پایگاه خبری خانه فوتبال:

خبر جدید از واریز مرحله دوم سود سهام عدالت اعلام شده است.سهام عدالت دارای سود است برای سهامداران.خبرهای سهام عدالت را با ما دنبال کنید.

سود سهام عدالت در مرحله دوم واریز می شود یا نه؟

بر اساس اطلاعیه جدید شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) ،اسامی شرکت‌هایی که سود سهام عدالت ( سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱) خود را به حساب‌های این شرکت واریز نکرده‌اند، اعلام شد.
سهام عدالت یک برنامه‌ی اقتصادی در ایران است که به منظور ارتقاء عدالت اجتماعی و افزایش مشارکت مردم در سهام شرکت‌های دولتی اجرا شد. به طور خلاصه، طبق این برنامه، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی به مردم عرضه شد تا افراد معمولی نیز به عنوان سهامدار در این شرکت‌ها شرکت کنند. هدف این برنامه از یک سو افزایش مشارکت عمومی در سهام شرکت‌ها و از سوی دیگر افزایش درآمد دولت بوده است. مردم می‌توانند سهام عدالت را با خریداری سهام از بورس اوراق بهادار یا از طریق اقداماتی که توسط دولت برنامه ریزی می‌شود، تهیه کنند. این برنامه اقتصادی از طریق ارتقاء آگاهی مردم و فراهم کردن فرصت‌های مشارکت در اقتصاد کشور به عنوان یکی از سیاست‌های توسعه‌ای دولت اجرا شد.
در اطلاعیه ای که سمات (سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار) در خصوص شرکت هایی که سود هام عدالت خود را واریز نکرده اند منتشر کرده، آمده است: با وجود رایزنی‌ها و مکاتبات مکرر، همچنان ۹ شرکت‌ سود سهام عدالت را به حساب‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند.​
بر اساس این اطلاعیه، شرکت‌های «صنایع سیمان دشتستان، گروه مپنا و فجر انرژی خلیج فارس» تاکنون هیچ اقدامی برای واریز سود سهام عدالت خود در مرحله اول و دوم انجام نداده‌اند.​
همچنین، شرکت‌های «پارس سوئیچ، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندر عباس، پالایش نفت اصفهان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس» نیز وجوه مرحله دوم خود را به حساب‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکرده‌اند.​

افزون بر این، در این اطلاعیه آمده است: در صورتی که شرکت‌های فوق در زمان مقرر سود مشمولان سهام عدالت را به حساب‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکنند، پرداخت مرحله دوم سود دچار اختلال می‌شود.

چگونه سود سهام عدالت دوره‌های قبل را که از دست داده ایم بگیریم؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در سهام عدالت در خصوص اقدامات لازم برای دریافت سود سهام عدالت دور‌ه‌های قبل، توضیحاتی را ارائه کرد.
مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: همانطور که وزیر اقتصاد اعلام کرد، قرار است در هفته پایانی اسفند سود مرحله دوم سهام عدالت پرداخت و تسویه شود نکته‌ای که وجود دارد این که اگر مشمولی سود سهام عدالت دوره اول و مراحل قبل را دریافت نکرده باشد باید در گام نخست به سامانه سهام عدالت و یا سجام مراجعه کند و در این سامانه‌ها متوجه مشکل خواهد شد.
این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: بعد از متوجه شدن مشکل، مشمول می‌تواند نسبت به اعلام شماره شبای جدید و یا اصلاح آن اقدام کند و در نهایت هم پس از رفع مشکل سود سهام عدالت این دوره و دور‌های قبل را دریافت خواهند کرد.
۲۸ بهمن بود که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد: حدود ۱۰۰ هزار نفر آذرماه امسال به دلیل مشکل در شماره شبای معتبر خود نتوانستند سود سهام عدالت دریافت کنند.
بر اساس آمار از این تعداد ۵۵ هزار و ۴۴۵ نفر حساب بسته داشتند، ۳۲ هزار و ۵۸۷ نفر با مشکل عدم تطابق کد ملی و شماره حساب مواجه بودند. همچنین بر اساس آمار ۹ هزار و ۶۲۵ نفر دارای حساب راکد بودند و بیش از ۷ هزار نفر هم شماره حساب غیر فعال داشتند.
بنابر اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، متاسفانه همچنان یک میلیون نفر سهامدار سهام عدالت شماره شبای معتبر خود را در سامانه سجام ثبت نکرده اند.
همچنین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تاکید کرد: افرادی که تاکنون سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده اند، می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به آدرس Sejam.ir، اطلاعات خود را بروز رسانی کنند تا شرکت سپرده گذاری مرکزی در اواخر اسفندماه امسال سود این افراد را به حساب آن‌ها واریز کند.

۴۹ میلیون دارندگان سهام عدالت بیمه می شوند

رییس اتحادیه تعاونی سهام عدالت کشور، بیان کرد که برنامه های فراروی شامل واگذاری عادلانه ثروت و سهام از جمله تاکیدات دولت است.
وی بیمه شخص ثالث و بدنه و بیمه سهام را از دیگر دستاوردها برشمرد و گفت: در صورت افت بازار و ریزش، ارزش سهام عدالت حفظ می شود و بیمه حوادث ۴۹ میلیون سهامدار نیز جزو برنامه ها قرار دارد.
رییس اتحادیه تعاونی سهام عدالت کشور ادامه داد: تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان در دست اقدام است و متقاضیان با دردست داشتن گواهی مراجع قضایی و حصر وراثت می توانند در این زمینه برنامه ریزی کنند.
توکلی با اظهار این که یک میلیون و۸۵۰ هزار نفر دارای برگه سهام عدالت هستند ولی تاکنون سودی دریافت نکردند، افزود: این افراد و مددجویان دستگاه های حمایتی در حال تعیین تکلیف و افزوده شدن به شمار اعضای سهام عدالت هستند.
وی از اعضای سهام عدالت خواست تا از فروش سهام خودداری کنند.
با توجه به اظهارات مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت، در حال حاضر هیچ ثبت نامی برای مشمولان جدید در بحث جاماندگان سهام عدالت وجود ندارد. این بدان معناست که در این زمان، فرآیند ثبت نام جدید برای افرادی که مشمول سهام عدالت هستند، انجام نمی‌شود.
او در خصوص آخرین جزییات اعطای سهام عدالت به جاماندگان می‌گوید: در خصوص اعطای سهام عدالت و آخرین جزییات آن به گفته‌های وزیر امور اقتصاد استناد می‌کنیم که مطرح شد پیشنهاد اعطای سهام عدالت به مشمولان جدید به هیات دولت ارائه شده و درصورت موافقت اقداماتی شکل خواهد گرفت.
در ادامه دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت بیان کرد: باتوجه به نکات مطرح شده دریافت هرگونه مبلغی بابت هر خدمتی در خصوص سهام عدالت کاملا غیر قانونی است و هیچ ثبت‌نامی برای اعطای سهام عدالت به مشمولان جدید درحال‌حاضر وجود ندارد و امیدواریم که افراد به این نکات توجه کافی را داشته باشند تا فریب نخوردند.
او در نهایت مطرح کرد: اگر بنا باشد برای اعطای سهام عدالت به مشمولان جدید اقدامی صورت گیرد حتما توسط وزیر اقتصاد و مراجع ذی‌ربط اطلاع‌رسانی و مراحل و اقدامات مورد نیاز آن اعلام خواهد شد.

جاماندگان سهام عدالت در این سایت ثبت نام کنند

سود سهام عدالت

رئیس اتحادیه تعاونی‌ها سهام عدالت گفت: حربه جدید کلاهبرداران این است که پیامکی مبنی بر واریز سود سهام عدالت به برخی افراد ارسال می‌کنند، سپس از دریافت‌کننده پیامک می‌خواهند با باز کردن لینک، شماره ملی یا شماره حساب خود را وارد کند که به محض باز کردن لینک، سودجویان از حساب افراد برداشت می‌کنند.
عسگر توکلی اظهار کرد: متاسفانه موضوع کلاهبرداری به بهانه واریز سود سهام عدالت توسط افراد سودجو، هک کردن و برداشت از حساب برخی افراد هنوز ادامه دارد.
وی افزود: حربه جدید کلاهبرداران این است که پیامکی مبنی بر واریز سود سهام عدالت به برخی افراد ارسال می‌کنند. سپس از دریافت‌کننده پیامک می‌خواهند با باز کردن لینک، شماره ملی یا شماره حساب خود را برای واریز پول وارد کند که به محض باز کردن لینک، سودجویان از حساب افراد برداشت می‌کنند. از شهروندان درخواست می‌کنیم اصلا به این پیامک‌ها توجه نداشته باشند و خبرهای موثق را از طریق رسانه‌های رسمی و صدا و سیما پیگیری کنند.

سه گروه مشمول دریافت سهام عدالت هستند

سهام عدالت

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌ها سهام عدالت هم‌چنین درباره اختصاص سهام عدالت به جاماندگان گفت: درحال‌حاضر جاماندگان سهام عدالت شامل سه گروه هستند. حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر برگه سهام با مهر شرکت‌های تعاونی در اختیار دارند.

این افراد از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ در سهام عدالت عضویت داشتند اما متاسفانه به دلیل اختلالاتی که در سازمان خصوصی‌سازی وقت پیش آمد از سبد سهام عدالت خارج شدند که باید در اولویت تخصیص قرار گیرند.

توکلی تصریح کرد: گروه دوم مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هستند که حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود. در این خصوص دولت مصوبه‌ای را به سه بانک داد و شورای‌عالی اصل ۴۴ مقرر کرد سهام به این افراد تعلق بگیرد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌ها سهام عدالت گفت: گروه سوم جمعیت بزرگی را به تعداد ۱۹ میلیون نفر در کشور شامل می‌شود که واجد شرایط دریافت عدالت هستند. تقریبا به همین تعداد افرادی که جزو دهک‌های بالای جامعه هستند واجد شرایط نبودند اما سهام عدالت به آنها اختصاص یافته است. در این مورد نیز باید تجدید نظر می‌شد که اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت، کانون سهامداران و مجلس شورای اسلامی پیگیر مسئله این افراد است.

وی تاکید کرد: سازمان خصوصی‌سازی در دولت قبل، بدون مصوبه و با تفسیر به رای که در بحث تقسطی ۱۰ ساله داشت، زمانی را به منظور واریز پول برای مردم تعیین کرد. در صورتی که این اشتباه بود و باید به سرمایه‌گذاری استانی این مهلت داده می‌شد که حق تقدم را واریز کنند.

در واقع سرمایه‌گذاری استانی نسبت به سهمی که بدهکار بود باید واریز انجام می‌داد؛ زیرا وقتی سهامداران از سال ۱۳۸۵ سهام عدالت دریافت کردند باید تا سال ۱۳۹۵ قسط می‌دادند. به بسیاری از افراد سال ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ سهام تعلق گرفت که تا سال ۱۴۰۰ این افراد برای واریز قسط ۱۰ سال زمان داشتند. اما به یکباره گفتند مابقی مبلغ سهام را بدهید در غیر این صورت سهام شما ۵۰۰ هزار تومانی خواهد شد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: