زمانی که رئیس جمهور سلطانی فر را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی کرد یکی از مدیرانی که در کنار سلطانی فر دیده می‌شد محمدرضا داورزنی بود.اگر چه دوست رئیس فدراسیون والیبال در آن مقطع وزیر ورزش نشد

نخست‌وزیر ورزش
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:


اتفاقی که خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کردند در دوره مدیریت محمود گودرزی در وزارت ورزش رخ دهد اما وزیر وقت آن را شایعه می‌خواند، در دوره مدیریت سلطانی‌فر به واقعیت تبدیل شد؛ سجادی کنار رفت و داورزنی جای او را گرفت. کنار گذاشتن نصرالله سجادی از سمت معاونت ورزش قهرمانی و حرفه‌ای در حالی رخ داد که سلطانی‌فر در نخستین روزهای حضورش در وزارت ورزش هر‌گونه تغییری در حوزه معاونت‌های وزارت ورزش را رد کرده بود. ‌با این حال مسعود سلطانی‌فر در حکمی ‌با تقدیر از زحمات دکتر ‌نصرالله سجادی، محمدرضا داورزنی را به‌عنوان معاون جدید ورزش قهرمانی و حرفه‌ای منصوب کرد.
از اولین روزهای حضور سلطانی‌فر در وزارت ورزش، این موضوع مطرح بود که قرار است تغییراتی وسیع در سطح وزارتخانه اتفاق بیفتد. اما با رفتن رباب شهریان از معاونت بانوان، تغییر فقط به این بخش خلاصه شد، تا هفته گذشته که حکم محمد‌رضا داورزنی در معاونت قهرمانی وزارت ورزش صادر شد و این حکم یعنی خداحافظی نصرالله سجادی بعد از سه سال. معاونی که گزینه وزارت ورزش بود اما بعد از اینکه از مجلس رای اعتماد نگرفت، در معاونت قهرمانی ماند تا هفته گذشته که به نوعی حکم برکناری‌اش را از وزیر ورزش گرفت. اینکه چرا وزیر ورزش به این جمع‌بندی رسیده، نیاز به بررسی بیشتر دارد اما روزی که حکم ماموریت سجادی در وزارت ورزش برای یک سال دیگر تمدید شد، این‌طور برداشت شد که تغییر معاونت قهرمانی عقب افتاده است؛ اگرچه حالا همین موضوع تمدید ماموریت سوال‌برانگیز است که چرا اگر قرار به جدایی سجادی از وزارت ورزش بوده، حکم ماموریتش تمدید شد؟
اما روشن است که نفر اول ورزش کشور در بررسی‌های خود به این نتیجه رسید که باید در این معاونت که مهمترین معاونت وزارت ورزش است، تغییر ایجاد کند و در بین چند رئیس فدراسیونی‌ که گزینه‌ او برای جایگزینی سجادی بودند، قرعه به نام رئیس فدراسیون والیبال افتاد تا حکم معاونت با امضای وزیر ورزش برایش صادر شود و حالا این سوال دغدغه علاقه‌مندان به والیبال باشد که چه کسی قرار است جای او به فدراسیون والیبال برود؟ سوالی که حتی در وزارت ورزش هم هنوز پاسخ روشنی درباره آن وجود ندارد و البته مسئولان به بیان این جمله اکتفا می‌کنند که قرار است داورزنی به‌عنوان سرپرست کارش را ادامه دهد تا تصمیم تازه‌ای گرفته شود.

داورزنی کیست؟
دکتر داورزنی در چهار استان کردستان، سمنان، کرمانشاه و خراسان به‌عنوان مدیرکل تربیت‌بدنی فعالیت داشته است‌. مدیرکل هماهنگی امور استان‌ها و مشاور رئیس سازمان، رئیس فدراسیون سوارکاری و چوگان، مدیرعامل موسسه فرهنگی ورزش صنام با کسب عنوان قهرمانی باشگاه‌های آسیا دررشته والیبال و بسکتبال، عضویت در هیات‌مدیره بسیج ورزش کشور، مدیرعامل موسسه فرهنگی ورزش پیکان، قائم‌مقام تربیت‌بدنی سپاه، مسئول آموزش‌های رزمی ‌رزمندگان اسلام، مسئول تربیت‌بدنی سپاه کشوری و تاسیس دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه امام حسین‌(ع) بخشی از سوابق مدیریتی معاون جدید ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان است.
محمدرضا داورزنی از سال 1385 رئیس فدراسیون والیبال است و عضو هیات‌رئیسه کنفدراسیون والیبال آسیا و عضو دپارتمان لیگ جهانی است. در زمان ریاست وی تیم‌ملی والیبال مردان ایران بعد از ۵۲ سال به المپیک راه یافت. همچنین صعود به لیگ جهانی والیبال و عملکرد خوب در این بازی‌ها طی چند سال متوالی موجب صعود ایران به رتبه هفتم رده‌بندی والیبال دنیا شده است.
کوچ داورزنی از فدراسیون والیبال هم می‌تواند خوب باشد و هم بد‌؛ خوب برای ورزش ایران که یک مدیر قوی راهی وزارتخانه شده و می‌تواند با برنامه‌های راهبردی در توسعه و پیشرفت ورزش تاثیرگذار باشد، بد از آن جهت که والیبال با آشفتگی و بلاتکلیفی مواجه خواهد شد. والیبال که با سرعت خوبی رو به جلو در حرکت است شاید با این تغییرات ‌ترمز آن کشیده شود و ایستی در این مقطع از زمان داشته باشد. شاید هم با سرعت کندتری به روند خود ادامه دهد اما تا آمدن رئیس جدید و در دست گرفتن زمام کار، والیبال از این بلاتکلیفی آسیب خواهد دید، البته فدراسیون‌نشین‌ها اعتقاد دارند آن‌قدر در والیبال بنیان کار قوی بوده که بدون داورزنی هم می‌شود برنامه‌ها را پیش برد. والیبال با همان دست‌فرمان داورزنی رو به جلو حرکت خواهد کرد تا رئیس جدید انتخاب و برنامه‌هایش را عملی کند.

مدیری که دوشغله شد
اینکه هنوز سرمربی تیم‌ملی انتخاب نشده و باید برنامه‌های تیم‌ملی روتین شود، از جمله دغدغه‌های والیبالی‌هاست و دیروز بحث بر سر انتخاب سرپرست بود و زمزمه‌هایی مبنی‌بر اینکه محمود افشاردوست، دبیر فدراسیون یا ضیایی به‌عنوان سرپرست فدراسیون والیبال انتخاب می‌شوند و این فدراسیون توسط یک سرپرست اداره خواهد شد به گوش می‌رسد اما محمدرضا داورزنی در گفت‌وگویی کوتاه در این خصوص گفته است: «فعلا در هر دو سنگر خدمت می‌کنم.»
اینکه داورزنی با وجود پست جدید حواسش به والیبال هم خواهد بود، خبر خوبی است، البته او حالا مدیر دوشغله به حساب می‌آید. به هر حال این جابه‌جایی می‌تواند همچون زلزله‌ای در فدراسیون والیبال باشد و باید دید رشته‌ای که به سکوهای المپیک 2020 می‌اندیشید با این تغییر و تحولات به کجا خواهد رفت. بدون‌شک باید کسی رئیس فدراسیون والیبال شود که به این رشته اشراف کامل داشته و بتواند راه داورزنی را ادامه دهد همان‌گونه که داورزنی راه یزدانی خرم را ادامه داد. اگر والیبال با همین دست‌فرمان داورزنی پیش رود، جای نگرانی نخواهد بود و می‌توان همچنان به آینده این رشته خوشبین بود. در والیبال یک اتفاق خوب افتاد و از معدود اتفاقاتی بود که در کشور ما مدیر لایقی رفت و مدیر لایق دیگری به جایش آمد. همه‌چیز از زمان مدیریت یزدانی‌خرم شروع شد. او والیبالی نبود اما مدیر شایسته‌ای بود و در استعدادیابی اقدامات مناسبی انجام داد. پس از او داورزنی ثابت کرد که در مدیریت تواناست. فدراسیونی قوی چید و به‌عنوان دبیر، محمود افشار‌دوست را آورد که البته خود یکی از نخبه‌های والیبال ایران است و به‌رغم جوانی مدیری توانا نیز هست.
حالا مهم است که چه کسی جایگزین داورزنی می‌شود و می‌تواند راه دو مدیر قبلی را ادامه دهد یا خیر؟
اما داورزنی چه ویژگی‌هایی دارد؟ رئیس فدراسیون والیبال و معاون جدید وزیر ورزش ‌بی‌شک یکی از موفق‌ترین مدیران یک دهه گذشته ورزش ایران است. داورزنی مدیر کاربلدی است. او اگر هدفی را بر‌گزیند، تمام جوانب آن را در نظر می‌گیرد. توانایی‌های خود و مجموعه تحت مدیریتش را به خوبی می‌شناسد. بر‌اساس این توانایی‌ها برنامه‌ریزی می‌کند و وارد عمل می‌شود. تجربه نشان داده که می‌شود به حرف‌های داورزنی اعتماد کرد. او نقشه راه را به خوبی می‌داند‌. مدیری که پله‌پله بالا آمد‌. او از گذشته تا ‌امروز موفق بوده چه زمانی که به‌عنوان مدیر در استان‌های مختلف کشور در خدمت ورزش بود، چه به‌عنوان مدیرعامل باشگاه و چه به‌عنوان رئیس فدراسیون کارنامه قابل قبولی از خود به جای گذاشت و نماد مدیری شد که پله‌پله تجربه کسب کرد و بالا آمد، احتمالا تا وزیر ورزش یا رئیس کمیته ملی المپیک هم بالا خواهد رفت. مدیری که برنامه دارد و حرفه‌ای است و این را به همگان ثابت کرده، خریدار زیاد دارد و به قول معروف روی هوا او را خواهند برد، حالا در ورزش ما مدیرانی از جنس داورزنی کم یافت می‌شود برای همین است که او در سال‌های اخیر بسیار بیشتر از تصور بولد شد و به چشم آمد. وقتی مدیر پرورش نداده‌ایم و با قحطی مدیر حرفه‌ای در ورزش مواجه هستیم یکی که می‌درخشد اسمش ورد زبان می‌شود و همه از او یاد می‌کنند و می‌گویند ای کاش مثل داورزنی ده‌ها مدیر داشتیم، آن زمان ورزش ما سیر‌اب می‌شد و دیگر دغدغه‌ای نداشتیم.

سجادی به کمیته المپ‍یک می‌رود؟
شاید مهم‌ترین معاونتی که با حضور سلطانی‌فر دستخوش تغییرات شد، همین معاونت کلیدی ورزش حرفه‌ای قهرمانی باشد. پیش‌تر پیش‌بینی می‌شد با روی کار آمدن سلطانی‌فر یکی از معاونت‌هایی که دستخوش تغییر ‌شود معاونت ورزش حرفه‌ای قهرمانی خواهد بود و اگرچه نصرالله سجادی از افراد مورد‌تایید دولت است و در دستگاه تصمیم‌ساز دولت طرفداران جدی دارد تا آنجا که بعد از عدم‌رای اعتماد مجلس به وی به‌عنوان سومین وزیر پیشنهادی دولت، کلیدی‌ترین معاونت وزارت ورزش و جوانان را در اختیار گرفت و در اغلب امور و تصمیمات مهم وزارت ورزش در دوره گودرزی نقش کلیدی ایفا کرد تا جایی که در برخی از موارد نقش او حتی از گودرزی نیز پررنگ‌تر بود. با این وجود چالش‌های فراوان میان وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در دوره اخیر سبب شد تا دولت به‌طور جدی در اندیشه تغییرات در دیگر نهاد کلیدی و تصمیم‌ساز ورزش باشد. سجادی که به‌عنوان جدی‌ترین گزینه ریاست کمیته ملی المپیک مطرح است، باتوجه به اقتدار و البته مقبولیت وی امیدواریم دیگر شاهد اختلافات و چالش‌های اخیر نباشیم. از همین رو در چند ماه اخیر زمزمه کنار رفتن سجادی از معاونت ورزش قهرمانی و جانشینی محمدرضا داورزنی مطرح شده بود تا بالاخره نهم بهمن‌ماه سلطانی‌فر در حکمی ‌داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال را به سمت معاونت ورزش حرفه‌ای و قهرمانی انتخاب کرد.

برنامه‌های داورزنی
«برنامه من این است که اولا تعریفی از ساختار فدراسیون‌ها داشته باشیم و ببینیم موانع اجرای برنامه‌ها کجاست و آنها را رفع کنیم، موضوع دوم بحث اقتصاد ورزش است که یکی از عوامل رشد و بالندگی فدراسیون‌ها و ورزش است. باید ببینیم ظرفیت اقتصادی کشور و ظرفیتی که خود فدراسیون‌ها می‌توانند استفاده کنند چقدر است و اینکه چقدر از این ظرفیت‌ها استفاده شده و تا چه اندازه می‌توان از آن استفاده کرد.موضوع سوم بحث نظام جامع باشگاهداری است که سال‌ها پیش مطرح شد و کماکان مغفول واقع شده است که این موضوع نیازمند توجهی بیشتر است و در دستورکار من قرار دارد.» محمدرضا داورزنی برنامه‌هایش را اینگونه تشریح کرد. مدیری که حالا قصد دارد فدراسیون والیبال و معاونت قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش را همزمان اداره کند.
داورزنی ادامه داد: «مدل مدیریتی دکتر سلطانی‌فر اساسا ایستا و مدیریت وضع موجود نیست بلکه مدیریت توسعه، پیشرفت، تحرک و پویایی بیشتر است، طبیعتا از من هم همین انتظار را دارند.» داورزنی تاکید کرد: «در حوزه اجرا و تحقق برنامه‌ها در فدراسیون‌ها، مشکلاتی داریم که بخشی از آن به قوانین دست‌و‌پا‌‌گیر و بخش دیگری از آن به دولتی‌تر کردن فدراسیون‌ها بر‌می‌گردد که برخی از امور را در فدراسیون‌ها کندتر کرده است. دیدگاه من این است که به این بخش کمک کنم و اگر جایی نیاز به اصلاح قانون ‌یا نیاز به مصوبه جدیدی وجود دارد، ورود و اقدام موثر کنیم و حرکت به سمت این باشد که فدراسیون‌ها در روند اجرای برنامه‌هایشان بتوانند با فراغ‌‌بال بیشتری حرکت کنند.»
وی اظهار امیدواری کرد در یک افق ‌چهار‌ساله بتوان در المپیک ۲۰۲۰ به اهداف حوزه ورزش قهرمانی رسید و تصریح کرد: «به زودی اهداف ‌ترسیم شده را در دیوار دفترم نصب و خودم را ملزم خواهم کرد با کمک دوستان به اهداف ‌ترسیم شده، چه در موضوع ارتقا‌ی جایگاه در میادین بین‌المللی، چه در تحقق اقتصاد مقاومتی و چه در حوزه اقتصاد ورزش کشور با استفاده از همه ظرفیت‌ها برسیم، ضمن اینکه باز‌تعریف ساختار تشکیلاتی فدراسیون‌ها را نیز در دستورکار قرار داده‌‌ام.»
داورزنی همچنین در خصوص سرنوشت فدراسیون والیبال گفت: «طبیعتا نخواهیم گذاشت این نهالی که در فدراسیون والیبال کاشته شده و زحمات زیادی نیز برای آن چه در دوران مدیریت بنده و چه قبل از آن کشیده شده است، آسیب ببیند.» وی عنوان کرد: «خوشبختانه مسیر والیبال کاملا تعریف شده ‌و همه رده‌ها کار خودشان را به خوبی انجام می‌دهند و ساختار فدراسیون به‌گونه‌ای است که قائل به شخص نیست و ما نیز در مدت قانونی که در اختیار داریم تکلیف مسئول جدید فدراسیون را هم مشخص خواهیم کرد، تا آن زمان سعی می‌کنیم هیچ لطمه‌ای به‌ کار فدراسیون وارد نشود.»
داورزنی با اشاره به مسئولیت‌هایی که در فدراسیون جهانی و آسیایی والیبال دارد، گفت: «سعی می‌کنیم، در مواقعی که لازم است ورود کنیم و از حق والیبال ایران دفاع کنیم و امیدوارم مسیری که والیبال با زحمت زیادی طی کرده و به جایگاه خوبی رسیده ‌را بتوانیم با حمایت و دقت بیشتری پیش ببریم.» محمدرضا داورزنی در پایان گفت: «باتوجه به مسئولیت‌هایی که در گذشته داشته‌ام، انتظاراتی که دوستان از من دارند در این پست قطعا بیشتر خواهد بود و من هم تلاش می‌کنم که تمامی ‌استراتژی و سیاست‌هایی که وزیر محترم دارند دنبال کنم و برای بهتر کردن وضعیت موجود و تحقق اهداف و آرمان‌ها در حوزه ورزش قهرمانی این مأموریت را به نحو‌احسن انجام دهم.» به نظر می‌رسد داورزنی که خود بیش از سایر روسای فدراسیون‌های ورزشی به علم‌گرایی و ضرورت برنامه‌محور بودن فدراسیون‌ها توجه داشت حالا بهتر از هر کس دیگری این ضرورت را احساس کند که حضور همزمانش در وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون والیبال امر چندان حرفه‌ای محسوب نمی‌شود و مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. همچنان که پیش از این نیز برخی مدیران در معاونت‌های وزارت ورزش همزمان ریاست فدراسیون یا باشگاه‌های مهمی ‌را بر‌عهده داشتند و نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.