب برخی سرپرستان خانوار است.
طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه ها، یارانه دی ماه ۱۴۰۲ روز بیستم ماه جاری مطابق رویه معمول واریز شد؛ این درحالی است که گزارش‌های مختلف مردمی حاکی از عدم واریز یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی به حساب برخی سرپرستان خانوار است.
بر این اساس طی دو روز گذشته از بازه زمانی واریز یارانه نقدی دو گروه از سرپرستان خانوار موضوع عدم واریز یا اخلال در بحث یارانه نقدی دی ماه را مطرح کرده اند.
بر این اساس گروهی از مخاطبان به عدم واریز یارانه نقدی در حساب بانکی مربوطه اشاره می‌کنند، این در حالی که مستندات استعلام آن‌ها از پایگاه https://my.gov.ir حاکی از عدم تغییر در وضعیت سابق و تداوم مشمولیت در بحث واریز یارانه نقدی است.
به عنوان نمونه برخی از مخاطبان تصویر با این مضمون "هموطن گرامی، آقا... شما در حال حاضر در فهرست مشمولین دریافت یارانه قرار دارید، لذا نیازی به ثبت نام مجدد شما نمی‌باشد. " را ارائه کرده در حالی که طی دو روز اخیر یارانه نقدی به حساب آن‌ها واریز نشده است.

گروه دیگر نیز به صورت مستقیم به عدم واریز یارانه نقدی در دی ماه اشاره کرده اند. در همین راستا یکی از مخاطبان در تماس با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه سرپرست خانوار ۴ نفره و ساکن حاشیه جنوبی تهران است، به موضوع قطع یارانه دی ماه اشاره کرد و گفت: درامد ماهیانه وی نسبت به ابتدای سال تغییری نداشته است.

لازم به ذکر است موجی از تماس‌های مردمی در ابان ماه نیز در این خصوص ایجاد شد، در این خصوص سازمان هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه‌ای صادر کرد که یارانه مرحله مرحله ۱۵۳ (آبان ماه) به حساب سرپرستان خانوار کل کشور واریز شده، اما یارانه برخی افراد به خاطر مشکل فنی برخی بانک‌ها با تاخیر واریز شد.

گفتنی است، حدود ۲۴ میلیون خانوار به تعداد حدود ۷۸ میلیون نفر در دهک‌های ۴ تا ۹ یارانه معیشتی ماهانه ۳۰۰ هزار تومان و برای ۳ دهک کم درآمد ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

ماجرای کاهش یارانه نقدی و اعتراض خانوارها چگونه است؟

با توجه به تقسیم‌بندی سرپرستان خانوار، اگر آنها در دهک‌های اول تا سوم قرار داشته باشند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان برای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد. اما اگر آنها در دهک‌های چهارم تا نهم قرار داشته باشند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.

پیگیری واریز نشدن یارانه نقدی معیشتی

۱- سرپرست خانوار به شعبه بانک معرفی شده در سامانه رفاهی مراجعه نموده و ضمن اطمینان از عدم توقیف حساب بانکی، پرینت واریز ماهانه حساب یارانه خود را از بانک درخواست و پیگیری نماید.
۲- در صورت عدم خرید کالا از طریق کالا برگ الکترونیکی و همچنین عدم دریافت وام کرونا و یا وام اربعین و در نهایت اطمینان از عدم واریز یارانه (در مواردی غیر از محذوفین خانوارهای پُردرآمد)، به سامانه‌های معرفی شدۀ سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مراجعه کند (سامانه جدید رفاهی مربوط به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در حال به روز رسانی و ارتقاء سخت افزاری و نرم افزاری است که به محض آماده شدن، از طریق رسانه‌های جمعی کشور، اطلاع رسانی عمومی خواهد شد)

اعتراض به قطع یارانه نقدی

متقاضی برای اعتراض به قطع یارانه به سامانه‌های معرفی شدۀ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جمله؛ hemayat.mcls.gov.ir (http://hemayat.mcls.gov.ir/) مراجعه نموده و یا با شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ مربوط به آن وزارتخانه تماس حاصل نماید.

یارانه نقدی این افراد کاهش پیدا کرد

چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیکی استفاده نکرده باشند رقم کامل یارانه برای ایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به همان میزان از یارانه خانوار کسر گردیده و باقی مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می شود. در صورتیکه سرپرستان خانوار پیش از این نسبت به دریافت تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی دوم کرونا اقدام نموده‌اند، باقی مانده اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنان کسر خواهد شد. همچنین سرپرستان خانواری که تسهیلات اعزام به عتبات عالیات (اربعین) را دریافت کردند اقساط این تسهیلات به نسبت بعد خانوار از حساب ایشان کسر خواهد شد.

تعیین میزان یارانه نقدی معیشتی

یارانه نقدی

میزان یارانه معیشتی به عوامل مختلفی بستگی دارد و معمولاً توسط دولت‌ها یا سازمان‌های مربوطه تعیین می‌شود. این میزان ممکن است بر اساس شاخص‌های مختلفی مانند درآمد خانوار، تعداد اعضای خانوار، هزینه‌های زندگی، تورم و سطح فقر در نظر گرفته شود.
به عنوان مثال، در برخی کشورها، یارانه معیشتی به صورت مستقل از تعداد اعضای خانوار و تحت عنوان "یارانه یکپارچه" به خانوارهای کم درآمد پرداخت می‌شود که میزان آن بر اساس درآمد خانوار تعیین می‌شود. در برخی کشورها نیز، میزان یارانه معیشتی بر اساس تعداد اعضای خانوار و سطح فقر در نظر گرفته می‌شود و به ازای هر فرد یا هر نفر از خانوار مقدار مشخصی تعیین می‌شود.

میزان یارانه معیشتی ممکن است در طول زمان تغییر کند و بسته به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور متغیر باشد. همچنین، برخی کشورها ممکن است برنامه‌ها و سیاست‌های مختلفی را برای کاهش فقر و بهبود شرایط معیشتی اجرا کنند که میزان یارانه معیشتی نیز ممکن است در این برنامه‌ها تغییر کند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: