در بازار خودروی ایران، یافتن گزینه‌های اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه برای خریداران همواره یک چالش بزرگ بوده است. باتوجه‌به نوسانات اقتصادی و محدودیت‌های مالی، بسیاری از مردم به دنبال خرید خودروهایی هستند که علاوه‌بر قیمت مناسب، کیفیت قابل قبولی نیز داشته باشند. در این مقاله، با بررسی دقیق و جامع چهار مدل از ارزان‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران، شامل پراید، تیبا، ساینا، و کوییک، علاوه‌بر ارائه جدولی برای مقایسه‌ی ویژگی‌ها و مشخصات فنی آن‌ها، نگاهی عمیق به مزایا و معایب هر یک از این خودروها می‌شود. براساس این بررسی می‌توانید مناسب‌ترین خودرو را براساس نیازهای خود انتخاب و خریداری کنید.

قیمت ارزان ترین ماشین ایران چیست؟ بررسی 4 خودرو + جدول مقایسه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

پراید؛ ارزان‌ترین ماشین ایران

پراید، بدون شک ارزان‌ترین ماشین ایرانی است. پراید 151 گزینه‌ای اقتصادی است و از نظر کیفیت ساخت و ایمنی در سطح پایینی قرار دارد. این خودرو از نظر فنی، ماشینی ساده و مشکلات فنی آن به‌راحتی قابل‌حل است؛ بااین‌وجود نیاز به تعمیرات دوره‌ای دارد. خرید این خودرو به‌صورت اقساطی نیز امکان‌پذیر است. درواقع شرایط فروش اقساطی سایپا فرصتی برای خرید پراید بدون نیاز به پرداخت کل مبلغ آن به‌طور‌یکجا را فراهم می‌کند.

پراید به‌عنوان یک خودرو اقتصادی با مزایایی نظیر مصرف سوخت پایین حدود 6 لیتر در هر 100 کیلومتر، استهلاک قابل‌قبول و دسترسی آسان به قطعات یدکی و ابعاد کوچک که پارک در مکان‌های شلوغ را آسان می‌کند، شناخته می‌شود. ازسوی‌دیگر، با چالش‌هایی مانند کیفیت ساخت و ایمنی پایین، امکانات رفاهی محدود، فضای داخلی کوچک که برای خانواده‌های بزرگ مناسب نیست، مواجه است.

5

تیبا؛ یکی دیگر از خودروهای ارزان موجود در بازار ایران

یکی دیگر از اقتصادی‌ترین و ارزان‌ترین ماشین‌های ایرانی خودرو تیبا است. این خودرو از نظر کیفیت در سطحی متوسط و از نظر ایمنی در سطحی قابل‌قبول قرار دارد. استهلاک تیبا متوسط است و امکانات رفاهی محدودی مانند فرمان هیدرولیک، شیشه‌های برقی، ایربگ و سیستم تهویه دارد.

تیبا با داشتن فضای داخلی و صندوق‌عقب جادار، مناسب خانواده‌های پرجمعیت و سفرهای خانوادگی است و همچنین رانندگی نرم و کم‌صدایی را ارائه می‌دهد. با این حال، از نظر کیفیت متریال داخلی و مونتاژ در سطح متوسطی قرار گرفته است. همچنین این خودرو ایرانی محصول سایپا امکانات رفاهی محدودی دارد و به دلیل مصرف سوخت بالا، برای رانندگی در مسافت‌های طولانی اقتصادی نیست.

خودرو ساینا؛ ماشین ارزان ایرانی محصول سایپا

ساینا فیس لیفت تیبا با ظاهری مدرن‌تر است؛ سایپا در سال 1395 با اعمال تغییراتی در ظاهر و امکانات تیبا، ساینا را به‌عنوان نسخه فیس لیفت آن معرفی کرد. کیفیت ساینا در مقایسه با پراید و تیبا در سطح بهتری قرار دارد. اما به‌طورکلی نمی‌توان آن را به‌عنوان ماشینی باکیفیت خارق‌العاده در نظر گرفت. 

ساینا از نظر فنی، به‌عنوان ماشینی با موتور ضعیف شناخته می‌شود و شتاب اولیه آن چندان بالا نیست. همچنین، گیربکس ساینا نیز از نظر کیفیت، در سطح مطلوبی قرار ندارد و ممکن است در درازمدت، مشکلاتی ایجاد کند. ازسوی‌دیگی ساینا از نظر امکانات رفاهی، متوسط است و فقط امکانات اولیه مانند فرمان هیدرولیک، شیشه‌برقی، ایربگ، سیستم تهویه‌مطبوع و رینگ‌اسپرت دارد.

بررسی کوییک به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین خودروهای ایرانی

کیفیت کوییک، در مقایسه با پراید، ساینا و تیبا در سطح بهتری قرار دارد و از نظر ایمنی قابل‌قبول است. همچنین کوییک از نظر استهلاک نیز، عملکرد بهتری نسبت به رقیبان ارزان قیمت خود دارد. کوییک با امکانات رفاهی مناسبی چون فرمان برقی، رینگ آلومینیومی، سنسور پارک، دوربین عقب، آینه‌های برقی، تهویه‌مطبوع اتوماتیک و سیستم مالتی‌مدیا عرضه می‌شود و به‌دلیل مصرف سوخت پایین به عنوان خودرویی اقتصادی شناخته می‌شود. همچنین، امکان خرید کوییک اقساطی مزیت دیگر آن است.

6

جدول مقایسه چهار خودرو برای خرید ارزان ترین ماشین ایران

برای انتخاب مناسب‌ترین خودرو از بین ارزان‌ترین آن‌ها می‌توانید مشخصات فنی و ایمنی را از طریق جدول زیر با هم مقایسه کنید:

مشخصات

پراید

تیبا

ساینا

کوییک

کیفیت

پایین

متوسط

متوسط

متوسط

ایمنی

ضعیف

متوسط

متوسط

قابل‌قبول

طراحی

ساده

ساده

مدرن‌تر

مدرن‌تر

فضای داخلی

متوسط

جادار

جادار

جادار

مصرف سوخت

کم

بالا

کم

کم

امکانات رفاهی

محدود

محدود

متوسط

متوسط

حجم موتور

1.3 لیتر

1.5 لیتر

1.5 لیتر

1.5 لیتر

قدرت موتور

63 اسب بخار

87 اسب بخار

87 اسب بخار

87 اسب بخار

گشتاور موتور

96 نیوتون‌متر

128 نیوتون‌متر

128 نیوتون‌متر

128 نیوتون‌متر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حال که با مشخصات ارزان ترین ماشین ایران و هم‌رده‌های آن آشنا شده‌اید، به‌راحتی می‌توانید از بین آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب و خریداری کنید.

خرید ارزان‌ترین خودرو ایرانی از مجموعه‌های معتبر به‌صورت اقساطی

در این مقاله، به معرفی ارزان ‌ترین ماشین ایران و هم‌رده‌های آن پرداختیم. به یاد داشته باشید که خرید ماشین ارزان‌، به معنی فداکردن کیفیت، ایمنی و یا نیازهایتان نیست. در این مسیر، توجه به نیازها، تعیین بودجه، بررسی وضعیت فنی و ظاهری خودرو اهمیت دارد. 

با درنظر داشتن این موارد و توجه به جدول مقایسه‌ای چهار خودرو پراید، تیبا، ساینا و کوییک بهترین و مناسب‌ترین خودرو را براساس نیازهایتان خواهید یافت. در نهایت باید توجه داشته باشید در صورت خرید اقساطی خودرو موردنظر، حتما با مجموعه‌های معتبر قرارداد ببندید.