روسیه می‌گوید با اجازه شورای امنیت تحریم تسلیحاتی در مورد ایران دیگر وجود ندارد و می‌تواند هواپیماهای سوخو را به ایران بفروشد

آمریکا: خرید سوخو 30 توسط ایران را وتو می کنیم / روسیه: مغایرتی با قطعنامه وجود ندارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین؛ اواخر ساعات سه شنبه شب ( به وقت تهران) جلسه استماع کنگره آمریکا با موضوع «اقدمات اخیر ایران و اجرای برجام» برگزار شد. در این نشست علاوه بر بررسی و مخالفت کنگره با بحث رفع محدودیت مبادلات ایران توسط دلار که توسط جان کری و دولت اوباما مطرح شده است، به موضوع خرید هواپیماهای روسی توسط ایران نیز پرداخته شد. یکی از سناتورها اعلام کرد که آمریکا از طریق شورای امنیت با آن مخالفت کرده و آن را وتو می‌کند، اما در عین حال ایران معتقد است که موضوع خرید هواپیماهای سوخو ارتباطی با برجام ندارد.

روسیه هم در واکنش به مخالفت آمریکا با تحویل جنگنده‌های سوخو 30 و تانکِ تی90 به ایران اعلام کرد فروش این تسلیحات به ایران مغایرِ قطعنامة 2231 شورای امنیت نیست.

میخائیل اولیانوف، رئیس اداره امنیت و خلع سلاح وزارت خارجة روسیه، تهدید آمریکا برای جلوگیری از صدور مجوز فروش جنگنده های سوخو-30 را اقدامی سودجویانه دانست وگفت: براساسِ نظام جدیدی که برای فروش تسلیحات به ایران، با اجازه شورای امنیت اعمال شده، تحریم تسلیحاتی در مورد ایران دیگر وجود ندارد.

در عین حال، معاون وزارت امور خارجه امریکا در جلسه استماع کنگره امریکا گفت: این کشور بر اساس قوانین بین المللی از فروش هواپیمای سوخو- 30 و تانک تی-90 روسیه به ایران جلوگیری خواهد کرد.

توماس شانون معاون جان کری در امور سیاسی با اشاره به اجرای برجام و لغو تحریم های ایران افزود: تحریم های موشکی و فشارها علیه ایران را همچنان ادامه خواهیم داد.

شانون درباره فروش این تجهیزات دفاعی - نظامی به ایران گفت : بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد فروش اینگونه سلاح ها بدون مجوز شورای امنیت ممنوع است.

به گفته منابع دیپلماتیک، قطعنامه 2231 شورای امنیت پس از 12 سال گفتگو در مورد فعالیت‌ هسته‌ای ایران با اعضای گروه 5+1 در تاریخ 23 تیرماه 1394 به تصویب رسید.

بر این اساس همه تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران لغو شد و در مفاد آن اشاره ای به منع فروش تجهیرات دفاعی از جمله هواپیمای سوخو-30 و تانک تی- 90 به ایران نشده است.

* روسیه و ایران ؛ امریکا حق دخالت ندارد

ادعای این مقام وزارت امور خارجه امریکا که به نظر می رسد گام دیگری در نقض برجام است در حالی است که به گفته مقامات روسیه، برای فروش این تجهیزات نظامی به ایران به تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد نیازی نیست.

میخائیل اولیانوف رئیس اداره امنیت و خلع سلاح وزارت امور خارجه روسیه در همین باره گفت: روسیه از شورای امنیت سازمان ملل درخواست صدور مجوز فروش جنگنده های سوخو- 30 به ایران را نکرده است. وی اضافه کرد: بر این باوریم که فروش احتمالی جنگنده های سوخو-30 و تانک های تی-90 روسی به ایران در قطعنامه 2231 شورای امنیت در باره مسئله هسته ای ایران منع نشده و این قطعنامه چنین اجازه ای را به ایران داده است. به گفته این مقام روس ؛ تحریم تسلیحاتی در مورد ایران دیگر وجود ندارد و نظام جدیدی برای فروش تسلیحات به ایران اعمال شده که فروش تسلیحات و قطعات یدکی سلاح ها به ایران با اجازه شورای امنیت انجام می گیرد.

خبرگزاری اینترفاکس هم به نقل از یک مقام وزارت خارجه روسیه نوشت : هواپیماهای نظامی، بالگردهای تهاجمی، ناوها و سامانه های توپخانه ای و موشک‌بر با اجرای این نظام جدید فقط با ارسال نامه مکتوب باید به اطلاع و تایید سازمان ملل برسد . این مقام روس افزود: از آنجایی که سامانه دف%A